UBER pleacă, România va fi mai săracă. Așa poate fi interpretat comunicatul de presă emis recent de compania specializată în carsharing.

Acțiunea vine în contextul în care statul, la presiunile taximetriștilor, încearcă să reglementeze piața în care activează compania. Cel mai recent, un  proiect de lege adoptat de Senat, aduce obligativitatea ca UBER să se înregistreze fiscal în România iar șoferii săi să plătească taxe speciale.

Nu mai intrăm aici în detalii privitoarele la serviciile UBER sau la sumele pe care le aduc la bugetul de stat, conform propriilor declarații estimative, deoarece am făcut-o într-un text care poate fi consultat aici.

Afirmații cel puțin hazardate ale comunicatorilor UBER

De această dată, însă, aducem în fața publicului, în premieră, explicațiile firmei de audit și contabilitate care a realizat, pentru UBER, studiul care trage concluzia că închiderea UBER ar putea aduce pierderi anuale de circa 20 de milioane de euro pentru buget. În context, reiese că reprezentanții UBER din zona de comunicare au exagerat, cel puțin.

În primul rând, reiese din ce ne transmite firma Jasill, că estimarea este doar o estimare și nu un „studiu”, a;a cum a fost catalogat în comunicarea către presă.

În al doilea rând, Jasill, firma de contabilitate, ne dă detalii pe care cei de la UBER au evitat să ni le furnizeze în ciuda insistențelor noastre. Concret, studiul este, defapt, o estimare prin extrapolare care pornește de la doar câteva sute de cazuri concrete și ajunge la peste 10.000.

“Întrucât firma noastră colaborează cu sute de firme partenere UBER din România, am putut calcula la o medie lunară a contribuțiilor în taxe și impozite aferente unui șofer partener în 2018, extrapolată la un număr estimat de 10.000 de șoferi parteneri la nivel național. Așa cum am precizat explicit și în comunicarea inițială, suma reprezintă o estimare. Taxele se referă la un cumul al TVA local, TVA intracomunitar, impozit pe venit, contibutii salariale în cote diferite pentru fiecare taxa în parte.”, transmit cei de la Jasill, societatea de audit și contabilitate independentă de UBER.

Așadar este vorba despre o medie extrapolată, o estimare destul de grosieră și prea puțin precisă pentru importanța dată de UBER subiectului.

Mai mult decât atât, comunicatorii UBER ne-au indus în eroarea afirmând că estimarea de 20 de milioane de euro este legată direct de taxe plătite efectiv în 2018. Concret, la întrebarea noastră dacă putem spune clar că partanerii UBER au lăsat, anul trecut, 20 de milioane de euro în bugetele naționale și locale, răspunsul reprezentanților UBER a fost neechivoc: “Evident că da”. Ori, în realitate, vedem că doar o mică parte din date, și acelea sub formă de medie, reprezintă cifre concrete.