Gigantul online a demarat recent mai multe campanii agresive de marketing cu mesaje țintă orientate spre consumator: eMag are cele mai mici prețuri, iar livrarea se va realiza în cel mai scurt timp și cel mai ieftin. Cam aceasta este esența reclamelor din ultima perioadă, reclamă care are ca obiect, desigur, produsele proprii comercializate de eMAG și pare că nu și cele ale partenerilor activi pe site întrucât aceștia sunt obligați să mărească prețurile.

Așadar, simultan cu aceste campanii, conducerea eMAG a schimbat politica de comisionare a celor 19.000 de selleri parteneri, activi în platforma eMAG, au declarat mai mulți parteneri pentru Capital. Mai exact, până acum aceștia își puteau vine produsele pe site-ul retailerului, iar în schimb plăteau un comision. Fiecare dintre cei 19.000 de selleri erau obligați să încheie un contract cu firme de curierat agreate de eMAG, iar la rândul lor postau pe site-ul eMAG cât costă transportul produsului respectiv, iar clientul beneficia de un preț fix. Fiecare își făcea propria politică de preț, astfel încât să acopere și costul transportului.

Partenerii acuză eMAG de monopol

eMAG nu lua niciun comision din transport. Ei bine, de acum reprezentanții companiei au decis că vor un comision de la seller și din transport, ceea ce-l determină pe seller să mărească prețul pentru a nu ieși în pierdere și a putea plăti taxa suplimentară pentru transport către eMAG. În general, sellerii de pe eMAG sunt companii mici, care dacă ies din această platformă vor da faliment. Dacă nu ies și măresc prețul pentru a acoperi noua taxă impusă de eMAG vor avea produse mai scumpe, chiar dacă nu cu mult, iar clientul va alege să cumpere de unde este mai ieftin, cum ar fi chiar unele dintre produsele proprii ale eMAG, care ar obține astfel un avantaj. Pe termen lung, ei vor pierde din notorietate și vor ajunge să fie afișați foarte slab în platforma retailerului.

În acest context, mai mulți parteneri ai eMAG au declarat pentru Capital că se gândesc să apeleze la Consiliul Concurenței deoarece aceștia simt că sunt forțați să mărească prețul pentru a supraviețui. Iar dacă măresc prețul înseamnă că vor vinde mai puțin întrucât vor avea concurenți chiar din eMAG care-și vor permite să vândă mai ieftin. Iar contextul a ajuns în așa fel încât în afara eMAG este greu să mai supraviețuiești. Mai exact, mai mulți parteneri acuză construirea unui monopol eMAG.

Cum răspune eMAG la acuzațiile partenerilor

CAPITAL a contactat eMAG și a solicitat un punct de vedere pe speța prezentată. Redăm integral declarația reprezentanților companiei:

„Începând cu 2011, eMAG a deschis propria platfoma către alți comercianți dornici să o folosească, în acest moment existând peste 19.000 de selleri activi în platformă. În toată această perioadă eMAG a pus la dispoziția sellerilor tot know how-ul acumulat în ecommerce creând o multitudine de servicii menite sa îi ajute pe selleri sa își crească business-ul.

După 9 ani, 60% dintre produsele achiziționate de clienți pe platforma eMAG sunt de la selleri.

În viitor, având în vedere obiectivul de a oferi clienților noștri cea mai mare gamă de produse, eMAG are tot interesul sa îi ajute în continuare pe selleri să își dezvolte business-ul pe platformă.

Din dorința de la oferi clienților săi cele mai bune servicii de livrare, sellerii au fost integrați prin platforma de Marketplace cu cei mai buni patru curieri din piață din punct de vedere al calității serviciilor.

eMAG respectă legislația în vigoare precum și reglementările Platform to Business ce vor intra în vigoare în luna iulie a acestui an. Toate regulile platformei sunt transparente, iar modificările sunt comunicate și explicate sellerilor cu cel puțin 14 zile înainte de implementare. eMAG nu poate impune sellerilor un nivel al prețurilor sau al taxelor de transport, poate asigura un mediu concurențial corect și transparent.

Modelul Marketplace este construit exclusiv pe bază de comision, fără alte taxe: chirii, taxe de raft, de listare, afișare etc. Comisionul acoperă investițiile majore făcute de eMAG în servicii pentru clienți, servicii pentru selleri, creșterea traficului și a brandului eMAG. Nivelul comisioanelor este sub al celor practicat de alte platforme mari concurente.

Timp de 9 ani eMAG a exceptat sellerii de la această taxă, deși perceperea unui comision pe întreaga valoare a comenzii este o practică uzuală folosită și de alte marketplace-uri, la nivel internațional, și aliniată legislației actuale de la nivel local și european.

Prin dezvoltarea sellerilor, clienții vor avea de câștigat: gamă mai mare, prețuri mai bune, servicii îmbunătățite. Astfel, eMAG va investi în ajutorul acordat sellerilor pentru dezvoltarea națională și internațională”.

Livrarea produselor în showroom taxată cu 5 lei

eMAG a schimbat la sfârșitul anului trecut și condiţiile de livrare a produselor. Mai exact a decis să taxeze cu 5 lei inclusiv comenzile pe care clienţii aleg să le ridice din shoroom-urile proprii ale companiei.

“Livrarea în showroom este gratuită pentru toate comenzile plasate direct în showroom, precum şi pentru comenzile plasate online sau prin call center a căror valoare depăşeşte 1500 de lei şi care sunt achitate în momentul plasării comenzii. În cazul plăţilor la livrare / ridicare din showroom, se va aplica o taxă de procesare plată la livrare în valoare de 5 lei.

Livrarea în easybox este gratuită pentru comenzile de minimum 1.500 de lei; costul de livrare pentru cele cu valori sub 1.500 de lei este de 5 lei pentru produsele vândute de eMAG”, conform eMAG.