O măsură care va  aduce beneficii pe termen lung, dar care va avea un impact direct și negativ asupra buzunarelor șoferilor din România, imediat ce va fi adoptată. 

Astfel se poate defini, în câteva cuvinte, unul dintre amendamentele aduse la legea RCA, care va fi modificată la doar un an după adoptare.

Capital a intrat în posesia listei cu amendamentele pe care instituții ale statului, firme de asigurări, asociații ale pieței și ale brokerilor precum și reprezentanți ai service-urilor sau ai firmelor de transport le-au adus la această lege. 
În mod normal, având în vedere și presiunile venite dinspre Comisia Europeană, noua lege ar trebui să fie gata anul acesta. 

Un amendament extrem de important, susținut, spun sursele Capital, nu doar de către ASF, asigurători și brokeri, dar și de către service-uri este eliminarea posibilității ca asigurarea RCA să se încheie pe alte perioade decât șase luni sau un an. Se propune, defapt, revenirea la forma de dinaintea adoptării ultimei legi RCA. 

” Propunem eliminarea posibilitătii încheierii contractului RCA pe altă perioadă decât 6 luni și 12 luni. „, arată o propunere a Patronatului Român al Brokerilor de Asigurare (PRBAR), similară cu un amandament al Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSAR), incluse în documentul citat.

Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță (UNSICAR), asociația care adună majoritatea brokerilor de dimensiunii medii și mici, propune, la rândul său, ca polițele să poată fi încheiate pe perioade de la 3 luni la 12 luni, multiplu de 3 luni, adică pe 3, 6 sau 12 luni. 

 Mai mult, susțin surse implicate în discuții, se discută chiar posibilitatea ca polița să fie încheiată doar pe 12 luni. 

De menționat că, potrivit documentului, toate părțile prezente la discuții susțin această măsură. Singurul amendament major a venit din partea Consiliului Concurenței, care dorește ca polițele subanuale să fie păstrate, în cazul mașinilor înmatriculate pe firmă. 

 

Actuala lege spune: ” Contractul RCA se încheie pe o perioadă cuprinsă între o lună şi 12 luni, multiplu de o lună, în funcţie de opţiunea asiguratului.”.

Așa cum a mai arătat Capital, polițele pe o lună au început să fie foarte căutate imediat ce au fost introduse prin lege. După nici un an, ele depășiseră 20% din totalul asigurărilor RCA valide, iar în prezent se estimează că au depășit 25-30%. 

Aceasta înseamnă că peste 1,5 milioane de mașini au polițe RCA pe o lună, dintre care 95% aparțin unor persoane fizice. 

Pe termen lung, ar fi o măsură bună
 
Majoritatea celor care aleg să își facă RCA doar pe o lună sunt persoane cu venituri reduse, care doar cu greu își pot planifica cheltuielile, pe termen lung. 

Pentru ei impactul interzicerii polițelor pe perioade mai mici de un an și chiar de șase luni ar fi unul major, pe teremn scurt, având în vedere că vor fi nevoiți să scoată din buzunar de cel puțin 12 ori mai mulți bani pentru asigurare. 

Pe de altă parte, perpetuarea polițelor pe o lună sau două luni ar avea, pe termen lung, un impact negativ asupra pieței asigurărilor și, până la urmă, asupra șoferilor. 

Cum a mai scris Capital, tocmai introducerea asigurărilor pe alte perioade decât un an sau 6 luni a făcut ca numărul mașinilor asigurate să scadă. Aceasta se întâmplă în contextul în care o parte dintre cei care își fac poliță pe o lună „uită” să o mai înnoiască. 

Mai mult, statisticile arată că, la polițele subanuale, frecvența daunei, adică procentul de mașini asigurate care fac accident într-un an este de trei ori mai mare decât în cazul polițelor pe un an. Concret, circa 20 din 100 de mașini cu poliță pe o lună au o daună, în timp ce doar 3-4 mașini cu polițe pe un an sunt implicate în accidente. 

 

Per ansamblu, înseamnă venituri mai mici(mai puține mașini asigurate) și costuri mai mari (mai multe daune plătite) pnetru asigurători. În final, o astfel de evoluție ar duce la creșterea tarifelor. 

Alte posibile modificări 

Mai jos, vă prezentăm și alte amendamente importante aduse în cadrul grupului de lucru, format de ASF, după ce Comisia Europeană, a semnalat mai multe probleme cu legea RCA, așa cum Capital a arătat.  

Menționăm că acestor posibile modificări li se vor adăuga și unele schimbări certe, impuse de CE, care spun că firmelor de asigurare nu trebuie să li se impună un prag maxim pentru cheltuieli și că modalitatea de stabilire a tarifelor nu trebuie avizată de ASF.  În tabelul consultat de Capital, aceste schimbări vin ca propuneri de amendamente din partea tuturor asociațiilor reprezentantive. 

Detalii AICI. 

– UNSAR și PRBAR propun eliminarea posibilității ca un contract RCA să fie suspendat, indiferent de situație.
–  UNSICAR propune să se revină la situația de până acum un an, când firma de asigurare, și nu service-ul, stabilea care este valoarea despăgubirii. 
– UNSAR vrea  ca valoarea reparaţiei să se stabilească folosind sistemele de evaluare specializate sau prin  documente iscale reglementate si emise în condiţiile legii, prin care este dovedita efectuarea reparatiei. În prezent service-ul are drptul să stabilească aceastaă valoare după criterii propriii.