Extindere: Noile produse ascut competitia, cu nume precum HP si IBM, pe noi segmente de piata

Acum doi ani, Michael Dell, omul care a revolutionat piata de PC-uri pornind de la asamblarea de computere in dormitorul campusului universitatii, a spus ca are ambitia sa transforme Dell intr-o afacere cu venituri de 80 de miliarde de dolari. Pentru aceasta, are de atacat zona de business si cea a serviciilor.




Cu cele 56 de miliarde de dolari realizate de liderul mondial al pietei de PC-uri in anul fiscal 2006, Michael Dell pare inca departe de obiectivul propus. Industria de profil trece prin schimbari de esenta, invazia chinezilor si taiwanezilor pe piata, cu produse mult mai competitive din punctul de vedere al pretului, punand destule probleme numelor mari precum HP, Dell sau Fujitsu-Siemens. Care se vad nevoiti sa se retraga catre zone de business, cu o marja de profitabilitate mai serioasa decat cele cinci procente pe care le aduc, in momentul actual, vanzarile de computere personale.


Dar Michael Dell si echipa sa de manageri au intuit mai demult schimbarea. Compania si-a prezentat, saptamana trecuta, la Monte Carlo, strategia pe zona clientilor business si cateva produse, servere si solutii de stocare pentru a sustine cresterea veniturilor din segmentul amintit. Dar, mai important, compania va accelera afacerile pe zona de servicii IT, unde, in primul trimestru al anului fiscal 2007, a realizat venituri cu 28% mai mari fata de aceeasi perioada a anului precedent. Compania va anunta abia la finele acestei luni noua sa abordare a pietei de servicii si produsele care o vor acompania. Dell a incheiat inclusiv parteneriate strategice pe acest segment, dar reprezentantii companiei nu au dorit sa faca nici un comentariu pana la anuntul oficial de pe 28 iunie.




Un lucru e cert, insa. Modelele Dell Direct si Dell Build-to-Order, sistemul de vanzari directe si cel de productie de computere pe baza specificatiilor cerute de clienti vor sprijini noua stategie cu baza mare de date culeasa pana acum de companie in ceea ce priveste cerintele clientilor.
Noul focus al producatorului IT va fi pe Europa, Orientul Mijlociu si Africa (zona EMEA). “Am investit masiv in afara Statelor Unite, pentru a creste veniturile obtinute din aceste regiuni”, spune Jeff Kimbell, directorul de marketing EMEA al companiei. Dar Dell nu va concura pe segmentul serviciilor software. “Nu vrem ca in locul solutiilor Microsoft, de exemplu, sa oferim uneltele noastre, ci sa integram in acestea produsele de management al hardware-ului”, mai spune Kimbell. Dar unul dintre produsele Microsoft tot a fost inlocuit, macar in parte, in noua strategie de dezvoltare a businessului Dell. Serverele Linux fac parte din linia de productie, care pana acum a inclus doar unitati dedicate sistemului de operare Windows.


In schimb, noile servere prezentate la Monte Carlo nu au procesoare AMD, ci tot Intel. Cu doua saptamani in urma, Dell a fost ultimul dintre producatorii de computere care a renuntat la parteneriatul exclusiv cu Intel ca furnizor de procesoare. “Am decis aceasta in urma reactiilor clientilor. Ei ne-au cerut acest lucru”, afirma Bassam Ghoussainy, entreprise marketing manager Dell Distribution. “Serverele cu procesoare AMD vor iesi pe piata la toamna”, adauga acesta.
Potrivit reprezentantilor, cea de-a noua generatie de servere Dell Power Edge, lansata saptamana trecuta, consuma cu 25% mai putina energie electrica si ofera o performanta cu pana la 169% mai mare. “Pentru o companie ca Oracle, noile servere Dell ar aduce o economie de 100 de milioane de dolari. In plus, inseamna mai multa capacitate de procesare in aceeasi cladire. Limitele unui sediu de firma nu se mai calculeaza azi in functie de marimea cladirii, ci de ce cantitate de curent electric poate sa treaca prin ea”, a comentat Larry Ellison, directorul general al Oracle, intr-un mesaj video adresat participantilor la Dell Entreprise Day din Monte Carlo.


Noile produse fac parte din strategia companiei de a puncta decisiv pe piata serverelor. Pana acum, perceptia despre Dell este a unui jucator de succes pe segmentul computerelor personale. “Suntem perceputi eronat in acest fel si vrem sa schimbam aceasta perceptie”, spune Jeff Kimbell.


De asemenea, noile solutii de management al platformelor hardware vor fi perfect interoperabile cu cele ale partenerilor EMC sau Vmware. “Vom elimina haosul din mediile de lucru ale clientilor”, sustine Brad Anderson, vicepresedinte al companiei.


Dell vrea sa joace o carte importanta cu produsele destinate companiilor dar, cu siguranta, cartea cea mare o va juca in zona serviciilor, unde noua sa strategie, care va fi lansata saptamana viitoare, trebuie sa convinga clientii sa adopte pachetul “produse plus servicii Dell”, in detrimentul unor companii mult mai titrate pe acest segment – IBM sau HP.

Dell in cifre

Veniturile companiei au crescut in anul fiscal 2006 fata de cel precedent, ca si profiturile. Dar marja operationala ramane inca destul de scazuta.
Date financiare in primul
trimestru 2006



Venituri (mil. dolari) 4.216


Profit brut (mil. dolari) 949


Profit net (mil. dolari) 762


Castig per actiune (dolari) 0,33



Extinderea operatiunilor Dell in afara Statelor Unite si vanzarile de servere si dispozitive de stocare, precum si serviciile au realizat venituri de 14,2 miliarde de dolari.Veniturile din servicii au crescut cu 28%, semn ca noua strategie de business a companiei se va concentra asupra acestei zone, care aduce o profitabilitate mult mai ridicata decat vanzarile de computere personale.Profitul brut al companiei, de 949 milioane de dolari, reprezinta insa doar 6,7% din cifra de afaceri realizata in primul trimestru al anului fiscal 2007.