În fiecare an, Ministerul Tran­sporturilor și auto­ri­tățile locale cheltuiesc pentru marcaje și indicatoare, dispozitive care se „evaporă“ în câteva luni. În prezent, aproape 75% din drumuri și autostrăzi nu sunt semnalizate corespunzător, iar din cauza lipsei acestora se produc aproximativ 15% din accidentele rutiere, conform Asociației Victimelor Accidentelor de Circulație (AVAC). 

Autoritățile locale și Compania Naţională de Adminstrare a Infrastructurii Rutiere nu au niciun interes ca marcajele şi indicatoarele rutiere să corespundă sau să existe pentru creșterea nivelului de siguranță al participanților la trafic, respectiv reducerea numărului accidentelor rutiere, susțin reprezentanții AVAC, astfel că în ultimii ani, marcajele și indicatoarele au devenit o afacere de sute de milioane de euro. 

Mai mult, nici măcar în faza de recepţie la terminarea lucrărilor de construcţie a unui tronson de autostradă, starea semnalizării rutiere nu este corespunzătoare. Grav este faptul că reprezentanţii statului contestă în mod nelegal măsurile dispuse prin raportul de audit, deşi cel puţin cele privind semnalizarea rutieră erau uşor de remediat. De asemenea, din punct de vedere al semnalizării verticale, în special indicatoare rutiere, CNAIR nu deţine o evidenţă sumară a acestora, pentru a nu mai vorbi despre starea lor de viabilitate. Mai exact, pe reţeaua de drumuri a CNAIR sunt mii de indicatoare lipsă, deteriorate, decolorate sau vandalizate.

Marcaje la preț de dumping

Chiar dacă marcajele și indicatoarele nu corespund sau nu există, conducerea Ministerului Transporturilor, prin CNAIR, an de an, alocă milioane de euro, bani de la buget, pentru semnalizare rutieră. 

În prezent, oficialii CNAIR derulează o mega licitație pentru marcaje rutiere, procedură demarată încă din 2016, conform unui anunț pe site-ul e-licitatii.ro. Contractele acord-cadru, valabile pe o perioadă de patru ani, sunt estimate la circa 100 milioane euro. Surprinzător, aceeși firmă care a trasat marcajele drumurilor și autostrăzilor, în ultimii ani, a câștigat aproape toate contractele. Chiar dacă marcajele și indicatoarele nu există sau nu corespund, firma respectivă nu a primit nicio observație din partea Companiei Naționale de Administare a Infrastructurii Rutiere.
Mai mult, contractele de marcaje rutiere au fost câștigate la „preţ de dumping“. Firma Metalbac & Farbe, declarată câștigătoare pentru 21 din cele 22 loturi de marcaje rutiere, a oferit în mod nesustenabil aproximativ 60% din prețul estimat. Cel mai probabil, Metalbac & Farbe se bazează că CNAIR nu va controla calitatea marcajelor conform standardului în vigoare, standard în vigoare conform OUG 195/2002. În prezent, licitațiile pentru marcaje sunt contestate, doar două Direcții Regionale de Drumuri și Poduri având semnate contractele. Conform legii, administratorii drumurilor publice, Compania Naţională de Adminstrare a Infrastructurii Rutiere și Consiliile Județene sunt obligate să ia toate măsurile pentru asigurarea stării de viabilitate a drumurilor, astfel încât să asigure desfășurarea în condiții de siguranță a traficului rutier. În cazul producerii unui eveniment rutier ca urmare a stării tehnice necorespunzătoare a drumului public, a nesemnalizării sau a semnalizării necorespunzătoare a acestuia, precum şi a obstacolelor ori lucrărilor care se execută pe acesta, administratorul drumului public, antreprenorul sau executantul lucrărilor răspunde, după caz, administrativ, contravenţional, civil sau penal, în condiţiile legii.

 

Odată la doi ani statul are obligaţia să verifice starea drumurilor şi autostrăzilor

Conform legii, din 2 in 2 ani, Ministerul Transporturilor are obligaţia de a efectua inspecţia de siguranţă rutieră pentru fiecare drum şi autostradă. Administratorul este drumului răspunzător pentru daunele produse participanţilor la trafic, care au fost afectaţi de nerezolvarea dispozitţilor conţinute de raportul de inspecţie de siguranţă rutieră, sancţiunile aplicabile fiind între 10.000 lei şi 100.000 lei.

Toate aceste reglementări pun în evidenţă următoarele aspecte pe care trebuie să le aibă în vedere, în mod obligatoriu, fiecare administrator al drumului public pentru cresşterea nivelului de siguranţă al participanţilor la trafic, obiectivul cel mai important avut în vedere în cadrul strategiei privind reducerea numărului accidentelor rutiere:

-necesitatea semnalizării corespunzătoare a drumurilor prin indicatoare rutiere, mijloace de semnalizare rutieră şi marcaje rutiere;

-necesitatea unor evidenţe privind numărul/cantitatea mijlocelor de semnalizare rutieră instalate/aplicate pe drumurile deschise circulaţiei publice;

-necesitatea unor evidenţe privind întreţinerea şi etapele în care are loc acest proces asupra mijlocelor de semnalizare rutieră;

-necesitatea unor evidenţe privind înlocuirea/ refacerea şi menţinerea în stare corespunzătoare a acestor mijloce de semnalizare rutieră;

-necesitatea evaluării periodice a sectoarelor de drum de către auditorii şi inspectorii de siguranţă rutieră şi stabilirea de către aceştia a unor măsuri obligatorii aplicabile pentru remedierea deficienţelor;

-îndeplinirea măsurilor de remediere dispuse prin rapoartele de audit de siguranţă rutieră şi inspecţiile de siguranţă rutiera.

 

Cele mai bune exemple sunt măsuratorile privind performanţele marcajelor rutiere de pe Bdul. Basarabiei din Municipiului Bucuresti şi cele de pe un tronson autostrazii Bucureşti-Constanţa, marcaje executate în vara – toamna anului 2017, nu corespund cerintelor standardului referitor la marcajele rutiere, SR 1848-7/2015.

Oferim o mină de aur societăţilor de asigurare care, este ştiut că platesc în jur de 1 miliard euro anual despăgubiri urmare a accidentelor rutiere, informându-i ca folosindu-se de prevederile legislative iniţial menţionate şi ţinând cont de starea necorespunzătoare a semnalizării drumurilor au mari şanse ca în cazul achitării daunelor să obţină şi culpa administratorului drumului public făcându-l şi pe acesta bun de plată.

Acest articol a fost publicat în numărul 8 al revistei Capital, diponibil la chioşcuri în săptămâna 26 februarie-4 martie 2018