In ultimul an, Felix Tataru a avut o viata agitata. A rupt contractul cu reteaua Ashley si a pierdut contul Cosmote. A fost ales presedintele Asociatiei Publicitatii din Romania (IAA). Un client a ajuns in arest. Campania pentru Rosia Montana este mult discutata.

Capital: Dupa ce Traian Basescu a devenit presedinte de cate ori ai mai vorbit cu el?


Felix Tataru: De doua ori. L-am invitat cand am castigat festivalul Effie. A doua oara ne-am intalnit intamplator.

Capital: Dar cu Videanu, dupa ce a castigat primaria Capitalei?


Felix Tataru: Cu el am vorbit mai des despre reglementarea publicitatii stradale.

Capital: De ce ai vrut conducerea IAA?


Felix Tataru: Nu mi-am dorit-o. Am fost propus de Mihai Ghyka (fostul presedinte IAA – nota red.) Parerea mea a fost ca la conducerea IAA trebuie sa fie un client publicitar. Daca cineva dintre clienti ar fi candidat, eu m-as fi retras. Oricum eram in comitetul de conducere IAA, oricum imi petreceam destul timp cu aceasta activitate, asa ca argumentele colegilor mei, dar si ale mele, au fost ca sunt energic si ca, din pozitia de presedinte, as putea ajuta organizatia sa obtina anumite lucruri in relatia cu fel de fel de organisme, cum ar fi CNA.

Capital: Sau ca ai usa deschisa la Videanu?


Felix Tataru: Am avut-o si din pozitia de membru al comitetului de conducere IAA. Nu era musai sa devin presedinte, pentru ca discutiile despre outdoor au inceput demult.


Capital: Ai fost ales in unanimitate. Asta inseamna ca te iubeste industria?


Felix Tataru: Hai sa nu exageram! Oamenii au vazut ce am de spus si ce obiective am propus. Anul acesta vom merge pe doua directii: imbunatatirea legislatiei si profesionalizarea oamenilor din publicitate. Viteza cu care creste businessul este mai mare decat viteza cu care sunt formati profesionistii. De aceea, intentionam sa organizam o scoala de publicitate IAA.

Capital: Cat de tare a suferit GMP dupa divortul de Ashley?


Felix Tataru: De ce ar suferi?

Capital: Atunci se bucura?


Felix Tataru: Foarte tare. Pentru ca terminarea relatiei cu Ashley si Cosmote a marcat inchiderea unei perioade de lupta si stres in companie. De multe ori am avut senzatia ca in loc de un client, am doi, unul la Atena, Ashley, si unul la Bucuresti, Cosmote. Ajunsesem sa ne punem problema de a ne retrage inca din octombrie, inainte de lansarea Cosmote! Sub aspect financiar, evident, trebuia sa impartim banii cu cei care ne-au adus contul. Colaborarea cu ei ne-a facut sa refuzam o serie de oportunitati. Trecand in revista toate aceste lucruri, nu ne-a ramas decat sa ne intrebam: de ce sa continuam? Intr-o luna si jumatate, cat am lansat Cosmote, ne-a fost mai rau decat in campania electorala, cand am lucrat pentru Basescu.

Capital: GMP va fi restructurata pentru ca are prea multi oameni?


Felix Tataru: In prezent, gradul nostru de incarcare a activitatii este de 120%. Este un efect al retragerii noastre din asocierea cu Ashley. Avem mai multi clienti, precum Unilever sau Altex (Media Galaxy), care, in momentul in care au vazut ca am incheiat colaborarea cu Cosmote, au spus: acum poti sa mai iei un brand de la mine! Deja avem nevoie de oameni. Suntem invitati la pitch-uri. Cum se spune, tot raul spre bine.

Capital: Ce sfaturi ii dai lui Andrei Cohn (director de creatie Cohn&Jansen nota red.) ca sa nu pateasca la fel ca GMP?


Felix Tataru: Cred ca retragerea noastra i-a facut pe cei de la Ashley si Cosmote sa-si reconsidere atitudinea fata de o agentie romaneasca. Cred ca Andrei simte deja acest lucru. El beneficiaza de faptul ca noi nu ne-am retras chiar asa, ca ne-am suparat ca vacarul pe sat.

Capital: Ce te-a determinat sa faci campania Rosia Montana: bugetul de peste jumatate de milion de dolari, bunele intentii ale clientului sau faptul ca a venit la recomandarea ambasadei Canadei?


Felix Tataru: Ambasada a recomandat mai multe agentii. La inceput, am spus nu! Clientul a fost surprins de refuzul meu. Oamenii mi-au cerut sa-i ascult zece minute si apoi sa fac cum cred. I-am ascultat si mi-am dat seama ca ce se intampla la Rosia Montana nu are nici o legatura cu ceea ce stiam eu. M-am dus acolo si am vazut despre ce este vorba. Provocarea este mare: de la un proiect impotriva caruia se manifesta o tara intreaga, sa creezi favorabilitate printr-o campanie.

Capital: Tu crezi in proiectul Rosia Montana?


Felix Tataru: Da. Dupa ce am aflat despre ce este vorba, sigur ca am inceput sa cred in proiect. Este o solutie foarte buna pentru Romania.

Capital: Cum comentezi faptul ca un trust de presa influent ca Academia Catavencu a refuzat campania?


Felix Tataru: Este un joc de imagine. Nu este prima data cand Catavencu isi intareste pozitia de haiduc: el impotriva celorlalti.

Capital: Tot la recomandarea unei ambasade a venit si contul de PR pentru Millenium Bank. GMP este favorita ambasadelor?


Felix Tataru: Nu trebuie sa fii Mafalda ca sa-ti dai seama ca, atunci cand vii in tara asta si intrebi de o agentie de publicitate, ambasada sa-ti spuna, uite, este o agentie care a facut campanie presedintelui! Cei care vin gandesc, probabil, ca e o agentie importanta. Prin urmare, sa n-o evitam! Dar si in acest caz, au mai fost doua agentii recomandate.

Capital: Te consideri un om important?


Felix Tataru: Atata timp cat obiectivul meu, ca agentie de publicitate, este ca in scurt timp sa devin cea mai buna agentie din Romania, cred ca ar trebui sa fiu considerat cel putin un om important.



Capital: GMP are o problema de imagine pentru ca Omar Hayssam, patronul de la Bucovina, clientul tau, este arestat?


Felix Tataru: Bucovina este unul dintre cele mai mici conturi ale noastre, cu 10-15 mii de euro anul trecut. Prima campanie cu Niki Dude a fost facuta pe un barter cu Pro TV. A doua campanie, cea cu manastirile din Moldova, a fost facuta cu buget de media zero. Cred ca este o poveste de succes care nu merita sa fie umbrita de alte considerente. Cum ar fi fost daca, dupa ce ai construit un brand, sa spui: ma dezic pentru ca este Omar Hayssam in puscarie? stiti ce apa bea presedintele Basescu? Bucovina! Ce legatura este intre faptul ca acel om e acuzat de terorism si presedintele care bea din apa lui? Eu nu vreau sa fiu victima barfelor. Fiecare sa-si vada de ce are de facut.



Capital: Exista “grupuri de interese nelegitime” in industria de publicitate?


Felix Tataru: Nu stiu. Poate. Nu-mi dau seama. Din punct de vedere economic, exista grupuri si poluri de media absolut legitime. In ce masura, la un moment dat, unele dintre ele fac anumite lucruri sau fac presiuni, care s-ar considera nelegitime, nu stiu si nu e treaba mea.

Intr-o luna si jumatate, cat am lansat Cosmote, ne-a fost mai rau decat in campania
electorala, cand am lucrat pentru Basescu.

Carte de vizita

Felix Tataru (n. 1973, Focsani) a fondat agentia de publicitate GMP in anul 2000 impreuna cu sotia sa, Nadia. GMP s-a remarcat prin campaniile electorale locale si prezidentiale pentru Traian Basescu. Are studii de teologie (1990 – 1995) si de regie de film (neterminate). Potrivit lui Tataru, GMP a obtinut in 2005 o cifra de afaceri de 6,5 milioane de euro. Clientii GMP:

Bucovina, DTH Romania, Gabriel Resources, Posta Romana, Terapia, Monte Banato, Ipsen, Unilever. Lucrarile GMP au obtinut premii si nominalizari la diferite festivaluri
locale si internationale.

Din decembrie 2005, este presedinte IAA cu un mandat de un an.