Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Piaţa de capital

Toate cele patru societăţi de asigurare care domină piaţa RCA au probleme

Autor: | | 55 Comentarii | 28566 Vizualizari

Toate cele patru societăţi de asigurare care domină piaţa RCA au probleme. Astra şi Carpatica sunt în procese de redresare financiară, Euroins domină autoritar topul reclamaţiilor, în timp ce City Insurance, noua vedetă a domeniului, este controlată de Autoritatea de Supraveghere Financiară şi are probleme cu plata daunelor provocate de românii din străinătate

Vânzarea poliţei RCA aduce pierderi în România, iar evoluţia firmelor care şi-au construit afacerile în jurul asigurării obligatorii este cea mai bună dovadă în acest sens. Astra, în cazul căreia se vorbeşte din ce în ce mai serios despre faliment, se află în administrare specială, iar Carpatica Asig sub un plan de redresare financiară. Euroins se luptă cu miile de reclamaţii primite de la şoferii care au avut ghinionul să fie loviţi de o maşină cu RCA de la compania bulgărească, în timp ce City Insurance, noua vedetă a RCA, pare să aibă probleme serioase cu plata daunelor provocate de şoferii asiguraţi în România care conduc în Italia sau Spania. De altfel, potrivit informaţiilor Capital, City Insurance este supusă unui control al Autorităţii de Supraveghere Financiară, ca şi Euroins, motivele fiind însă diferite. La finele anului trecut, City Insurance a ajuns pe locul patru în topul reclamaţiilor, după o creştere cu aproape 37%, în condiţiile în care toate celelalte firme de asigurare au primit mai puţine petiţii decât în anul precedent.

Dependenţă maladivă

Trei dintre cele patru companii care domină piaţa RCA trăiesc aproape exclusiv din vânzarea acestui produs, fapt care le face extrem de vulnerabile la şocuri. Concret, Carpatica şi Euroins au un portofoliu în cadrul căruia ponderea poliţelor obligatorii de răspundere civilă auto se apropie de 90%, în timp ce primele brute subscrise pe RCA reprezintă în jur de 65% din vânzările Astra şi peste 83% din cele ale City Insurance, arată datele Insurance Profile. Preţurile practicate de aceste companii sunt şi de trei ori mai mici decât cele aplicate de celalte firme de asigurare, însă tot societăţile respective sunt şi cele mai reclamate din România, adunând mai bine de 70% din totalul petiţiilor primite de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Aceste companii înregistrează, de asemenea, niveluri ale ratei combinate a daunei mult peste media pieţei, ceea ce înseamnă, teoretic, că, atât timp cât îşi îndeplinesc obligaţiile de plată, îşi asumă pierderi substanţiale din vânzarea de RCA.

Afaceri greu de explicat. Studiu de caz Astra

În 2014, rata combinată a daunei, indicator care arată nivelul de profitabilitate în asigurări, a fost, în cazul vânzărilor de RCA, de 121%, potrivit datelor ASF.  Aceasta înseamnă că daunele plătite, cumulate cu totalul cheltuielilor de administrare, marketing, vânzări  au depăşit cu 21% încasările din prime. Cu alte cuvinte, vânzarea poliţei obligatorii aduce pierderi. De altfel, în niciun an din existenţa sa, piaţa RCA nu a înregistrat o rată combinată sub 100%, care ar fi indicat profitabilitate. În aceste condiţii, să vinzi RCA în proporţie de peste 90%, cum este cazul Carpatica, Euroins şi, mai nou, şi al City Insurance, nu poate însemna decât pierderi, mai ales că, în cazul celor patru societăţi, rata combinată depăşeşte media pieţei.

În acest sens, experienţa Astra Asigurări este relevantă. Deşi a raportat creşteri masive ale volumelor şi chiar profit ani la rândul, societatea a ajuns astăzi într-o situaţie vecină cu falimentul. Raportul ASF care a instituit starea de administrare specială la compania de asigurare arată că Astra a „omis“ să constituie rezerve şi să cumpere reasigurare la nivelul cerut de legislaţie. Mai mult, Astra a inventat şi a practicat plata parţială a despăgubirilor, aplicând un fel de „discount“ la valoarea estimată a daunei. Doar astfel a reuşit să compenseze şi chiar să transforme în profit efectele negative ale vânzării de RCA. Situaţia de la Carpatica Asig, firmă care în anii 2012, 2013 şi chiar o parte din 2014 a raportat creşteri de-a dreptul impresionante, este comparabilă cu cea de la Astra. Firma milionarului Ilie Carabulea a ajuns în redresare financiară tot în condiţiile în care s-a constatat un deficit de rezerve şi de reasigurare. O altă tehnică utilizată atât de Astra, cât şi de Carpatica, pentru a amâna plata daunelor era catalogarea dosarelor ca având potenţial de fraudă, fără existenţa unui motiv real. Această tehnică le permitea să amâne substanţial plăţile până când reuşeau să se finanţeze din vânzarea altor poliţe RCA.

          Astra are nevoie de peste 1 miliard de lei. Lichidităţi zero

Pagina 1 din 2
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Cancan

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.