Revista Capital au intrat în posesia raportului Corpului de control al ministrului Transporturilor, Dan Costescu, privind modul în care șefii Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România au gestionat modul de implementare a proiectelor și contactelor, în perioada 2013-2015. În urma verificărilor, în perioada 2013-2014 şi primele şapte luni ale anului 2015, CNADNR ar avea de încasat aproape 160 de milioane de lei.

Documentul relevă că cea mai mare sumă de recuperat era înregistrată la sfârșitul lunii iunie 2015, când în bilanțul contabil al CNADNR s-au înregistrat 201 milioane lei, din care 42,22 milioane lei reprezenta o factură neachitată de mai bine de trei luni de compania Telekom România, tarif pentru utilizarea zonei aflată pe marginea drumului naţional. Conform datelor prezentate de inspectorii Corpului de control, Telekom a achitat cei aproximativ 42,22 milioane lei Companiei de Drumuri în iulie 2015.

Firmele cu datorii către CNADNR

Firmele Romstrade, Colas, Shapir International, Vegypszer International, Alpine și Euroconstruct Trading 98 au fost acționate în judecată de Compania Naţională de Drumuri pentru recuperarea prejudiciilor. Oficiali din Ministerul Transporturilor ne-au explicat că cei aproximativ 160 milioane de lei sunt bani de recuperat de la firme care au intrat în insolvență/faliment și penalități aplicate după rezilirea unor constracte. „În prezent, nivelul creanțelor neîncasate este de aproximativ 150,2 milioane lei, acești bani vor ajunge la bugetul de stat. Sunt procese în derulare la Curtea de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României și la Paris pentru recuperarea acestor creanțe“, ne-au precizat sursele citate.

Nelu Iordache, dator la CNADNR

Romstrade are de achitat 26,5 milioane de lei către CNADNR. „Cu această sumă ne înscriem la masa credală, Romstrade este în insolvență. Cei 26,5 milioane de lei sunt penalități după rezilierea contractului lotului 2 de autostradă între Nădlac și Arad, dar și a contractului pentru Transaplina. Această sumă înregistrată în bilanțul contabil în 2014, înseamnă penalități de întârziere, avans încasat și nerecuperat plus anumite pretenții financiare“, ne-au declarat angajați din cadrul Companiei de Drumuri.

Și Colas, fostul constructor al autostrăzii Cernavodă-Medgidia, are de plătit Companiei de Autostrăzi 25,6 milioane de lei. „Din suma totată, francezii de la Colas, au de plătit 4,8 milioane de lei, penalități, pentru avans nejustificat în cadrul proiectului de autostradă Cernavodă-Medgidia. Restul de 20,8 milioane de lei, pretențiile financiare ale CNADNR, reprezintă formula de escaladare a prețurilor din contractul de execuție a autostrăzii Cernavodă-Medgidia. În perioada derulării unui contract sunt anumite formule de ascaladare a prețurilor și certificare a lucrărilor. Am cerut refacerea calculelor, formula nu era cea contractuală. Colas a avut contract de realbilitare a unei porțiuni din DN6 Caransebeș-Lugoj, lucrare finanțată instrument ISPA. Și din acest contract avem bani de recuperat. Pentru cei 25,6 milioane de lei de la Colas ne judecăm la Curtea de Apel“, ne-au spus angajații CNADNR.

Regii asflaltului, amenzi neachitate

Potrivit raportului Corpului de control, Shapir Structures au de plătit Companiei de Autostrăzi 22,3 milioane de lei, penalități pentru tărăgănarea lucrărilor de reabilitare a unui tronson din DN6 Alexandria-Craiova, centura Alexandriei și DN18 Iacobeni-Moisei. În prezent, procesul de recuperare a celor 22,3 milioane de lei se află la Curtea de Arbitraj. Pe lista datornicilor la Compania de Autostrăzi se află și firma Vegypszer International, care trebuie să plătească 15,7 milioane de lei, penalități după rezilierea contractului de reabilitare a DN66 și construcţia sectorului III al şoselei de centură Cluj Est. De la Alpine, CNADNR are de încasat 10,8 milioane lei, constructorul austriac a avut constracte cu CNADNR pentru un tronson din centura Brașov și lotul 1 de autostradă Nădlac-Arad. „Am cerut 10,8 milioane de lei, bani dați în avans pentru materiale recepționate și depozitate pe șantier. După invenatriere materiele nu au mai fost găsite pe șantier, noi am dat banii. De la Alpine cerem garanția de bună execuție“, ne-au mai precizat angajații CNADNR.

Conducerea CNADNR se judecă și cu Euroconstruct Trading 98, pentru penalități financiare în valoare de 9,9 milioane lei. Amenda a fost aplicată pentru întârzierea lucrărilor la autostrada București-Ploiești. Tot pentru întârzierea finalizării lucrărilor autostrăzii Buucrești-Ploiești, compania de autostrăzi a penalizat și firma Paco Internațional cu 2,8 milioane de lei. Ambele firme au refuzat plata penalităților, iar CNADNR i-a dat în judecată.

Acest articol a apărut în editia tipărită a revistei Capital, din perioada 22-28 februarie 2016