Este vorba despre Charlie ‘Chuck’ Yeager, legenda americană a aviaţiei, primul pilot care a depăşit bariera sunetului. Acesta s-a stins din viață la vârsta de 97 de ani. Anunțul a fost făcut de soția sa, Victoria, potrivit Agerpres.

„Vă anunţ cu multă tristeţe că dragostea vieţii mele, generalul Chuck Yeager, a murit chiar înainte de ora 21:00”, a scris Victoria Yeager pe contul de Twitter al soţului ei.

„O viaţă incredibilă, bine trăită, cel mai mare pilot al Americii şi moştenirea sa de forţă, aventură şi patriotism vor rămâne pentru totdeauna în amintirea noastră”, a adăugat ea.

În ceea ce privește cauza morții, Victoria Yeager nu a oferit detalii cu privire la cauzele decesului soţului ei.

Cinie a fost Charlie ‘Chuck’ Yeager

Charlie ‘Chuck’ Yeager a fost pilot în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial și a intrat în istorie după ce a reuşit să depăşească bariera sunetului în 1947, la bordul unui avion Bell X-1.

„Acest lucru a deschis spaţiul, Star Wars, sateliţii”, a spus pilotul într-un interviu acordat AFP în 2007.

Faptele sale ca pilot de încercare au fost imortalizate într-un film de la Hollywood, „The Right Stuff”.

Pilotul s-a născut la data de 13 februarie 1923 în micul oraş Myra din Virginia de Vest și a crescut alături de tatăl său, mecanic, care l-a învăţat meseria.

El s-a înrolat în Forţele Aeriene în septembrie 1941, cu trei luni înainte ca Statele Unite să intre în război. A început ca mecanic de avioane, înainte de a învăţa să piloteze.

Aflat la o bază din Anglia, Yeager a început misiunile de luptă pe un Mustang P-51 în februarie 1944 şi a doborât un Me 109 german.

La rândul său, a fost doborât în spatele liniilor inamice în martie 1944, însă a reuşit să se alăture unităţii sale din Anglia cu ajutorul Rezistenţei franceze, după o traversare istovitoare a Pirineilor.

Totuși, el a reluat lupta şi a fost creditat cu o foarte multe de victorii aeriene la sfârşitul războiului, inclusiv cinci Me 109 germane doborâte într-o zi singură zi şi patru FW 190 în altă zi.

Yeager a scris istorie ca pilot de încercare când a depăşit bariera sunetului la bordul lui Bell X-1, la data de 14 octombrie 1947, fiind apoi supranumit „The Fastest Man Alive” („Cel mai rapid om în viaţă”). Timp de 18 secunde, Yeager a fost supersonic.

O călătorie ”lină”

„M-am speriat, ştiind că mulţi dintre colegii mei au crezut că sunt condamnat să fiu făcut bucăţi de un zid de cărămidă invizibil din cer”, a scris el ulterior într-o carte de memorii.

„Dar am observat că cu cât înaintam mai repede, cu atât călătoria era mai lină. Dintr-o dată, acul Mach a început să fluctueze, apoi a ieşit din scală”, a povestit pilotul.

După ce a ieşit cu un X-1 dintr-un bombardier B-29, la 13.700 de metri, Yeager a zburat cu un supersonic Mach 1.06 (1.130 km/h).

Colegul lui Yeager, Chalmers „Slick” Goodlin, un alt pilot de încercare pentru Bell Laboratories, a descris cândva X-1 drept un „glonţ cu aripi”.

Aeronava a fost proiectată după modelul unui glonţ de Colt-45, cu aripi scurte şi „nas” ascuţit, care îi permitea să străpungă aerul mai eficient. Yeager a stabilit numeroase recorduri. El şi-a petrecut cea mai mare parte a carierei în Forţele Aeriene ale Statelor Unite, între anii 1950 şi 1960.

Administratorul agenţiei spaţiale americane NASA, Jim Bridenstine, a deplâns „o pierdere uriaşă” şi a lăudat „caracterul său de pionier şi inovator”.

„Curajul lui Chuck şi faptele sale sunt o dovadă a forţei sale durabile care l-a făcut un american veritabil”, iar activitatea NASA Aeronautics „se datorează foarte mult contribuţiei sale geniale la ştiinţa aerospaţială”, se arată într-un comunicat transmis de Bridenstine.

În anul 1957, Chuck Yaeger s-a retras din activitate.