Astăzi, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi, Constanţa, Craiova şi Braşov cumulează 40% din suprafaţă totală de spaţii comerciale moderne a României, în afara Bucureştiului, care singur are o cotă de 35% din piaţă, potrivit unui studiu realizat de DTZ Echinox.

La finalul anului 2016, stocul de retail modern din afara Bucureștiului era de 2,3 milioane de mp, reprezentând aproximativ 65% din totalul existent în Romania.

„Această concentrare a proiectelor de retail în orașele mari, cu o putere de cumparare ridicată, este normală, dar ne arată totodată potențialul de dezvoltare în orașele mai mici. Pe fondul unei creșteri generale a puterii de cumpărare, observăm că unii retaileri au început să își îndrepte atenția chiar și către orașe cu 30-40.000 de locuitori, care până de curând nu prezentau interes pentru aceștia. Dacă trendul pozitiv al economiei se pastrează, ne așteptăm ca în următorii trei – patru ani în fiecare oraș de peste 30.000 de locuitori să fie dezvoltată cel puțin o galerie comercială care să acopere nevoile primare de retail modern”, a declarat Bogdan Marcu, Partener Retail Agency din cadrul DTZ Echinox.

Un total de 140.000 mp de spații de retail modern au fost livrate anul trecut, în afara Bucureștiului. Cel mai mare proiect livrat a fost Shopping City Timișoara, care a fost completat în primăvara anului trecut cu o suprafață de retail și entertainment de 41.000 mp, după ce în toamna anului 2015 fusese deschis magazinul Carrefour și galeria comercială adiacentă. Alte proiecte livrate anul trecut sunt Shopping City Piatra Neamț, Satu Mare Shopping Plaza, Mercur Craiova, galeria comercială dezvoltată de InterCora la Tulcea, precum și extensiile proiectelor Coresi Brașov și City Park Constanța.

Aproximativ 130.000 mp de spații moderne de retail sunt programați pentru livrare în 2017, cel mai mare proiect anunțat fiind Râmnicu Valcea Mall, un centru comercial dezvoltat de NEPI, care va avea o suprafață închiriabilă de 28.000 mp.

Cu un total de 220.000 mp, Timișoara este cel mai bine dezvoltat oraș din afara Bucureștiului din punct de vedere al spațiilor comerciale moderne, urmat de Constanța și Iași, cu 194.000 mp, respectiv 160.000 mp.

Orașele cu o populație cuprinsă între 150.000 și 250.000 de locuitori (Galați, Ploiești, Oradea, Brăila, Arad și Pitești) au un stoc total de 607.500 mp, reprezentând 27% din stocul total de retail modern din orașele regionale. Oradea și Pitești sunt singurele orașe secundare care înregistrează, la finalul lui 2016, un stoc de retail modern de peste 100.000 mp.

Aproximativ 33% din stocul total de retail modern existent în afara Bucureștiului, la final de 2016, se află în 15 orașe cu o populație cuprinsă între 60.000 și 150.000 de locuitori. Din punct de vedere al densității spațiilor moderne de retail la mia de locuitori, din cele 15 orașe, Suceava înregistrează cea mai ridicată valoare – 1.170 mp.

În ceea ce privește indicele puterii de cumpărare, valori peste media României au fost înregistrate în 16 dintre cele 27 de orașe analizate.