Radu Enache este pasionat de fotografie. Ori de câte ori merge în vacanțe, în cele mai interesante destinații, omul de afaceri acordă un mare interes acestei activități. Dar să nu ne imaginăm că este singurul hobby. Adoră să meargă la Operă, de fiecare dată când timpul îi permite. Dincolo de toate micile plăceri, antreprenorul (unul dintre cei mai cunoscuți din România) continuă să construiască un business solid în domeniul hotelier. Mai exact, este proprietarul Continental Hotels SA, care cuprinde 14 unități de cazare în marile orașe din țară (n.r. – are în portofoliu Grand Hotel Continental din Capitală și hotelurile Continental Forum din Arad și din Oradea). 

„Ne așteptăm la o majorare substanțială a cifrei de afaceri, coroborată cu depășirea profitului operațional, precum și cu marcarea unui rezultat net pozitiv, primul de după criza economică. În primul semestru al acestui an, am avut o creștere pentru gradul de ocupare de 6,6% față de aceeași perioadă din 2016 și o majorare de rată medie de 5,2%. Aceste îmbunătățiri s-au regăsit într-o creștere a cifrei de afaceri cu peste 4% față de 2016. De asemenea, în a doua jumătate a anului, se va păstra ritmul de creștere din prima parte (raportat la 2016)“, detaliază Radu Enache. 

Pentru întreg anul 2017, acesta a estimat o majorare a afacerilor de 7-8% comparativ cu anul precedent. De altfel, și 2016 a fost un an de consolidare, cu o creștere de 4% în gradul mediu de ocupare (față de 2015) și un avans de 5,5% pentru cifra de afaceri. Și toată această evoluție s-a produs într-un an influențat, în mare parte, de situația geo-politică: Turcia, în special, la care s-au adăugat diversele probleme cu migranții și terorismul în Europa. „Situații care au contribuit la o creștere a turismului domestic“. 

Provocările pieței

Referindu-se la cele mai mari provocări din piață, antreprenorul punctează, printre altele, lipsa forței de muncă din ce în ce mai acută, combinată cu creșteri impuse și nesustenabile ale cheltuielilor salariale, dar și impredictibilitatea fiscală. „Pentru 2018 nu știm nimic. Nu mai vorbesc de banii plătiți, despre care nu știm cum au fost folosiți, «în care promovare»“, subliniază antreprenorul. Și lista este chiar mai lungă: infrastructura rutieră proastă face ca și turismul de weekend să fie dificil; lipsa unor facilități de bază pentru turismul de evenimente în multe orașe mari;  lipsa totală de promovare a destinației turistice „România“.

 

„Din experiența mea de om de afaceri care «funcționează» de peste 25 de ani în mediul românesc de business, dacă mă întrebați ce ar trebui să facă statul român, prin reprezentanții săi responsabili, am un singur răspuns, de bun simț, către reprezentanții săi: Nu vă băgați acolo unde nu vă pricepeți sau, mai degrabă, bagați-vă numai dacă vă pricepeți!“, adaugă Radu Enache. 

Așadar, referitor la schimbările legislative „spontane“, „fără a respecta legislația privind cele șase luni, cu care Guvernul înțelege să ne lovească de câte ori poate“, omul de afaceri vine cu niște argumente: „Orice creștere a salariului minim, necoroborată cu creșterea productivității muncii, este o intruziune forțată în bugetul unei companii care depinde (ca noi) în mare parte de forța de muncă. Și nu spun aceasta pentru că salariații noștri nu au venituri de care să fie mulțumiți, dar numai în raport cu munca prestată. Societatea noastră este un mare angajator, având peste 850 de angajați, costurile cu forța de muncă situându-se la un nivel de 30% din cifra de afaceri. Prin urmare, o majorare impusă a salariului minim, fără a avea legătură cu productivitatea muncii (cu performanțele individuale ale salariatului) reprezintă un impact negativ major, mai ales în industria noastră, care a suferit o lovitură puternica în criză și care suferă la fel de mult și din cauza fluctuației și lipsei de personal“. Pe scurt, și în acest domeniu, ca în multe altele, angajatorii nu găsesc oameni calificați, nu există școli de pregătire pentru meseriile potrivite sau sunt insuficiente. În altă ordine de idei, mai spune Enache, când pe partea de venituri nu poți să fii la fel de „agresiv“ precum Guvernul (care impune cheltuieli) în a majora tarifele cu 10% peste noapte, „o majorare a salariului minim cu 19 % în 2016, față de iulie 2015, și cu 16 % în 2017 față de 2016 este extrem de greu de asimilat“. Practic, la o creștere a cifrei de afaceri de 3-4%, „se anihilează prin creșterea costurilor salariale orice rezultat potențial pozitiv“. 

„Caz în care, atunci când ești un investitor responsabil și privat, te întrebi ce sens are să mai investești dacă tot profitul se erodează prin măsuri de corectare coercitivă a cheltuielilor tale“, subliniază Radu Enache. Acesta vorbește și despre creșterea contribuțiilor sociale pentru program de lucru part-time, „o măsură greu de înțeles pentru această industrie“, unde este o situație aproape normală să ai angajați cu program de lucru redus. Potrivit antreprenorului, prin majorarea costurilor și calcularea contribuțiilor sociale ca și pentru o normă întreagă, nu se elimină în niciun caz munca la negru sau la gri despre care tot auzim de ani de zile că „va fi stârpită definitiv“, ci se majorează inutil niște costuri ale angajatorului și în detrimentul angajatului. 

 

Cu alte cuvinte, continuă acesta, Legea salarizării unitare poate fi o măsură pozitivă în contextul în care este coroborată cu corectarea schemelor organizatorice din instituțiile publice și cu condiția ca excepțiile să nu mai facă parte din regulă, însă nu este văzută ca fiind realistă în guvernanța corporatistă. „Altfel, în condițiile unor scheme de personal supraîncărcate, ne putem trezi cu majorarea costurilor bugetare, cu impact major în deficitul anual. Acum observăm cu stupoare că există, practic, o concurență neloială din partea statului, care este un angajator mai generos decât un privat, deoarece nu are aceleași cerințe pentru o remunerație echivalentă sau chiar mai satisfăcătoare“, precizează Enache. 

Chiar și așa, cu tot acest climat influențat de anumite măsuri, omul de afaceri a pus la punct mai multe proiecte: de exemplu, amintește de o investiție imobiliară, derulată în ultimii patru ani, de circa 5 milioane de euro. Iar pe viitor, va continua să investească în turism și, poate, în alte proiecte imobiliare, dar numai în măsura în care „predictibilitatea se transpune în realitate cotidiană confirmată și nu corespunzătoare unor declarații politice“.