În acest sens, Tim Ruhlig, cercetător la Institutul Suedez pentru Afaceri Internaționale și expert în relația cu China, a declarat recent pentru economica.net că setul de instrumente 5G este unul ”destul de cuprinzător și bun, oferind un cadru general care trebuie implementat de statele membre”. El atrage însă atenția, în aceeași ocazie, că în cadrul acestui set de instrumente există o serie de prevederi care pot fi interpretate diferit de către statele membre UE. 

În condiția în care s-a discutat mult de raportul dintre importanța care ar trebui acordată criteriilor politice și celor tehnice Tim Ruhling apreciază că ”cele tehnice pot ajuta la soluționarea problemelor de securitate cibernetică, iar cele politice iau în considerare supradependențele și modul în care ar putea fi utilizate în scopuri geopolitice, ambele necesitând discuții separate și netrebuind să fie amestecate și puse în antiteză”.  

În opinia sa, criteriile tehnice dezbătute pe larg sunt necesare pentru a spori securitatea cibernetică și ele trebuie puse în aplicare.  Tim Ruhlig trage și un semnal de avertizare, subliniind că ”cele două preocupări principale privind securitatea cibernetică, sprionajul și sabotajul, nu vor fi rezolvate prin excluderea vânzătorilor”. 

România va organiza cel mai probabil de abia anul viitor licitația pentru alocarea spectrului viitoarelor rețele 5G. În prezent se pregătește cadrul legsilativ necesar. Un proiect de lege a fost prezentat de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și urmează să fie adoptat de Guvern, înainte de a fi trimis pentru derularea procedurii parlamentare.