Pe de altă parte, informațiile Capital sunt că litigiile dintre firmele de asigurare și unitățile service sunt într-o creștere agresivă, iar acest fapt face ca reparațiile mașinilor să întârzie, cu efecte evidente asupra consumatorilor. 

Unul dintre indicatorii acestei dinamici poate fi și creșterea numărului de reclamații prmite de ASF de la păgubiți, care a crescut cu două cifre în primul semestru al anului, pentru prima dată în ultimii 2 ani.  

Scrisoarea aflată și în posesia Capital, trage un semnal de alarmă referitor la creșterea exponențială a tarifelor pe care service-urile le practică pentru reperații, în conformitate cu noua lege RCA. Scrisoarea este concepută și semnată de mai mulți experți tehnici judiciari în domeniul autovehicule.

 În timp, spun semnatarii susținând o mai veche poziție a firmelor de asigurare, aceste excese se vor vedea și în tarifele pe care asigurătorii (cei care plătesc daunele) le vor practica pentru RCA, obligatoriu pentru cele peste 6 milioane de șoferi din România. 

De partea cealaltă, Asociația Service-urilor Independente (ASSAI) arată, pentru Capital, că respectiva scrisoare nu are o valoare în sine, fiind semnată doar de câțiva experți judiciari(nu de către ansamblul lor). În plus, mai spun reprezentanții service-urilor, semnatarii nu au competențe în a evalua din punct de vedere financiar daunele, expertiza lor fiind una care se limitează la aspectele tehnice. 

” Probabil că asigurătorii,  s-au gândit să apeleze și la experții tehnici judiciari pentru a îi ajuta să-și rotunjească profiturile . Această opinie, după cum susține chiar unul  dintre experții tehnici judiciari cu care am discutat, nu este a întregii organizații ci doar a  celor câțiva semnatari. Interesant este faptul că deși județul Teleorman are numai 2 experți tehnici judiciari în specialitatea Autovehicule și Circulație Rutieră, ambii semnează documentul.

Cel mai important aspect este, însă, acela că,  așa cum se și numesc, experții tehnici pot întocmi expertize doar pentru situații tehnice (conformitatea reparațiilor și a intocmomirii devizului, cauzele și împrejurările producerii accidentelor, întinderea daunei) dar nu  pot nici măcar să-și exprime păreri cu privire la  preț, neavând abilitare legală pentru opinii juridice sau economice. „, spune Dan Barbu, președintele ASSAI. 

 

Vechea problemă: prețuri diferite pentru persoane fizice și pentru asigurători

Unul dintre aspectele pe care experții judiciari care au semnat scrisoarea le sesizează este faptul că service-urile practică tarife mult mai mari pentru reperațiile plătite în baza unei asigurări RCA decât o fac pentru persoanele care își plătesc singure reparația. 

” În momentul in care au fost solicitate probe cu privire la tariful practicat, s-a constatat existenţa unor reparaţii facturate cu tarife mult mai mici, tarifele majorate fiind practicate, doar în cazurile în care exista decontare din partea firmei de asigurări. În situaţia reglementărilor actuale, în care reparaţiile autoturismelor avariate ca urmare a evenimentelor rutiere, când despăgubirea urmează să se achite de către o companie de asigurări, în baza poliţei RCA, service-urilor auto le este permisă folosirea oricărui preţ unitar al orei de manopera şi al oricărui adaos la piesele de schimb şi la materiale. În schimb, în cazul reparaţiilor în care achita direct clientul, care nu beneficiază de asigurare, se folosesc tarife orare şi preţuri de 3-4 ori mai mici!”, sesizează documentul citat. 

Mai departe, semnatarii scrisorii dau și un exemplu concret.

” La momentul actual, în Romania anului 2018, s-a ajuns ca o bară de revopsit pentru un autoturism Dacia Logan să ajungă la 5000 lei, asta doar în cazul avariilor despăgubite de companiile de asigurari în baza poliţei RCA, iar în cazul reparaţiilor achitate direct de o persoană fizică o astfel de reparaţie nu depăşeste 600 lei (preț service “de reprezentanţă”)”, transmit aceștia celor de la ASF. 

Aceasta este o mai veche problemă semnatalată de firmele de asigurare, care, așa cum Capital a scris în premieră, au realizat și un studiu prin care arătau că diferența de tarifele merge de la simplu la triplu.  Iar acest lucru ar arăta că service-urile fac abuz de drepturile oferite de noua lege RCA, care practic dă unităților reparatoare posibilitatea de a fixa tarifele fără ca soluția lor să poată fi contestată altfel decât în instanță. 

Și acest studiu a fost contestat, la vremea respectivă, de service-uri, care au spus că este irelevant, având în vedere că s-a realizat pe  doar câteva zeci de unități din cele 11.000 preente în România. 

 

Studiul Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare(UNSAR), ca și poziția de atunci a ASSAI, pot fi consultate aici.  

Când doi se ceartă păgubitul pierde. Cel mai mare vânzător de RCA refuză din ce în ce mai multe devize
 
Pe de altă parte, conflictele dintre firmele de asigurare și unitățile service, care existau și înainte de modificarea legii în sensul că unitățșile service sunt libere să stabilească prețul reparațiilor, au ajuns la un apogeu. 

Această informație ne-a fost confirmată din mai multe surse, din toate zonele implicate în discuție. 

Concret, în acest moment, mai multe firme de asigurare au început să refuze să plătească facturile pe care le apreciază ca fiind exagerate. Și atunci fie plătesc parțial, conform propriilor evaluări, fie nu plătesc și se adresează instanțelor.

În acest fel, s-a ajuns în situația în care ori service-ul contestă în instanță suma prea mică primită ori , viceversa, asigurătorii contestă soluția service-urilor. 

O parte din aceste conflicte ajung, în fazele pfrelitigioase la comisia pentru rezolvarea amiabilă a confliectelor (SAL FIN), din cadrul ASF. Potrivit unor surse din interior, numărul dosarelor administrate de acest organism este în creștere rapidă. 

Mai mult, afirmă mai multe surse din piața asigurărilor, din supraveghere și din zona service-urilor, City Insurance, compania cu cele mai multe polițe RCA în portofoliu(peste 30% din total), a făcut deja un obicei din a contesta soluțiile date de service-uri sau a face plăți parțiale. 

 

Singurii care pierd, pe termen scurt, din aceste  conflicte sunt păgubiții care așteaptă perioade lungi pentru a își repara mașina. 

Din creșterea numărului de litigii vine, se pare, și inițiativa experților care au gândit scrisoarea. De altfel misiva lor începe cu referire la litigiile din instanțe. 

” Toate dosarele de dauna respinse de companiile de asigurări, sau achitate parţial, ajung în final la instanţa de judecată, instanţă care, în conformitate cu codul de procedură civilă, desemneaza un expert de pe tabloul experţilor judiciari din România pentru a stabili valoarea despăgubirii.”, spun ei, în scrisoare.