UPDATE: În ciuda declarațiilor celor din companie, cum că vor să plătească sume mai mici, prima de asigurare va fi, anul acesta, mai mare. Potrivit informațiilor noastre, suma la care Omniasig și partenerii săi au reușit să plaseze riscurile către reasigurători depășește 1,6-1,7 milioane de dolari, cu peste 300.000 de dolari mai mmult decât anul trecut. Aceasta înseamnă că prima plătită de Tarom nu va i mai mică de 1,6 milioane de dolari. 

De asemenea, se pare că Omniasig a fost singur în cursă în condițiile în care, unicul potențial contracandidat, brokerul Marsh, nu a depus ofertă. 

Informația ne-a fost confirmată inclusiv din interiorul Omniasig, de către persoane care nu au dorit să dea detalii și în legătură cu prețul încasat.Un avantaj este și faptul că, în caz de eveniment, Tarom poate lucra direct cu Omniasig, firma asigurătoare fronter, fără să se adreseze companiilor reasigurătoarea unde ajung, până la urmă riscurile preluate. Și statul român va avea un avantaj, aparent, pentru că taxele plătite pentru asigurare rămân în țară. 

” Caietul de sarcini nu a mai fost făcut de o singură persoană, ca până acum. Au încercat să preia un model din Germania.  A fost constituit, pentru aceasta, un grup de lucru format din oamenii Tarom , dar şi din consultanţi de specialitate. Ceea ce se urmăreşte este scăderea chletuielilor. Țintesc undeva la 700-800 de mii de euro, faţă de peste 1,2 milioane de euro cât s-a plătit anul trecut şi faţă de sumele chiar mai mari plătite în anii precedenţi. ” ne-au spus, atunci, surse avizate.

De altfel, anul acesta procedura a fost una mai specială, caietul de sarcini fiind pregătit, spun sursele Capital, împreună cu un broker, Transilvania Broker și direcționat clar către obținerea unui preț cât mai scăzut.

Tarom scoate la licitaţie, annual,  unul dintre cele mai valoroase conturi de pe piaţă, din perspectiva primei plătite şi de departe cel mai mare contract din punctul de vedere al acoperirii. 

Asigurarea de răspundere faţă de pasageri (un fel de RCA pentru aviaţie), împreună cu asigurarea aparatelor (hull and machinery sau un echivalent al CASCO) presupun ca asigurătorul să îşi asume daune de până la 750 de dolari. 

 

Până acum, preţul încasat pentru preluarea acestor riscuri a variat între 1,3 milioane de dolari şi 2 milioane de dolari, minimul fiind atins anul trecut,puţin peste 1,3 milioane de dolari.

Când, cât şi cum sunt despăgubiţi pasagerii

Potrivit caietului de sarcini consultat şi de Capital,  Tarom solicită celui care va câştiga contractul să aibă capacitatea de a acoperi daune faţă de terţi de până la 750 de milioane de dolari per eveniment în cazul pasagerilor şi de 25 de milioane de dolari per eveniment în cazul non-pasagerilor.

Aceste limite sunt cumulate pentru toate persoanele afectate în cazul unui eveniment nefericit. De partea cealaltă, în cazul daunelor materiale suferite de avioanele Tarom şi acoperite prin componenta CASCO a asigurării, compania aviatică de stat impune limite diferite în funcţie de aeronavă şi de tipul evenimentului. În cazul în care dauna poate fi reparată cu ajutorul pieselor de schimb, acoperirea merge până la 15 milioane de dolari per expediere şi 32,5 milioane de dolari per eveniment. 

Dacă este vorba de daună totală, valoarea asigurată ajunge la un maximum de 70 de milioane de dolari, în funcţie de tipul avionului, cu o sumă asigurată de 55 de milioane de dolari. Cele mai scumpe aparate, aşa cum reiese din cerinţele Tarom, sunt cele două Boeing 737-800 operate în regim de închiriere operaţională şi achiziţionate recent. Asigurătorii ar trebui să achite 55 de milioane de dolari în caz de daună totală.

 

Avioanele cu elice de tip ATR sunt asigurate de la un minimum de 1,3 milioane de dolari, pentru aparatele din 1992, până la un maximum de 12 milioane de dolari în cazul celor două avioane fabricate în 2009 şi aflate în posesia Tarom. Cele patru aparate Airbus cu date de fabricaţie 2006 şi 2007 sunt asigurate la 10-11 milioane de dolari iar cele 8 Boeing 737 valorează, în aprecierea Tarom, între 2,6 milioane de dolari(fabricaţie 1993) şi aproape 15 milioane de dolari(aparatele din 2003). Tarom vrea să se protejeze şi în cazul unor cheltuieli generate de eventuale deturnări sau acte de piraterie, limita pentru aceste evenimente fiind stabilită la 3 milioane de dolari.

 

Scurt istoric

Timp de 7 ani, între 2007 şi 2014, avioanele Tarom au fost asigurate de Astra Asigurări. Societatea avea deja o experienţă importantă în domeniu, inclusiv din perioada care a precedat achiziţionarea sa de către Dan Adamescu, de la statul român. De altfel, Astra a achitat daune importante provenite din evenimente care au avut loc la începutul anilor 90 şi chiar înainte de Revoluţie, Astra fiind parte din fostul ADAS comunist. 

După 2007, Astra şi-a construit cel mai puternic departament specializat în asigurări aviatice dintre companiile din România, a  monpolizat practic această piaţă extrem de specializată şi reuşea să câştige în acea perioadă licitaţii la prime semnificativ mai mari decât cele vehiculate sau plătite efectiv în ultimii ani. Primul “şoc” pe preţ, adică prima scădere semnificativă de tarif a venit odată cu preluarea contului de către Omniasig VIG, în 2005 , care pentru un an şi două luni de asigurare a încasat 1,7 milioane de dolari.

Motivaţia schimbării a fost în primul rând preţul mai mic pe care brokerul îl poate obţine, având în vedere că el duce riscurile direct în reasigurare, fără a mai avea nevoie de un “fronter”, aşa cum sunt numite în acest caz firmele locale, altfel simplii intermediari (cedează aproape integral riscurile preluate, dar şi prima încasată) care folosesc contul Tarom mai mult pentru imagine. Preţul cu care Marsh a mers şi a câştigat a fost de doar 1,3 milioane de dolari, menţinut şi 2017.