Fermierii au recurs la acest gest după ce supraoferta a dus la scăderea preţurilor şi a umplut depozitele cu brânză.

Potrivit datelor furnizate de Departamentul american al Agriculturii, peste 43 milioane de galoane (aproximativ 162 milioane de litri) de lapte au ajuns pe câmp sau la gunoi. Este vorba de o cantitate suficientă pentru a umple 66 de bazine olimpice şi, totodată, cea mai mare cantitate de lapte risipită în ultimii 16 ani. 

Disperaţi, producătorii încearcă să găsească noi utilizări pentru laptele în exces, oferind o cantitate mai mare cantinelor şcolare, însă mulţi dintre ei nu îşi permit nici măcar să transporte laptele brut la preţurile actuale, care au scăzut, în medie, cu 36% faţă de nivelul record înregistrat în 2014. 

"Toată lumea a aruncat lapte, din Minnesota şi până în New England", susţine preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Lapte din Michigan, Ken Nobis. 

În replică, Departamentul american al Agriculturii a promis marţi că va cumpăra brânză cheddar în valoare de aproximativ 20 de milioane de dolari pentru a-i ajuta pe fermieri, aceasta fiind a doua intervenţie pe piaţă a USDA în mai puţin de trei luni. 

Între timp, Dairy Management Inc., o firmă de marketing plătită de cei aproximativ 43.000 de producători de lapte din SUA, a investit zeci de milioane de dolari în ultimul an pentru a pune la punct noi meniuri cu un conţinut bogat în lapte, în parteneriat cu restaurante precum McDonald's, Taco Bell, Domino's Pizza Inc. De exemplu, DMI şi McDonald's au înlocuit margarina cu untul pentru o serie de produse, precum chifle sau McMuffin. Împreună cu Taco Bell, cei de la DMI au conceput un fel de tacos, care conţine mai multă brânză. 

Graţie unor chifle cu un conţinut mai mare de unt şi unor pizza cu mai multă brânză, gradul de utilizare a celor două produse lactate a crescut cu 4% în perioada iulie 2015 – iulie 2016. În medie, anul trecut, fiecare american a consumat o livră suplimentară (0,45 kilograme) de brânză şi unt combinate, potrivit ultimelor cifre ale USDA, ceea ce a ajutat industria de lactate din SUA să pună capăt unei tendinţe multianuale de declin a consumului de lapte lichid. 

Chiar şi fermierii care produc lapte organic, ale căror costuri pot fi chiar duble faţă de cele ale producătorilor convenţionali, din cauza mărimii reduse a fermelor şi a preţului nutreţurilor organice, au fost nevoiţi să îşi vândă laptele către fabricile convenţionale, pentru a scăpa de excesul de lapte, renunţând la avantajul de preţ oferit de produsele organice. 

"Sunt producători din California care sunt atât de disperaţi să vândă laptele organic, încât au ajuns să ne concureze pe piaţa din Atlanta", a declarat Eric Newman, vicepreşedinte de vânzări la Organic Valley, o cooperativă de fermieri care produc lapte organic şi care anul acesta au fost nevoiţi să vândă lapte praf organic în Europa cu reduceri semnificative. 

Situaţia actuală se explică prin faptul că, în urmă cu doi ani, producătorii de lapte şi carne din SUA şi de peste hotare au decis să îşi extindă operaţiunile, ca urmare a unui deficit de aprovizionare care exista atunci pe piaţă, ceea ce a creat condiţiile pentru actuala supraofertă globală. 

AGERPRES