"Este o afirmaţie personală pe care mi-o susţin: TAROM-ul a fost sabotat atât din interior, cât şi din exteriorul său de către cei care aveau interes ca această companie să nu fie una performantă şi eficientă şi să rămână, probabil, în portofoliul statului român. Sunt instituţii ale statului care probabil cercetează aceste lucruri", a spus Davidoiu, la evenimentul prilejuit de prezentarea noii aeronave, "Sarmizegetusa", de tip Boeing 737-800 NG, care va face parte din flota operatorului aerian naţional. 

La rândul său, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a afirmat că, în 2017, compania va închide anul financiar pe zero. 

"În ceea ce priveşte situaţia financiară de la TAROM, chiar acum se lucrează la buget şi vom intra cu asta pe o Hotărâre de Guvern. O să refacem planul de administrare vechi al companiei, astfel încât anul acesta vom închide TAROM-ul pe zero, fără nicio pierdere, bineînţeles, aceste lucruri fiind posibile şi cu intrarea în flotă a celor două aeronave şi a celorlalte care vor veni până la sfârşitul acestui an, aeronave de lung curier pentru a deschide rute noi – şi aici mă refer la China, SUA, dar asta este politica proprie a companiei", a precizat Cuc. 

Şi Eugen Davidoiu şi-a exprimat speranţa că TAROM va avea breake even anul acesta, după ce în 2016 au fost consemnate pierderi. 

"Mi-aş dori şi eu ca TAROM să aibă breaken even în 2017. Sperăm să reuşim acest lucru, iar aceste două capacităţi (aeronave – n. r.) fac sens acestei afirmaţii, pentru că nu puteam altfel. 2016 s-a încheiat pe pierdere. Nu ştiu cât, situaţiile financiare nu au fost încă finalizate, dar e clar că e pierdere şi nu are nicio legătură cu planul de management care era în vigoare până acum", a subliniat el. 

Potrivit directorului general, TAROM este în pierdere din cauză că în 2016 nu a existat nicio strategie viabilă privind eficientizarea companiei. 

"TAROM a pierdut nişte capacităţi însemnate, două avioane care incubau peste 20% din capacitatea flotei, din scaune. Asta a dus ca în 2017, în cadrul programului de vară al companiei, să fie rute pe care TAROM-ul nu le-a mai putut opera, dar, totuşi, faţă de scăderea capacităţii, compania a reuşit prin rotaţia avioanelor să recupereze din lipsa de capacitate şi asta a dus de multe ori poate la întârzierea unora din aeronave, din cauza rotaţiei", a explicat acesta. 

Davidoiu a susţinut că, deşi două aeronave au ieşit din flota companiei anul trecut, fostul management nu a făcut niciun demers pentru înlocuirea acestora, iar capacitatea de operare a TAROM a scăzut foarte mult. 

"În momentul în care am venit în această companie, nicio procedură legală nu fusese instrumentată privind achiziţia vreunei capacităţi. Deci, despre ce vorbim?! Au fost scoase nişte capacităţi şi nu s-a instrumentat nicio procedură legală. Acum s-a instrumentat această procedură legală, a fost foarte transparentă, au fost anunţuri postate pe site, au fost anunţuri publicate în presă şi scrisori către toţi lessorii din această lume, au fost 40 de avioane care au concurat conform caracteristicilor stabilite de Direcţia Tehnică şi de Direcţia Comercială. Au fost analizate, şi aceste două aeronave au fost singurele care au îndeplinit criteriile şi cerinţele stipulate în acele documente şi care au fost noi. Deci, au fost singurele aeronave noi. Nu a mai existat în luna martie un alt slot pe undeva în această lume astfel încât să fie două aeronave noi. S-a întâmplat să fie Boeing. După cei 10 ani de leasing operaţional va decide managementul de atunci dacă vor fi cumpărate sau nu şi asta va depinde de uzura fizică, de uzura morală, pentru că vor apărea aeronave noi, tehnologia evoluează ", a precizat el. 

De asemenea, directorul a dat asigurări că strategia comercială a companiei se va schimba şi va avea loc şi o restructurare a Departamentului Comercial. 

"TAROM poate are probleme cu mentalitatea şi cu strategia de a vinde, dar aceasta se va schimba. Odată cu acest management pe care îl asigur în această companie vom schimba cu certitudine strategia comercială a companiei. Vom face o restructurare a Departamentului Comercial", a afirmat sursa citată. 

Reprezentanţii Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române – TAROM au semnat contractul de achiziţie a două aeronave noi Boeing 737-800 NG, cu o configuraţie de 189 de locuri, livrarea acestora urmând să fie efectuată în cursul lunii mai, a anunţat, pe 5 mai, Ministerul Transporturilor (MT). 

Avioanele sunt achiziţionate în leasing operaţional pe o perioadă de 10 ani. 

În 2016, TAROM a scos "la pensie" două aeronave Airbus A310, acestea fiind achiziţionate în anul 1992, una fiind retrasă din curse pe 12 septembrie 2016, iar cea de-a doua pe 29 octombrie 2016. Până în 2003, avioanele A-310 au fost utilizate pe curse spre Bangkok, Beijing, New York, Singapore, Montreal, dar şi spre destinaţii europene. 

Pe 26 aprilie 2017, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, anunţa că TAROM va avea patru noi aeronave până la sfârşitul anului, iar cursele către China şi SUA vor fi reluate. 

TAROM are în prezent o flotă de 21 de aeronave: patru aeronave Boeing 737-700 (ce pot parcurge o distanţă maximă de 4.900 kilometri), patru aeronave Boeing 737-300 (pentru distanţe de maximum 3.400 km), patru aeronave Airbus A318-111 (pentru distanţe de maximum 2.780 km), şapte aeronave ATR 42-500 (pentru distanţe de maximum 1.200 km) şi două aeronave ATR 72-500 (pentru distanţe de maximum 950 km). 

Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române TAROM a fost înfiinţată în anul 1954 şi îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor. Începând din luna iunie a anului 2010 este membră a Aliantei SkyTeam, iar din 1993 membră a Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni (IATA).

AGERPRES