Compania aviatică a statului român pune pe jar, an de an, lumea aigurărilor, inclusiv nume mari la nivel mondial. Aceasta se întâmplă pentru că Tarom scoate la licitație unul dintre cele mai valoroase conturi de pe piață, din perspectiva primei plătite și de departe cel mai mare contract din punctul de vedere al acoperirii. 

Asigurarea de răspundere față de pasageri (un fel de RCA pentru aviație), împreună cu asigurarea aparatelor (hull and machinery sau un echivalent al CASCO) presupun ca asigurătorul să își asume daune de până la 750 de dolari. 
Până acum, prețul încasat pentru preluarea acestor riscuri a variat între 1,3 milioane de dolari și 2 milioane de dolari, minimul fiind atins anul trecut,puțin peste 1,3 milioane de dolari.

Totuși, spun surse avizate, Tarom vrea anul acesta  un preț chiar mai mic și, în acest sens, a luat și măsuri. Reamintim că, sub actuala conducere asigurată de Wolff Werner-Wilhelm, compania aeriană a parcurs o perioadă cu reduceri semnificative de costuri. Un exemplu relevant este chiar o altă poliță de asigurare, cea de sănătate, destinată angajaților, în cazul căreia s-a plătit o sumă cu 1 milion de lei mai mică decât anul trecut. De altfel, Capital a scris, pe larg, despre intențiile privind tăierea costurilor. 

” Caietul de sarcini nu a mai fost făcut de o singură persoană, ca până acum. Au încercat să preia un model din Germania.  A fost constituit, pentru aceasta, un grup de lucru format din oamenii Tarom , dar și din consultanți de specialitate. Ceea ce se urmărește este scăderea chletuielilor. Țintesc undeva la 700-800 de mii de euro, față de peste 1,2 milioane de euro cât s-a plătit anul trecut și față de sumele chiar mai mari plătite în anii precedenți. ” ne-au spus sursele citate. 

Pe de altă parte, specialiști în asigurări contactați de Capital spun că va fi destul de dificil de asigurat flota la preț mai mic decât anul trecut, în condițiile în care riscurile au crescut la nivel internațional și, în plus, flota Tarom s-a mărit cu două avioane. 

 

Din informațiile noastre, până acum, sunt dispuse să participe la licitație și să de pună oferte până la data limită de 16 noiembrie atât Marsh România (brokerul care are în prezent polița ) cât și Omniasig (principalul său concurent, an de an). Este posibil să concureze și alte nume.  

Contractul va începe din 1 decembrie 2018, în condiții normale, și se va întinde pe o perioadă de 1 an. Ca în fiecare an, cea mai mare parte a riscurilor și cea mai mare parte din prima încasată vor fi plasate în reasigurare prin intermediul sindicatelor Lloyds, din Londra. Aceasta înseamnă că, în cazul unui eveniment, plata finală se va face de către companiile de reasigurare unde a fost plasat contractul. 

Când, cât și cum sunt despăgubiți pasagerii

Potrivit caietului de sarcini consultat și de Capital,  Tarom solicită celui care va câștiga contractul să aibă capacitatea de a acoperi daune față de terți de până la 750 de milioane de dolari per eveniment în cazul pasagerilor și de 25 de milioane de dolari per eveniment în cazul non-pasagerilor.

Aceste limite sunt cumulate pentru toate persoanele afectate în cazul unui eveniment nefericit. De partea cealaltă, în cazul daunelor materiale suferite de avioanele Tarom și acoperite prin componenta CASCO a asigurării, compania aviatică de stat impune limite diferite în funcție de aeronavă și de tipul evenimentului. În cazul în care dauna poate fi reparată cu ajutorul pieselor de schimb, acoperirea merge până la 15 milioane de dolari per expediere și 32,5 milioane de dolari per eveniment. 

Dacă este vorba de daună totală, valoarea asigurată ajunge la un maximum de 70 de milioane de dolari, în funcție de tipul avionului, cu o sumă asigurată de 55 de milioane de dolari. Cele mai scumpe aparate, așa cum reiese din cerințele Tarom, sunt cele două Boeing 737-800 operate în regim de închiriere operațională și achiziționate recent. Asigurătorii ar trebui să achite 55 de milioane de dolari în caz de daună totală.

 

Avioanele cu elice de tip ATR sunt asigurate de la un minimum de 1,3 milioane de dolari, pentru aparatele din 1992, până la un maximum de 12 milioane de dolari în cazul celor două avioane fabricate în 2009 și aflate în posesia Tarom. Cele patru aparate Airbus cu date de fabricație 2006 și 2007 sunt asigurate la 10-11 milioane de dolari iar cele 8 Boeing 737 valorează, în aprecierea Tarom, între 2,6 milioane de dolari(fabricație 1993) și aproape 15 milioane de dolari(aparatele din 2003). Tarom vrea să se protejeze și în cazul unor cheltuieli generate de eventuale deturnări sau acte de piraterie, limita pentru aceste evenimente fiind stabilită la 3 milioane de dolari.

Scurt istoric

Timp de 7 ani, între 2007 și 2014, avioanele Tarom au fost asigurate de Astra Asigurări. Societatea avea deja o experiență importantă în domeniu, inclusiv din perioada care a precedat achiziționarea sa de către Dan Adamescu, de la statul român. De altfel, Astra a achitat daune importante provenite din evenimente care au avut loc la începutul anilor 90 și chiar înainte de Revoluție, Astra fiind parte din fostul ADAS comunist. 

După 2007, Astra și-a construit cel mai puternic departament specializat în asigurări aviatice dintre companiile din România, a  monpolizat practic această piață extrem de specializată și reușea să câștige în acea perioadă licitații la prime semnificativ mai mari decât cele vehiculate sau plătite efectiv în ultimii ani. Primul “șoc” pe preț, adică prima scădere semnificativă de tarif a venit odată cu preluarea contului de către Omniasig VIG, în 2005 , care pentru un an și două luni de asigurare a încasat 1,7 milioane de dolari.

Motivația schimbării a fost în primul rând prețul mai mic pe care brokerul îl poate obține, având în vedere că el duce riscurile direct în reasigurare, fără a mai avea nevoie de un “fronter”, așa cum sunt numite în acest caz firmele locale, altfel simplii intermediari (cedează aproape integral riscurile preluate, dar și prima încasată) care folosesc contul Tarom mai mult pentru imagine. Prețul cu care Marsh a mers și a câștigat a fost de doar 1,3 milioane de dolari, menținut și 2017.