În acest context, Comisia de învăţământ a Camerei Deputaţilor a hotărât ca directorul Editurii Pedagogice, Maria Mihaela Nistor, să fie invitată la audieri în cadrul Comisiei.

Disciplina are două manuale de la Editura Didactica şi Pedagogică, care au antetul Ministerului Educației, dintre care profesorii trebuie să aleagă unul pentru a le preda elevilor de clasa a VI-a. Însă, profesori de biologie, editori si profesori universitari au semnalat că ambele conțin greseli importante.

O ilustraţie dintr-un manual de clasa a VI-a a corpului uman arată inima şi ficatul poziționate greşit. De altfel, greşelile gramaticale sunt nenumărate.

Vasele de sânge au când 160.000, când 96 000 de kilometri. Apare o confuzie între mucegai şi paraziți, plus concepte ca “orific” sau lob “interior” al plămânului. Acestea sunt câteva dintre greşelile care apar în primul manual de Biologie de clasa a VI-a scos de editura Ministerului Educației. În cel de-al doilea sunt numeroase greşeli gramaticale.

Amintim că după o decizie a fostului ministru al Educaţiei, Liviu Pop, monopolul tipăririi manualelor şcolare este deţinut de Editura Didactică şi Pedagogică (EDP), director fiind o tânără bistriţeancă de 30 de ani, o ucenică a noului rector de la Academia SRI.

În manualele de Biologie, elevii sunt puşi să răspundă la întrebarea: “De ce în vecinătatea lichenilor nu trăiesc şi alte plante?” (Pagina 37) Lichenii nu sunt plante, deci formularea “alte plante” este incorectă, iar unii licheni cresc pe plante, deci întrebarea în totalitate este greşită.

Ilustrație greşită, din care elevii învață că plămânii au câte un lob “interior”, în loc de “inferior” cum este corect. Greşeala apare de două ori, la pagina 47, scrie gazetadecluj.ro.

Elevii învață că: “Traheile sunt mereu deschise pentru că pereții lor au o consistență tare datorită unei substanțe numită chitină, prezentă şi în unghiile noastre.” Chitina nu intră în alcătuirea unghiilor oamenilor, ci cheratina.

Elevii de clasa a VI-a sunt întrebați: “Cine şi cum se produce urina?” (Pagina 78)

Explicațiile apar dublate, în ilustrația de la pagina 79. Apar de două ori pelvis renal, ureter, calice mic, calice mare.

“Orificul anal” – în loc de “orificiul anal”, în următoarea propoziție: “Tubul digestiv începe cu cavitatea bucală şi se încheie cu orificul anal.”De precizat că termenul apare scris corect, de multe ori, pe aceeaşi pagină.

Frază care produce confuzie: “Plierea straturilor interne ale peretelui intestinal şi a membranei celulelor care realizează absorbția, precum şi numeroase tubulețe cu sânge numite vase preiau substanțele absorbite.” (Pagina 27)

În manual se întâlnesc şi dezacorduri precum: “Alegeţi cel puţin o plantă şi cel puţin un animal care trăieşte în deltă.” (Pagina 85) şi “Întreaga clasă va urmări prezentările şi vor da note de la 1 la 10 fiecărui grup, în funcţie de cât de clar şi bine au răspuns la întrebări.” (Pagina 33)

Inexactități: “Vă puteţi îmbolnăvi de boli ca: viermi intestinali, (…)” – pagina 92. Viermii intestinali nu sunt boli, ci paraziţi care produc boli.

În acest al doilea manual tot pentru clasa a VI-a, editat de EDP sunt mult mai puține greşeli în ceea ce priveşte corectitudinea informației, însă abundă erorile gramaticale şi de scriere.

Rinichii stâng-drept sunt numiți invers, în imaginea care ilustrează sistemul excretor (pg. 111).

Apare termenul “Vene lemnoase”, în loc de “Vase lemnoase” cum ar fi fost corect, în desenul care ilustrează organele vegetative ale unei plante superioare (pg. 116).

Manualul face trimitere la cele 7 culori ale curcubeului, teorie lansată de Newton, fără a preciza că această idee e depăşită ştiințific.

Tot în manual apar următoarele informații inexacte: “Durata vieții este variată: o zi – fluturele de mătase; broaşte țestoase, corb, elefant – peste 100 de ani; 5000 de ani – baobabul.” (pg. 8)

Virgulă între subiect şi predicat, dezacorduri, alte greşeli: „Amfibienii, când sunt în apă produc urină diluată şi sărurile se acumulează…” (pg. 93); “4. Componentele sângelui cu rol în transportul gazelor respiratorii, sunt: (…)” (pg. 84); „Succesiunea unei contracții (sistolă) şi a unei relaxări (diastolă), reprezintă ciclul cardiac (…)“ (pg. 76); „Activitatea de pompă a inimii se datoreşte proprietăților miocardului care intră în alcătuirea sa: (…)” (pg. 76). “Dentiția definitivă, începe să apară în jurul vârstei de 6-7 ani şi cuprinde 32 de dinți (…)” (pg. 31)