Potrivit directorului general al CNADNR, deocamdată nu a fost stabilită ora exactă pentru deschiderea circulației, dar inaugurarea celor 22 de kilometri de autostradă va avea loc cu siguranță vineri, 14 noiembrie 2014.

Primele săpături au început în toamna lui 2011, iar din luna aprilie a anului trecut trebuia să parcurgem cei 82 de kilometri de autostradă dintre Orăștie și Sibiu în doar 40-45 de minute. Pe trei din cele patru loturi se circulă de la finele anului trecut, însă pe lotul 3 au existat multe probleme, în primăvară, existând chiar varianta că se va renunța la constructorul selectat și se va organiza o nouă licitație. Cel puțin așa susținea ministrul transporturilor de atunci, Dan Șova, care pe 25 martie preciza că "de comun acord între conducerea CNADNR şi conducerea Impregilo s-au făcut două expertize independente cu experţi agreaţi de ambele părţi, respectiv o  expertiză tehnică şi una financiară, pe contract. Ambele expertize au dat dreptate CNADNR şi vom rezilia acest contract', spus Şova.

După doar câteva zile, același ministru anunța că lucrările incluse în Lotul 3 din autostrada Orăştie-Sibiu vor continua cu italienii de la Impregilo – Salini, fără costuri suplimentare.

"Până ieri (31 martie 2014, n.r.), la ora 12,00, şi-au dat acceptul pentru cererile formulate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România. Şi-au asumat că vor termina cei 16 kilometri din cei 22 km neafectaţi de alunecările de teren, până la 15 iulie 2014. De asemenea, şi-au asumat finalizarea lucrărilor fără costuri suplimentare aşa cum s-a dorit iniţial şi ne determinase pe noi să reziliem contractul", a precizat Dan Șova, în prima zi a lunii aprilie.

Doar că nici termenul anunțat de Dan Șova nu a putut fi respectat, iar ministrul a părăsit funcția de la Transporturi la finele lunii iunie.

Proiectare si executie autostrada Orastie-Sibiu km 43+855 – km 65+965 – lot 3

Valoarea contractului:

604.791.600 lei (fara TVA), din care:

Contributia UE ce urmeaza a fi acordata  prin FC:

514.072.860 lei

Bugetul de Stat:

90.718.740 lei

Data semnarii: 

20.05.2011

Data de incepere a lucrarilor:

20.06.2011

Durata de implementare:

120 de zile durata de realizare a Proiectului Tehnic

540 de zile durata de executie a lucrarilor

1460 de zile perioada de garantie a lucrarilor

Contractant

IMPREGILO S.p.A.

 

Conform contractului parafat în 2011, termenul de finalizare a lucrărilor era aprilie 2013, așa cum precizam mai sus. În luna iunie anul trecut, redactorii capital.ro au vizitat toate șantierele tronsonului de autostradă de la Sibiu la Orăștie și scriau că "De la kilometrul 43,850 până la 65,960 speranțele sunt pierdute. Italienii de la Impregilo lucrează sau mai bine zis nu lucrează aproape deloc. Au turnat asfalt pe o porțiune scurtă de la Săliște, probabil și la kilometrul 44, de la Cunța, iar în interior lucrările au fost lăsate de izbeliște. Noroc cu subcontractorii, care mai aveau câțiva oameni pe șantier și care au făcut lucrări de-a dreptul surprinzătoare, care îți atrag privirea de la drumul european – viaductul de la Aciliu".

Dacă la birourile Impregilo de la Gârbova era “o ședință mare”, iar italienii nu au vrut să discute cu noi, nici măcar să ne permită accesul pe șantier, la birourile subcontractorului Collini, unde mai sunt doar câteva zeci de oameni, Mattia Pizzorono, directorul de șantier ne-a oferit informații chiar în timpul în care lua masa, o salată de morcovi. “Noi facem viaductul, un tunel peste calea ferată și câteva poduri.Nu vă pot spune care este stadiul lucrărilor pe tot lotul, asta puteți afla de la Impregilo”, ne-a spus Pizzorno. Despre viaductul cu o lungime de aproape un kilometru și o înălțime maximă de 75 de metri -la pionul 5,  din cei 12 pe care este pus viaductul -, reprezentantul Collini spune că este gata în proporție de 95%. Aproximativ 250 de muncitori români au lucrat la ridicarea viaductului, acum Collini mai având doar 25 de oameni. “Se lucrează la hidroizolație, iar apoi urmează asfaltarea”, povestește Pizzorno, menționând că dacă ar trebui să facă o altă lucrare ar apela tot la români. Firma italiană a folosit la ridicarea viaductului aproape 35.000 metri cubi de beton și 6.000 de tone de fier beton. Mare parte din materialele folosite au fost aduse însă din Italia. “Am folosit o tablă specială cor-ten, inventată în SUA, și care nu se produce în România”, susține reprezentantul Collini.

Cum arăta în vara anului trecut lotul 3

Ovidiu Sopa, de la www.sibiul.ro, în urmă cu doar câteva zile, rezultă faptul că lucrările sunt încă departe de a fi gata.

Vă prezentăm mai jos imagini aeriene realizate, la data de 31 august 2013, de Ovidiu Sopa, de la www.sibiul.ro și utilizator al al forumului de infrastructură skyscrapercity.com – “ovisopa”.

Utilizatorii forumurilor dedicate subiectelor de infrastructură ( forum.peundemerg.ro si construim-romania.ro) au publicat, la finele lunii trecute, o nouă filmare din avion cu lotul 3  din autostrada A1 Sibiu – Orastie, singurul tronson aflat încă în construcție, scria hotnews.ro.

In inregistrarea de mai jos se poate observa cum constructorul Impregilo a inceput sa astearna asfalt chiar si in zonele afectate de alunecarile de teren. Chiar si asa, pe pantele de pe o parte si alta a autostrazii, chiar si pe cele mai abrupte, inca se vad semne de alunecari de teren si sunt indicii ca terenul nu ar fi tocmai stabil pe anumite portiuni.