În 2006, când a vândut fabrica de încălţăminte Cotidian Bacău (fosta Partizanul) italienilor de la Kolan, omul de afaceri Ovidiu Budeanu şi-a rezervat pentru construcţia Arena Mall circa 85% din suprafaţa fostei platforme industriale. Şase ani mai târziu, în 2012, când centrul comercial a ajuns la un grad de ocupare de 100%, antreprenorul a început să se gândească la extindere. A iniţiat discuţii cu francezii de la Carrefour pentru a-i atrage în proiect şi, în paralel, a început să negocieze cu italienii să cumpere înapoi terenul de 17.000 mp pe care funcţionează fabrica.

„Kolan are o fabrică de tălpi care merge bine şi nu vor să vândă terenul. Din acest motiv şi pentru că încă nu suntem noi pregătiţi financiar pentru a realiza o investiţie după cerinţele Carrefour am renunţat la această variantă. Recent, însă, am ajuns la un acord de principiu cu spaniolii de la Fadesa, care au un teren de 7 ha în stânga mallului“, a declarat Ovidiu Budeanu într-un interviu acordat în exclusivitate revistei Capital.

Martinsa-Fadesa, intrată în incapacitate de plată în vara lui 2008 pe piaţa din Spania, deţine la nivel local peste 80 de hectare de teren în interiorul şi în jurul oraşelor Bucureşti şi Bacău. Încă de la începutul crizei, compania a anunţat că este dispusă să vândă o parte din terenurile din România. La Bacău, spaniolii aveau în plan construcţia unui ansamblu rezidenţial cu 2.000 de locuinţe, însă proiectul a fost amânat. Proprietarul Arena Mall a negociat în repetate rânduri cu cei de la Fadesa achiziţia unei bucăţi de 13.000 mp din terenul pe care aceştia îl deţin lângă mall, însă spaniolii pretindeau un preţ peste ce era dispus Budeanu să ofere. Acum, cele două părţi s-au înţeles la un preţ de circa 100 euro/mp, cu plata în rate. Budeanu se aşteaptă să parafeze tranzacţia şi să demareze extinderea mallului cu încă 5.000 mp în decursul anului viitor. Costul acestei dezvoltări este estimat de antreprenor la circa 3-4 mil. euro, din care 1,3 mil. euro reprezintă preţul terenului.

„Extinderea mallului va fi realizată din stradă şi până în lac pe latura din stânga. Obiectivul meu principal este să îi schimb forma. Poate reuşesc să mut Billa în noul spaţiu, pe o suprafaţă mai mare şi cu o altă configuraţie. Mai sunt retaileri care vor să intre în Arena Mall, dar nu mai avem spaţii disponibile“, explică Budeanu. 

Planuri de viitor

Până în 2020, antreprenorul intenţionează să ramburseze mare parte din creditul de 35 mil. euro accesat pentru dezvoltarea mallului. În cei şapte ani de funcţionare a achitat 11 mil. euro, ajungând la un sold de 24 mil. euro datorat UniCredit Ţiriac Bank. Arena Mall achită băncii circa 1,5 mil. euro în fiecare an, însă proprietarul centrului nu vrea să scape rapid de datorie pentru că, după cum spune el, cheltuiala deductibilă cu dobânda îl ajută. În plus, de câţiva ani, mallul nu plăteşte impozit pe profit, pentru că, deşi înregistrează profit operaţional, din cauza diferenţelor de curs valutar compania este pe pierderi financiare. Budeanu a reuşit să ajungă la un grad de colectare a chiriilor de 100% şi asta pentru că a scăzut chiria medie la 10 euro/mp/lună, însă în următorii şase ani vrea să crească treptat chiria la 12 euro/mp/lună.

„Pe mine mă interesează să am venituri, nu urmăresc prima oară profitul comercial. Veniturile din chirii sunt de circa 470.000 de euro pe lună, cu tot cu TVA şi taxa de administrare, şi creştem în fiecare an cu câte 10.000 de euro. Ne-am propus ca până în 2020 să avem cel puţin 300.000 de euro chiria de bază, adică să urcăm de la 10 euro/mp/lună la 12 euro/mp/lună şi cotele comune să fie acoperite în totalitate de chiriaşi. Acest reglaj nu influenţează contractele în vigoare, ci va fi realizat prin rearanjarea spaţiilor. În acel moment şi gradul nostru de îndatorare va coborî sub 40%“, menţionează proprietarul Arena Mall.

Omul de afaceri are în plan şi o renovare integrală a centrului comercial, însă abia după ce se mai eliberează de povara datoriilor. Investiţia va fi realizată tot cu bani de la bancă, însă Budeanu nu exclude posibilitatea unei infuzii de capital prin cedare de acţiuni.

„Dacă aş găsi un partener bun căruia să îi vând 40%, nu 50% – pentru că cea mai mare prostie e să îl împarţi egal, şi care să vadă în Arena Mall un plasament, am putea folosi un influx de capital. Sunt oameni care au bani, dar nu am încercat să caut. Poate peste 3-4 ani, dar acum îl păstrez ca afacere de familie“, adaugă Budeanu.

Oferte refuzate

La câteva luni după inaugurarea Arena Mall, omul de afaceri a primit o ofertă de achiziţie din partea companiei portugheze Sonae Sierra, care mai deţine în România mallul River Plaza din Râmnicu Vâlcea. Budeanu spune că oferta investitorilor era de 80 mil. euro şi că nu regretă că i-a refuzat, pentru că în acel moment pasivul companiei era mare, iar după plata impozitului pe venit nu ar fi rămas cu o sumă satisfăcătoare. Băcăuanul nu a acceptat nici oferta sud-africanilor de la New Europe Property Investments (NEPI), care i-au propus preluarea a 50% din mall. Astăzi, Budeanu îşi evaluează centrul comercial la maxim 45 mil. euro şi este hotărât să lase proprietatea moştenire celor trei copii ai săi. 

„Îmi place ca afacere. De 7-8 ani numai asta fac, iar dacă vând nu ştiu să fac altceva mai bun. Acum îmi educ copiii pentru a continua activitatea“, spune omul de afaceri. Chiar dacă a urmat nişte cursuri organizate de International Council of Shopping Centers, care l-au învăţat principiile de funcţionare a centrelor comerciale, el susţine că nevoia i-a fost cel mai bun profesor. Criza a venit ca o binecuvântare pentru Ovidiu Budeanu pentru că investitorii care erau interesaţi de dezvoltarea unor centre comerciale în Bacău şi-au abandonat planurile şi asta a ajutat Arena Mall să atingă un grad mare de ocupare. Acum, el spune că Bacăul nu mai poate susţine încă un mall pentru următorii zece ani. Făcând parte din categoria marilor consumatori de energie electrică, Arena Mall a fost ajutată şi de liberalizarea pieţei de energie, printr-o uşoară reducere a costurilor cu utilităţile. Proprietarul centrului comercial spune că noul cadru legislativ l-a ajutat să renegocieze contractul cu E.ON.

34 mil. euro este valoarea estimată a averii lui Ovidiu Budeanu, ocupantul poziţiei 159 în ultima ediţie a Top 300 Capital

MINI INTERVIU

Ovidiu Budeanu: «Nu mă interesează să stau cu banii în buzunar»

Capital: H&M a deschis un magazin în Arena Mall în decembrie 2012. S-a simţit vreo îmbunătăţire a traficului în 2013?

Ovidiu Budeanu: Foarte mult. H&M este o ancoră foarte bună. Cea mai bună mutare, însă, a fost realizată în 2010 cu deschiderea Zara. Un mall fără Zara şi fără cinema nu mai e un mall, e o tentativă de mall. Ei au atras ca un magnet şi alte branduri cu prestigiu. Noi nu acceptăm branduri naţionale sau locale. Cel puţin la parterul mallului sunt numai branduri de top. Traficul mediu este de 7.000 de vizitatori pe zi, până la sfârşit de săptămână, iar în week-end creşte la circa 12.000 de vizitatori.

Capital: Cum stabiliţi nivelul chiriilor?

O.B.: Indicatorul pe care îl analizez lunar este rata de efort a chiriaşilor, calculată ca pondere a totalului de plată către proprietar din totalul vânzărilor. Noi avem nişte limitări în funcţie de tipologia magazinului. Toţi chiriaşii au o chirie de bază, la care se adaugă un procent din vânzări, variabil în funcţie de capacitatea fiecăruia. Contează foarte mult ca retailerii să aibă profit din magazin şi să nu fie nevoiţi să vină cu bani din alte centre. Realizăm că Bacăul nu este Bucureşti şi tocmai de aceea am dus chiria la o medie de 10 euro/mp/lună.

Capital: Aţi avut mişcări de chiriaşi anul trecut?

O.B.: Deichmann şi Leonardo erau unul lângă altul şi se canibalizau aşa că am renunţat la Leonardo, iar în locul lor am adus MaxBet. Acum modernizăm sala de fitness.

Capital: Afacerile din salubrizare (Apă-Canal SA şi Servsal SA) cum merg?

O.B.: Încă mă mai judec. Ne certăm în continuare cu preşedintele ANRSC. Privatizarea nu o poate anula nimeni. Când e un român privatizat, toată lumea vrea să îi dea la picioare, dar când e o companie străină, toţi o aplaudă convins. Faptul că ne merge treaba, creează invidii. Noi am avut şi termoficarea din Oneşti şi am dat-o primăriei pe cale amiabilă şi au reuşit să intre în insolvenţă.

Capital: Mai aveţi şi alte activităţi?

O.B.: Mai avem nişte afaceri mici, cu organizări de evenimente la hotelul Măgura Verde de care se ocupă soţia mea.

Capital: Pe segmentul imobiliar nu aţi mai investi şi în altceva?

O.B.: Nu am bani cash de investit. Toţi banii merg în interiorul mallului. Nu mă interesează să stau cu banii în buzunar, să nu îi pun la muncă. Cred în afacere. Eu deschid şi eu închid mallul.