Autostrada Transilvania, la 10 ani de la inaugurare nu are nici măcar un spațiu de servicii sau o parcare cu toaletă, pe toată distanța de 60 de kilometri.

Potrivit normativelor din domeniu, se pare că ar fi trebuit să existe măcar o parcare cu toaletă la cel mult 15 kilometri, iar la distanțe mai mari, spații de servicii complexe, cu magazine sau benzinărie.

CNAIR este responsabilă pentru implementarea acestor facilități, însă, se pare că nu a precizat nimic despre momentul când vor fi realizate. Drept urmare, între Câmpia Turzii și Nădășelu nu aveți unde opri.

De asemenea, această autostradă are cea mai bună realizare tehnică iar asfaltul s-a menținut impecabil de acum 10 ani de la turnare până în prezent.

Se pare că spațiile de servicii sunt prevăzute în proiect, sunt și instalate indicatoare rutiere spre ele, dar amenajarea lor nu s-a reușit în deceniul scurs de la inaugurare până acum.

„Pe tronsonul de autostradă cuprins între localitățile Câmpia Turzii – Nădășelu vor fi construite o parcare de scurtă durată la km 10+850 și un spațiu de servicii tip S3 la km 47+650, lucrări ce urmează să fie contractate de către CNAIR SA”, se arată într-un răspuns transmis de CNAIR la solicitarea G4Media.

Potrivit Normativului Tehnic PD 162-2002 utilizat de CNAIR la proiectarea autostrăzilor extraurbane, spațiul de servicii S3 presupune o stație de alimentare cu carburanți, spații comerciale, motel, restaurant și autoservice și trebuie să aibă cel puțin 33.000 de metri pătrați, iar o parcare de scurtă durată are minim 13.000 mp și este „o zonă de odihnă separată fizic de autostradă în care spațiile pentru parcare trebuie să aibă protecție de minim 10 m lățime față de marginea autostrăzii”.

Însă, compania nu a precizat când vor fi realizate aceste facilități pe autostrada Transilvania, deși au în plan acest lucru.

„CNAIR S.A. are în pregătire proiecte de amenajare/utilare a spațiilor pentru servicii, conform reglementarilor în vigoare, în scopul asigurării serviciilor necesare participanților la traficul rutier atât pe autostrăzile existente, cât și pe autostrăzile care vor fi deschise traficului rutier”, se mai arată în răspuns.

Mai mult, se pare că nu există nimic concret referitor la construirea spaților publice, și că documentația nu a mai fost actualizată de foarte mult timp.

„Avem un studiu de fezabilitate făcut acum mult-mult timp pentru mai multe spații de servicii, nu doar pe A3, ci și pe alte loturi. Din păcate, nu avem mai nimic concret. Nu s-a făcut o actualizare a documentației respective, ca să se vadă cum se vor atribui, dacă se vor da în concesiune, dacă vor fi operate de CNAIR sau se va alege altă soluție. Nu se știe ce trebuie să se facă, cine, cum, și pe ce bani. Au vrut să facă lucrul acesta, integrat, dar nu s-au mișcat, nici cu documentația, nici cu procedurile ulterioare. Nu există studiile care să fundamenteze sumele care se așteaptă din concesionare, cât costă operarea, mentenanță etc. CNAIR trebuie în primul rând să pregătească această documentație. Iar acesta ar fi doar primul pas, după care ar urma procedura de achiziție publică”, a declarat Ionuț Ciurea, director executiv al API.

Compania americană Bechtel a început construcția autostrăzii în 2004, în timpul campaniei electorale locale și abia în 2009 a fost gata primul tronson funcțional din A3, acesta fiind inaugurat de premierul de atunci, clujeanul Emil Boc.

În 2009 s-a dat în folosință segmentul de 42 de kilometri, între Turda și Cluj Vest (Gilău), iar segmentul de la Turda la Câmpia Turzii, lung de 10 kilometri s-a dat în folosință în 2010.

Abia în 2018 a fost inaugurată o altă porțiune din A3 în județul Cluj, de la Gilău la Nădășelu, lungă de 8,8 kilometri. Astfel, acum sunt funcționali 60 de kilometri din A3 în județul Cluj.

Tot anul trecut, 14 kilometri din aceeași autostradă au fost dați în funcțiune în județul Mureș, pe ruta Iernut-Ungheni. De precizat că pe tronsonul din Mureș există o parcare cu toaletă.

Loturile Târgu-Mureș-Ungheni și Iernut-Câmpia Turzii, precum și o porțiune de cinci kilometri între Biharea și Borș, la granița cu Ungaria, sunt în execuție în prezent, iar la sfârșitul lui 2020 s-ar putea deschide circulația pe întreaga distanță dintre Târgu-Mureș și Nădășelu, lungă de 110 km, potrivit estimărilor API.

Autostrada ar fi urmat să fie gata în 2012 pe toată distanța Borș – Oradea – Cluj – Târgu-Mureș – Brașov, potrivit planurilor din 2014.