Constructorul auto francez Renault se pregăteşte să anunţe o restrângere drastică a gamei de vehicule şi va înceta să mai producă modele binecunoscute, dar care în prezent sunt în pierdere de teren, precum monovolumul Espace, au declarat pentru Reuters mai multe surse din interiorul companiei franceze.

Planul nu este definitivat, dar aceste modele sigur nu vor fi reînnoite

Grupul Renault, proprietarul Dacia, urmează să detalieze în săptămânile următoare un plan care vizează realizarea unor economii în valoare de două miliarde de euro pe parcursul a trei ani, în ideea redresării situaţiei financiare.

„Proiectul nu este încă definitivat dar putem spune că modelele Espace, Scenic şi Talisman vor fi scoase din viitorul plan de produs. Este practic decis că aceste modele nu vor fi reînnoite şi se vor opri”, a spus una dintre surse. „Pe scurt, mai puţine monovolume şi berline pentru a da prioritate crossover-urilor şi SUV-urilor”, a adăugat sursa.

Renault a demarat încă din anul 2009 o vastă reformă a gamei sale de vehicule sub conducerea directorului de design, Laurens van den Acker, în ideea de a-şi simplifica oferta şi de a unifica stilul. Însă un deceniu mai târziu, grupul Renault aliniază încă între 45 şi 50 de modele în catalogul său sub mărcile Renault, Dacia, RSM, Lada şi Alpine.

Rivalul PSA a anunţat şi el în 2014 o reducere spectaculoasă a gamei de vehicule, de la 45 la 26 în mai puţin de zece ani pentru toate cele trei mărci din portofoliul său, reuşind prin aceasta o reducere a costurilor cu 300 de milioane de euro pe an.

„Comparaţia cu PSA are limitele sale deoarece Renault este un grup mult mai internaţional decât compatriotul său”, a precizat una dintre surse. „Însă dacă diversitatea geografică a Renault explică numărul său ridicat de modele, astăzi acest nivel nu mai este sustenabil”, a adăugat sursa.

Primul an de pierderi din ultimii 10 ani a fost 2019

Renault a încheiat anul 2019 cu primele sale pierderi nete din ultimii 10 ani din cauza dificultăţilor întâmpinate de partenerul său japonez Nissan dar şi a scăderii vânzărilor şi a marjei sale operaţionale. Pentru a reduce costurile, mai multe modele Renault, care se numără printre cele mai puţin rentabile, ar urma să fie victime ale procesului de raţionalizare, chiar dacă este vorba de modele simbolice.

Un exemplu este monovolumul Espace, care începând din 1984 a simbolizat imaginea familială pe care Renault vrea să o proiecteze, şi s-a vândut în peste 1,3 milioane de exemplare. Însă cea de-a cincea generaţie, lansată în 2015, nu poate concura cu SUV-urile astfel că anul trecut vânzările au scăzut cu 21% până la doar 10.000 de unităţi. Acest model, la fel ca şi monovolumul mai mic Scenic, vor ceda locul noului Renault Kadjar, un SUV fabricat în Spania şi care va fi disponibil în versiuni cu 5 şi 7 locuri, susţin sursele citate de Reuters.

Cele trei modele nu sunt singurele ce nu vor mai fi produse

Modelele Espace, Scenic şi Talisman sunt produse toate trei la uzina Renault de la Douai (nordul Franţei). Această uzină va începe să producă două noi modele bazate pe platforma electrică comună alianţei, în special un văr al SUV-ului electric Nissan Ariya.

Sursele au adăugat că şi berlina Fluence, care se mai comercializează în America Latină dar în volume mici, pare să îşi trăiască ultimele zile.

Înlocuirea modelului electric Zoe produs la uzina de la Flins este analizată şi ea la fel ca şi viitorul berlinei Mégane, un alt produs simbolic al constructorului francez. „Crossover-ul Arkana, lansat în Rusia, se va vinde bine în Europa pentru a înlocui volumele slabe ale Mégane şi probabil va înlocui acest model pe termen lung”, susţin sursele.

De asemenea, din catalog ar putea dispărea unele variante locale, cum s-a întâmplat anul trecut cu versiunea break a modelului Clio, atunci când s-a făcut trecerea la cea de-a cincea generaţie a acestui model.

Anterior, o serie de surse au declarat că Renault intenţionează să îşi reducă în mod semnificativ numărul de subcontractori cu care lucrează la dezvoltare de noi modele, o măsură care ar putea să îi permită să facă economii cuprinse între 100 şi 200 de milioane de euro pe an.

Constructor de automobile din 1898, Groupe Renault este prezent în 134 de ţări şi a vândut 3,8 milioane de vehicule în 2019. Compania Dacia a fost preluată de Renault în anul 1999. Relansată în 2004 cu modelul Logan, Dacia a devenit un jucător de notorietate pe piaţa auto europeană.