Prețul carburanților a înregistrat în ultima lună o nouă creștere în România, atât din cauza factorilor obiectivi de proveniență externă, legați de evoluția prețului mondial al petrolului, cât și determinată de piața internă încă isuficient de matură și concurențială.

Astfel, comparativ cu luna trecută, prețul mediu al unui litru de benzină s-a majorat cu 1,3%, ceea ce înseamnă că un plin (50 de litri) costă astăzi cu 3,5 lei mai mult decât în urmă cu 30 de zile. În cazul motorinei, prețul mediu al unui litru a crescut cu 1,6%, ceea ce înseamnă că un plin (50 de litri) costă astăzi cu 4,5 lei mai mult decât în urmă cu 30 de zile, arată peco-online.ro.

Conform Monitorului prețurilor publicat de Consiliul Concurenței, un litru de benzină standard costă azi între 5,61 și 5,69 lei, iar în cazul benzinei premium prețul unui litru variază între 5,72 și 6,36 lei.

În ceea ce privește motorina, prețul carburantului standard variază între 5,79 și 5,9 lei, iar motorina premium are azi o plajă de prețuri curinse între 5,99 și 6,34 de lei.

România se păstrează țara UE cu un preț mediu pe litru de benzină mai mare decât alte țări din regiune, deși vecinele noastre au un nivel simțitor mai mare al veniturilor populației și nici nu posedă rezervele de hidrocarburi pe care le avem noi.

Conform cargopedia.ro, prețul unui litru de benzină Euro 95 este de 1,179 euro în România, în luna octombrie. Pentru comparație, în Polonia același carburant costă 1,143 euro/litru, iar în Ungaria prețul este de 1,170 euro/litru.

Prețul în alte țări este: Bulgaria – 1,106 euro/litru, Austria – 1,242 euro/litru, Croația – 1,288 euro/litru , Republica Cehă – 1,260 euro/litru, Slovenia – 1,288 euro/litru.
În țările occidentale, unde nivelul veniturilor este de câteva ori mai mare decât cel din

România, prețurile arată în felul următor, pentru același tip de carburant: Spania – 1,297 euro/litru, Portugalia – 1,487 euro/litru, Italia – 1,578 euro/litru, Germania – 1,387 euro/litru, respectiv Franța – 1,469 euro/litru.

Trebuie menționat că o anchetă a Consiliului Concurenței a relevat în vară faptul că pe piața românească există un lider, care deţine aproximativ jumătate din piaţă, ceea ce are efect direct asupra modului în care se modifică preţurile cu amănuntul la carburanţi, acesta fiind, de regulă, şi iniţiatorul modificărilor de preţ.

Consiliul Concurenţei nu nominalizează compania, însă lider pe această piaţă este OMV Petrom, care deţine peste 700 de benzinării, sub brandurile OMV şi Petrom. Compania este urmată, pe această piaţă, de Rompetrol, Lukoil, Mol, Socar şi Gazprom.

Raportul autorităţii de concurenţă mai arată că, în acelaşi timp, fiecare companie monitorizează constant activitatea concurenţilor şi reacţionează la modificările de preţuri ale acestora. Astfel, companiile concurente preferă să adopte un comportament similar cu cel al liderului din punctul de vedere al modificărilor de preţuri, acestea realizându-se, de cele mai multe ori, într-un interval de maximum 24 de ore.

”În aceste condiţii, concurenţa pe piaţa comercializării cu amănuntul de carburanţi din România este redusă, fapt care se reflectă asupra nivelului preţurilor cu amănuntul la carburanţi. Ca urmare, în vederea creşterii concurenţei în acest sector, Consiliul Concurenţei susţine elaborarea unui act normativ prin care să se stabilească numărul creşterilor de preţ săptămânale, zilele în care se pot efectua aceste creşteri şi ora modificării, valabile pentru toate companiile de pe piaţă, pentru reducerile de preţ neimpunându-se nicio restricţie de acest fel, acestea putând fi operate oricând”, susţine Consiliul Concurenței.