Biroul Electoral Central a admis, miercuri, contestaţia formulată de Alianţa 2020 USR PLUS în privinţa materialelor electorale din oraşul Voluntari şi comuna Tunari din judeţul Ilfov care îi reprezintă pe candidaţii UNPR Anghel Iordănescu şi Ilie Năstase. Motivul este acela că afişele depăşesc dimensiunile admise de lege.

BEC anunţă miercuri că sesisează Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Ilfov pentru a lua măsurile prevăzute de Legea 33/2007 în această privinţă.

Alianţa 2020 USR PLUS a sesizat ‘campania electorală incorectă şi nelegală’, desfăşurată pe teritoriul circumscripţiei Ilfov de către Ilie Năstase şi Anghel Iordănescu, candidaţii Uniunii Naţionale pentru Progresul România la alegerile pentru Parlamentul European.

În plângere se arată că afişele electorale utilizate de candidaţii UNPR nu respectă cerinţele impuse de legislaţia în vigoare. ‘Astfel, mijloacele utilizate – panouri publicitare de propagandă electorală – nu sunt permise de art. 36 alin. (2) din Legea nr. 334/2006; dimensiunea afişelor publicitare amplasate pe panourile de propagandă electorală depăşeşte dimensiunea restrictivă indicată de art. 36 alin. (2) din Legea nr. 334/2006; afişele publicitare de propagandă electorală utilizate de candidaţii UNPR încalcă regulile şi principiile comunitare privind transparenţa în domeniul electoral’, se arată în plângerea Alianţei electorale.

Biroul Electoral Judeţean 25 Ilfov a respins plângerea formulată de Alianţa 2020 USR PLUS, motivând că afişele care au făcut obiectul plângerii nu constituie material de propagandă electorală. ‘Biroul Electoral Judeţean nr. 25 Ilfov a apreciat că, în cuprinsul panourilor la care se referă sesizarea şi care îi înfăţişează pe Ilie Năstase şi Anghel Iordănescu, aceştia nu sunt identificaţi în calitate de candidaţi ai unui partid politic care participă la alegerile din 26.05.2019 şi nu au un obiectiv electoral explicit’, precizează decizia BEC.

Alianţa 2020 USR PLUS a formulat contestaţie împotriva deciziei BEJ 25 Ilfov, înregistrată la Biroul Electoral Central, care a apreciat că plângerea este întemeiată. ‘Situaţia de fapt, expusă şi probată cu fotografiile ataşate plângerii, prezintă panouri în care sunt prezentaţi Ilie Năstase şi Anghel Iordănescu, aceştia având în prezent calitatea de candidaţi la alegerea membrilor din România în Parlamentul European din partea unui partid politic – UNPR, fiind primii doi candidaţi înscrişi pe lista depusă de acest partid politic. (…) Orice competitor electoral are posibilitatea de a-şi face cunoscută această calitate, precum şi pe aceea de a-şi promova candidaţii înscrişi pe lista cu care s-a înscris în această competiţie electorală, însă, numai în limitele impuse de legile electorale, adoptate pentru a asigura egalitatea de exprimare a tuturor competitorilor electorali. (…).

Folosirea panourilor publicitare care aduc în atenţia electoratului, în perioada campaniei electorale, imagini cu primii doi candidaţi de pe lista de candidaţi a competitorului electoral UNPR, panouri având alte dimensiuni şi amplasări decât cele arătate expres în art. 40 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 33/2007, contravine în mod vădit ordinii de drept’, se arată în documentul BEC. BEC mai precizează că, ‘deşi pe respectivele panouri pe care sunt aplicate afişele cu imaginea primilor doi candidaţi pe lista UNPR nu se menţionează denumirea partidului politic care constituie competitorul electoral direct, Biroul Electoral Central apreciază că publicitatea electorală realizată în acest fel este una de natură indirectă, puternic sugestivă însă, dată fiind larga notorietate a celor doi candidaţi – persoane cunoscute din lumea sportului, în principiu, o lume neutră şi fără asocieri directe cu zona politică’.

De asemenea, se creează asocierea directă pe care alegătorul o face cu candidatura acestora pe listele UNPR pentru alegerile europarlamentare, cu atât mai mult cu cât alt tip de publicitate, asociată imaginii lor, nu poate fi identificată în această perioadă. ‘Mesajele pozitive prin care se evidenţiază performanţele sportive din timpul activităţii lor sportive de performanţă, bazate pe ideea de constanţă, de continuitate de atunci şi până în prezent, nu urmăresc decât transferarea acestui capital de imagine către actuala competiţie politică’, se mai arată în decizia BEC.

„Astfel, mijloacele utilizate – panouri publicitare de propagandă electorală – nu sunt permise de art. 36 alin. (2) din Legea nr. 334/2006; dimensiunea afişelor publicitare amplasate pe panourile de propagandă electorală depăşeşte dimensiunea restrictivă indicată de art. 36 alin. (2) din Legea nr. 334/2006; afişele publicitare de propagandă electorală utilizate de candidaţii UNPR încalcă regulile şi principiile comunitare privind transparenţa în domeniul electoral”, precizează reprezentanţii Alianţei USR-PLUS în sesizarea făcută la BEC.

Reprezentanţii USR au transmis, ulterior, într-un comunicat de presă că UNPR a încercat să eludeze legea, prin omiterea intenţionată a numelui formaţiunii şi lipirea unor afişe de dimensiuni care nu respectă prevederile legale.

„Prin omiterea intenţionată a acestor detalii, UNPR a încercat să eludeze legea, care impune competitorilor electorali să lipească afişe de propagandă numai pe panourile speciale amplasate de primari, maxim un afiş pe panou, cu dimensiunile de până la 50 cm X 30 cm, pe care să apară denumirea partidului sau alianţei, denumirea firmei producătoare, tirajul şi codul de identificare. Susţinând că nu pot fi considerate materiale de propagandă, UNPR a comandat afişe de dimensiuni impresionante pe care le-a afişat în locuri nepermise, înfăţişându-i pe Ilie Năstase şi Anghel Iordănescu în perioadele când înregistrau performanţe sportive, menţionându-le numele şi prenumele, alături de mesaje laudative cu scop electoral evident. În continuare, ne aşteptăm ca birourile electorale judeţene şi de sector să se conformeze acestei interpretări şi să admită toate sesizările similare formulate împotriva UNPR”, au precizat reprezentanţii USR.