Numărul celor care achiziţionează o maşină la mâna a doua este de trei ori mai mare decât al celor care optează pentru un autovehicul nou. Pentru cei care preferă o maşină nouă, când vine vorba de revizie, alegerea este simplă: service-ul autorizat al mărcii. După ce maşina nu mai este în garanţie, se observă o împuținare a clienţilor în service-urile autorizate. Majoritatea se îndreaptă către service-urile independente, deoarece costurile sunt mai mici. Diferenţa dintre o revizie la reprezentanţă şi una la un service independent este mare. Astfel, dacă la reprezentanță prețul variază între 500 și 1500 de lei, la un service independent poți plăti de două ori mai puțin, în funcție de automobil.

La un service de reprezentanţă însă, se face o verificare completă a autoturismului. Pe lângă schimbarea consumabilelor, se verifică, printre altele, motorul şi cutia de viteze, se completează nivelul antigelului şi al lichidului de frână, se verifică bateria, ştergătoarele, plăcuţele de frână, coloana de direcţie, aerul condiţionat etc. Mulţi dintre posesorii de automobile second-hand preferă să facă schimbul de ulei şi să schimbe filtrele de ulei şi aer, însă există riscul să plece de acolo cu o grămadă de probleme. Printre acestea, se numără înlocuirea pieselor fără defecte, autoturismele au pierderi de ulei după revizie sau șoferii se trezesc că filtrele pur și simplu nu au fost schimbate. Deşi service-urile independente afirmă că pot oferi aceleaşi servicii de calitate ca service-urile autorizate de brand, în realitate, acestea nu dispun de cea mai nouă aparatură, cele mai noi versiuni de software, iar piesele nu sunt de aceeaşi calitate.

 „La mecanicul din colț, care astăzi e, mâine poate nu mai e, ora de manoperă e mai ieftină, dar nu se știe de fiecare dată câte ore va dura reparația. Nu are tester specializat, nici scule speciale. Nu a fost instruit conform standardelor producătorului. Tehnicienii Toyota cunosc mașinile ca pe propriul buzunar pentru că repară doar Toyota. Ca urmare, greșelile sunt eliminate, nimeni nu bâjbâie, lucrările sunt efectuate bine de prima dată și în termenul promis. Garanția calității reparațiilor și utilizarea pieselor originale sunt prezumate și întotdeauna respectate la reprezentanță. Un dealer autorizat oferă servicii de reparație la standardele producătorului și astăzi, și mâine, și peste 10 ani pentru că e o afacere sustenabilă, pe termen lung“, spune Radu Petrescu, director After Sales, Toyota România.

„La reprezentanţă, clientul  poate primi o maşină la schimb pe durata reparaţiei, primeşte garanţie atât pentru manoperă, cât şi pentru piesele achiziţionate din reprezentanţă, piesele îndeplinind normele legale în vigoare și deținând certificatele de conformitate necesare, iar tehnicienii care intervin asupra mașinii sunt calificați  conform normelor producătorului“, a declarat Victor Carp, director After Sales Ţiriac Auto.  În cazul BMW, mașini foarte populare în țara noastră, compania are un program de training tehnic de minim patru zile pe an pentru fiecare mecanic. O parte din programele acestea se desfăşoară chiar la sediul producătorului, în München, şi oferă acces direct la cele mai noi informaţii.

„Automobilele moderne sunt tot mai complexe. Sunt necesare diagnoze electronice specializate. Un tester universal, aşa cum deseori este folosit de „mecanicul din colţ“, nu poate identifica toate erorile. În acelaşi timp, pentru erorile descoperite, de cele mai multe ori descrierea oferită nu este completă. Din acest punct de vedere, numai un tester dedicat de marcă poate identifica corect erorile prezente pe maşină“, potrivit lui Constantin Vasilescu, Aftersales Area Manager, BMW Group Romania. Și în cadrul grupului Volkswagen, fiecare membru participă în mod regulat la programele de training și calificare.

Cu piesele de acasă

Mai există o categorie de clienți, care, pentru a scuti din plata reparației, preferă să achiziționeze singuri piesele. Acest lucru este permis de majoritatea reprezentanțelor, deși tehnicienii nu recomandă acest lucru.

„Considerăm esenţială utilizarea echipamentelor dedicate şi specializate. Chiar şi micile detalii pot face diferenţe importante, cu impact asupra siguranţei şi calității lucrării. În plus, piesele originale au fost proiectate şi verificate de producător la teste de impact. Soluţii mai ieftine, din piaţă, pot pune în pericol siguranţa pasagerilor pentru că nu urmăresc aceste elemente. Chiar dacă la exterior par identice, nu există nici o garanţie că acestea îşi menţin proprietăţile în timp sau în caz de impact“,  mai spune Constantin Vasilescu, manager BMW.

La Țiriac Auto, clienții pot veni cu piese proprii, dar în acest caz, derularea garanției pieselor achiziționate cade în responsabilitatea lor. „Situația comportă consecințe pe linie de păstrare a garanției produsului în situația în care piesele aduse de aceștia nu sunt achiziționate din rețeaua oficială de distribuție a producătorului mașinii“, precizează Victor Carp.

Radu Petrescu de la Toyota consideră că o reparație nu înseamnă doar înlocuire de piese. Întotdeauna se face o diagnoză atentă și completă a sistemelor și se recomandă înlocuirea pieselor în cunoștință de cauză. O piesă originală este la fel de bună ca piesa de prim montaj și, în principiu, va „ține“ la fel de mult dacă toate piesele conexe funcționează și ele în parametri normali.

Intervenții simple

Evident că, pentru cei pasionați de domeniul auto și care se pricep cât de cât, există operațiuni care pot fi efectuate chiar de ei însuși, cum ar fi schimbarea unor becuri la far, a unei bobine de inducție sau a ștergătoarelor. Schimbarea unui bec la un automobil Volkswagen Golf, spre exemplu, este o operațiune care durează un minut și care, în service, indiferent că este de marcă sau independent, ar costa. La o marcă franceză precum Renault Megane, schimbarea unui bec de far nu este atât de simplă pe cât ar părea, această operațiune necesitând demontarea roții. Schimbarea unei bobine de inducție este însă o operațiune care se face ușor, nefiind nevoie decât de desfacerea unui șurub.

Această operațiune ar costa în service până la 400 de lei, incluzând piesa și manopera, având în vedere că prețul unei bobine de inducții originale este de 150 de lei. Schimbarea anvelopelor, deşi pare o operaţiune simplă, nu este. La reprezentanţă poate costa câteva milioane în timp ce la service-ul din colţ costă în jur de 60 de lei.

„Am văzut cu ochii mei, la o vulcanizare, cum se rupe un simplu prezon de roată strâns cu multă forţă, de un băiat musculos, ca să fie sigur că e strâns bine. Până şi aceste prezoane trebuie strânse cu un cuplu specificat de producător, altfel rişti să se rupă la demontare“, a completat Petrescu.

Nu este recomandată intervenția celor neavizați în ceea ce privește componentele sistemelor: frânare, direcție, airbag, centuri de siguranță, sistemele electrice ale mașinii, cablaje, calculatoare, siguranțe, motor, alimentare cu combustibil, răcire, ungere.

Principalele riscuri la care se supun cei care merg la mecanici neavizaţi:

  • riscuri care vizează siguranţa în trafic
  • riscul unor costuri suplimentare nejustificate generate de calitatea lucrărilor, legitimitatea soluţiilor tehnice adoptate, garanţia produselor achiziţionate (piese şi manoperă)
  • riscul pierderii garanţiei produsului
  • riscul diminuării perioadei de utilizare/amortizare a produsului
  • riscul scăderii valorii produsului la revânzare.

Care sunt avantajele clientului care îşi repară maşina la reprezentanţă

  • tehnicienii instruiţi la standardele producătorului;
  • repară conform manualelor şi procedurilor producătorului;
  • utilizează scule şi dispozitive speciale care eficientizează reparaţiile şi nu deteriorează piesele remontate;
  • diagnosticările se execută cu tester specializat;
  • se respectă normativul dat de producător;
  • se folosesc doar piese originale.