Orange este liderul pieţei locale telecom de zece ani, iar actualul CEO, Jean-François Fallacher, consideră că operatorul va continua să fie în top, diferenţa fiind făcută de reţea, magazine şi angajaţi.  În trimestrul al treilea, Orange România a înregistrat venituri totale de 227,4 milioane de euro, în creştere cu 3,4% faţă de aceeaşi perioadă din 2013, excluzând impactul reducerii tarifelor de interconectare. De la începutul anului, veniturile companiei au totalizat 675,7 milioane de euro. Orange a continuat să atragă clienți noi, la finele lunii septembrie numărul acestora fiind de 10.514.000, cu aproximativ 131.000 mai mulţi decât cu un an în urmă.

„Am atras mai mulţi clienţi decât am pierdut, ceea ce înseamnă că strategia noastră dă roade. Anul acesta, am investit în dezvoltarea reţelei 4G, iar în prezent oferim acoperire pentru 78% din populația urbană, și viteze medii reale de 60MB/s prin 4G și 150 MB/s prin 4G+“, a declarat Fallacher.

Despre anul viitor, Fallacher vorbeşte relaxat şi în special de 4G. „Ne uităm la 2015 cu mare încredere, am observat cum se poziţionează ceilalţi jucători din piaţă, iar noi vom continua să urmăm strategia adoptată. Vom extinde acoperirea 4G, vom dezvolta reţeaua 4G+ şi vrem să avem acelaşi tip de investiţie pe care am avut-o în acest an“, a precizat Fallacher. Orange a adoptat, în urmă cu trei ani, un plan care prevedea investiţii de 600 de milioane euro în România până în anul 2015. Compania a investit peste 100 de milioane de euro în fiecare an, având în prezent cea mai rapidă reţea de telefonie mobilă, fie că vorbim de 3G sau 4G.

Migrare către abonamente

În ultima vreme s-au iscat discuţii pe tema vitezei la internet în reţelele de telefonie mobilă, iar arbitrul telecom ANCOM a lansat o aplicaţie denumită  Netograf, un instrument independent, obiectiv și gratuit pentru a verifica și monitoriza permanent calitatea serviciului de internet pe care îl utilizează. Pe netograf.ro, clienţii pot testa calitatea serviciului/legăturii între echipamentul terminal pe care îl au (calculator, laptop, tabletă, telefon mobil etc) și un server de test, afișând valorile obținute. Măsurarea parametrilor de calitate se face prin transmiterea unor pachete de date între echipamentul terminal și serverul de test. Şeful Orange încurajează acţiunea ANCOM şi menţionează că, dacă în urmă cu un an viteze de 100 Mbps erau disponibile doar pentru conexiunile fixe, acum şi operatori telecom oferă viteze la fel de mari.

Un lucru este cert, serviciile de date cresc de la trimestru la trimestru în ţara noastră, iar cele de voce sunt în scădere. „În România apetitul pentru telefoane mobile inteligente este în creştere. Când am ajuns în România (n.red. – 1 iulie 2011), 15% dintre clienţii Orange achiziţionau un smartphone cu abonament. În prezent, numărul lor trece de 50%. În ţările din vest procentajul este de 60-70%. Mai este loc de creştere“, consideră Fallacher. La Orange, 60% dintre clienţi folosesc cartele preplătite, iar 40% au abonamente, însă există o tendinţă de migrare către abonamente. „Am remarcat că tot mai mulţi clienţi optează în prezent pentru un abonament de telefonie mobilă, fiind atraşi în special de subvenţiile acordate la smartphone-uri. În curând, vom vedea din ce în ce mai puţini utilizatori de cartele. Unul dintre punctele noastre forte este acela că avem o gamă largă de dispozitive pentru orice buzunar, de la modele cu 0 euro, la abonamente speciale pentru

iPhone 6 sau Samsung Galaxy Alpha“, a explicat oficialul Orange. Operatorul are în portofoliu 33 smartphone-uri 4G, iar în luna septembrie peste 400.000 de dispozitive 4G erau folosite în reţea.

În ceea ce priveşte concurenţa din ce în ce mai acerbă de pe piaţă, Fallacher a declarat că Orange nu a subestimat niciodată competiţia şi o priveşte cu respect. RCS&RDS este cel mai agresiv jucător din piaţă, care a atras cei mai mulţi clienţi prin serviciul de portabilitate, conform datelor ANCOM, dar aceşti clienţi au provenit în special de la Vodafone şi Telekom. „Clienţii sunt mulţumiţi de serviciile Orange, iar cifrele din trimestrul trei vorbesc de la sine“, a afirmat Fallacher.

„Nu lansăm alte canale proprii“

Un alt serviciu despre care Fallacher vorbeşte cu mândrie este Orange TV. Compania a lansat în urmă cu un an şi jumătate Orange TV, prin care oferă servicii de televiziune prin satelit, având în portofoliu şi un canal propriu. „A fost o decizie inspirată şi mă bucur că după un an şi jumătate suntem pe harta TV din România“, a spus Fallacher. Orange a raportat, în trimestrul trei, peste 110.000 clienţi, iar până la sfârșitul anului numărul acestora va creşte considerabil după introducerea în grilă a canalelor TV care transmit Liga 1 de fotbal. În luna octombrie, operatorul a lansat un canal propriu denumit Orange Info care oferă informaţii despre produsele şi serviciile companiei, precum şi informaţii de interes general. „Am fost întrebat deseori, în ultima perioadă, dacă intenţionăm să lansăm alte canale, iar răspunsul este negativ“, precizează Fallacher. Programele Orange pot fi urmărite şi pe tablete sau smartphone-uri. Aplicaţia Orange TV Go a fost descărcată deja de peste 800.000 de ori, iar printre noutăţi se numără filmele şi desenele animate de la Disney, dar şi seriale americane precum Grey’s Anatomy.

Un nou tip de magazin

Orange intenţionează să aducă un element de noutate şi magazinelor, astfel că în prima parte a anului viitor va introduce un nou concept store. Acesta va fi deschis la Cluj şi va reprezenta o premieră. Compania are, în prezent, 700 de magazine partenere şi 100 proprii unde clienţii pot testa produsele înainte de a le cumpăra, lucru care nu este permis în magazinele din Anglia sau Franţa, spre exemplu. Fallacher explică că din acest punct de vedere magazinele locale sunt unice, deoarece în alte ţări produsele sunt mostre sau se află în spatele vitrinelor. În ceea ce priveşte alegerea oraşului pentru noul tip de magazin, Fallacher a declarat că a fost ales oraşul Cluj deoarece este o zonă unde brandul Orange este foarte apreciat. Compania va continua să investească şi în magazinul online, deoarece online-ul va fi din ce în ce mai important, iar drept exemplu, anul acesta Orange şi-a dublat vânzările online de Black Friday, comparativ cu anul trecut.

O privire către vitor

La nivel european, în prezent au loc mişcări importante pe piaţa telecom, iar Fallacher remarcă o tendinţă de consolidare. „Sunt jucători mari care cumpără operatori mai mici, se încheie diferite parteneriate strategice, dar remarc şi interesul operatorilor de telefonie fixă pentru zona de telefonie mobilă“, a spus Fallacher. CEO-ul Orange nu exclude astfel de mişcări, şi pe plan local. Stephane Richard, CEO-ul grupului Orange, declara în luna septembrie că nu vor mai exista achiziţii în ţara noastră. Anunţul venea după ce Orange înaintase o ofertă de cumpărare de 3,4 miliarde de euro pentru furnizorul de Internet şi telefonie mobilă Jazztel din Spania.  Legat de eliminarea tarifelor de roaming la 15 decembrie 2015, Fallacher a declarat că Orange se va supune oricărei decizii luate la nivel european, însă a precizat că este vorba despre o nouă echipă responsabilă de telecom la Comisia Europeană (CE) şi trebuie văzut ce se va decide. Potrivit propunerii iniţiale a CE, tarifele de roaming ar fi trebuit eliminate încă de la 1 iulie 2014.
Legat de viitor, un punct de vedere al CEO-ului Orange este acela că telefonul va lua locul portofelului şi al actului de identitate. „Plăţile mobile sunt o realitate. Noi am derulat mai multe programe pilot folosind tehnologia NFC. Astăzi port cu mine paşaportul, portofelul şi telefonul mobil. În curând, voi avea un singur obiect şi acela va fi telefonul mobil“, a declarat Fallacher.

MINI INTERVIU

Capital: Care sunt principalele avantaje faţă de competiţie?
Jean-François Fallacher
: Reţeaua 4G, magazinele şi angajaţii.

Capital: Ce alegeţi între voce şi servicii de date?
Jean-François Fallacher:
Servicii de date

Capital: Câte telefoane aveţi?
Jean-François Fallacher:
Patru

Capital: Există vreo persoană în România pe care o admiraţi?
Jean-François Fallacher:
Da, Mariana Gheorghe (n.red. – director general Petrom).

934 milioane de euro. La atât s-au ridicat veniturile companiei Orange România în anul 2013