Te întâmpină invariabil cu o relaxare enervantă, un zâmbet aproape „jucat” pe buze și un trabuc în gură. Atât este de contagios încât, după mai multe ore de discuție, te simți ca și cum ți-ai fi dus mintea la spa.  Dar tot nu îți iese din cap o întrebare: a fost sincer sau „te-a prelucrat”?  Până la urmă, chiar ai aflat ceva important de la el sau, defapt, a aflat el., de la tine, ce îl interesa? 

Când a început să construiască firma de business inteligence din care trăiește astăzi era trecut deja prin toate. Ani mulți într-un serviciu de informații,  studii de securitate cam prin toate „locurile bune” pe unde au trecut și potentații zilei , o scurtă perioadă prin ministere și companii de stat, consultanță pentru mai multe firme iar, apoi, saltul  în mediul privat, la o companie de asigurări.

” Încerc să nu iau foarte multe contracte. Vrem să ne facem bine treaba, dar să ne și permitem, de exemplu, să mergem în vacanță de trei-patru ori pe an”, spune Gabriel Țuțu, fondatorul și principalul coordonator al Infoprimus.

Crede că firma sa este singura din România care oferă analize complete de business intelligence,, deși pe piață sunt mulți alți care vând „componente” mai bine sau mai prost făcute.

„ Nu vrem să inventăm nimic. Este și motivul pentru care lucrăm cu foarte mulți parteneri. Lucrăm inclusiv cu alte firme din domeniu.  Cred că, dacă îi adun, am  sute de parteneri. Lucrăm cu specialiști în IT, legislație, în zona de detectivi, acolo unde nu ne ajung angajații noștri. Cumpărăm informații și chiar baze de date. Colaborăm cu alte firme, uneori cu companii cu nume mari pentru analize de due dilligence, de exemplu, care constituie doar o componentă a analizei de business inteligence” , explică Țuțu. 

 

Românii se cred infailibili deși își iau mereu țepe

Nu vrea să ne zică exact cât costă serviciile Infoprimus, dar spune că depinde și de ce vrea clientul și ne asigură că, anual, vorbim de încasări de peste 100.000 de euro. Iar când clientul vrea pachet complet, dacăe este așa cum spune fondatorul Infoprimus, aproape că primește la purtător „biletul pentru profit”.

 

„ Nu pot spune că pe piață avem un competitor în adevăratul sens al cuvântului. Vă dau un exemplu. O companie care vrea să investească în domeniul minier. Poate apela la un consultant care să îi spună care sunt competitorii, la cât se ridică, cât ar putea fi profitul. Poate apela și la un altul care să îi spună cam care sunt factorii de decizie în domeniu.  Noi îi spunem și dacă este sau nu este momentul să investească și care sunt perspectivele economice,politice, internaționale și care este concurența. Mai departe, dacă aflăm că domeniul minier nu mai are perspectivă, de exemplu, pentru că politicul vrea să închidă mina îi spunem ce trebuie să facă pentru a încerca să inverseze acest trend, dacă vrea neapărat.  Accesăm baze de date, colaborăm cu analiști economici cu foști politicieni foști bancheri foști angajați ai firmelor vizate. Vom știi să îi spunem care sunt perspectivele evolției acțiunilor, mai ales acolo unde sunt cotate la Bursă.   Aflăm  pentru client inclusiv cine  cu cine este prieten în firma pe care vrea să o cumpere, aflăm pe cine ar trebui să dea afară pentru a controla cu adevărat firma. Știm să îi spunem , acolo unde este cazul, care sunt schemele prin care firma este furată prin intremediul unei rețele din interior”, explică coordonatorul Infoprimus.

Pe scurt, asta ar putea primi un client care vrea să își deschidă ceva nou ori să cumpere o firmă în România.  Iar aceștia sunt aproape tot timpul firme din afara țării.

„ Nu  știu dacă am avut doi clienți din România. Și nu este doar cazul nostru. În general românii nu apelează la astfel de soluții. Probabil se cred infailibili deși, vedem asta inclusiv public, țepe apar zi de zi. Lucrăm în principal cu firme străine din industrie, cu bănci și cu fonduri mari de investiții, mai ales din Statele Unite ale Americii”, povestește fostul ofițer specializat în protecția împotriva atacurilor informatice.

Știi și câștigi

Despre bănci spune că au avut experiențe triste în România și pentru că între  conducerea din România și vârfurile grupului străin de care aparține banca apar rupturi iremediabile, mai ales la nivel de comunicare.

 

„ Băncile au de multe ori  dificultăți în a înțelege riscurile pe care și le asumă atunci când acordă credite de valori mari, unor firme din România. Asta se întâmplă și pentru că între conducerea grupului și managementul local apar rupturi majore. Se întâmplă, nu doar în bănci și nu foarte rar, ca CEO-ul trimis în România să capete extrem de rapid multe din obiceiurile de aici și chiar să ajungă parte din structuri care aduc prejudicii grupului. Băncile asu nevoie să învețe modul de lucru al celor de aici, să știe, de exemplu, care sunt schemele financiare specifice prin care unele dintre firmele locale reușesc să ia de la bancă bani pe care, ulterior, îi scurg către tot felul de firmulețe.  Am avut cazuri reale, în care am depistat exact traseul banilor, însă schema era atât de bine pusă la punct încât nu s-a mai putut face mare lucru. De aceea este importantă partea de prevenție”,  mai spune partenerul Infoprimus.

 Chiar și după ce fapta a fost comisă, mai există totuși o șansă, anume justiția, în măsura în care poți demonstra infracțiunea. Nici aaceasta nu a rămas o zonă neacoperită pentru căm, ne spune Grabriel Țuțu, ei acordă consultanță și pentru întocmirea plângerilor penale „într-un mod care să convină polițistului, nu avocatului”.

 

Ce ar trebui să știe un manager informat

Un manager sau un acționar aflat în fața unei decizii importante ar trebui să știe mai multe lucruri, pentru a duce firma sopre succes. Iată ce cred specialiștii că ar trebui cunoscut:

 

•               Identificarea și evaluarea domeniilor de nișã în piaþã

•               Evoluþia prezentã ºi viitoare a preþurilor ºi modul în care acestea vor fi afectate,  

 

      pe   termen scurt ºi mediu (ex: de criza economicã ºi financiarã)

•               Impactul globalizãrii asupra afacerii proprii

  • Influenþa mediului politic ºi de securitate asupra propriei afaceri
  • Estimãri asupra evoluþiei viitoare a mediului politic ºi de securitate cu impact asupra propriei afaceri
  • Impactul capacitãții de predictibilitate al competitorilor asupra propriei companii
  • Evoluþia actualã ºi previzibilã a pieþei financiare
  • Analiza de risc a investiþiilor
  • Analiza de risc asupra evoluþiei furnizorilor ºi relaþiile acestora cu competitorii
  • Analiza de risc a creditorilor ºi estimarea disponibilitãþilor financiare actuale prezente ºi viitoare ale acestora
  • Analiza factorilor de risc a posibilelor asocieri cu alte firme
  • Analiza factorilor de risc generate de noile companii intrate pe piaþã
  • Identificarea resurselor în propria firmã
  • Identificarea de personal de specialitate pe piaþa muncii
  • Legislaþia din zona în care compania dorește sã investeascã