Conflictul dintre Grecia şi Turcia provoacă mare îngrijoare la nivel mondial iar un cunoscut analist a lansat un avertisment care provoacă cutremur: în caz de conflict militar între două state NATO, Grecia şi Turcia, Ankara poate decide închiderea ermetică a Mării Negre.

Analistul Cristian Unteanu a făcut o radiografie a momentului, susținând, într-un material publicat în adevărul.ro că este nevoie de intervenţia Uniunii Europene. „Situaţie care ar purta şi germenii unei internaţionalizări posibile, în măsura în care mari actori externi ar dori să intre în joc, pretextul imediat fiind de a-şi proteja perimetrele de explorare din Marea Meditearnă, cele din imediata proximitate a zonei acum revendicate atât de Grecia cât şi de Turcia„, a susținut acesta.

El a amintit de declarația lui Devlet Bahceli, liderul Mişcării Naţionale din Turcia, partid politic aliat la guvernare cu Erdogan care a arătat că războiul cu Grecia nu este decât „o chestiune de timp”. Analistul a arătat și poziția grecilor, care susțin că Erdogan are în plan să trimită „un submarin turc la baza albaneză de la Aylon şi să ordone şi trimiterea de trupe în Agia Saranda pentru a opri procesul prin care Grecia vrea s-şi extindă apele teritoriale“. În plus, el amintește de spusele lui  Erdogan, care a atras atenția că Turcia este pregătită pentru toate posibilităţile şi consecinţele.

Blocarea Strâmtorilor, coșmar în Marea Neagră

Cristian Unteanu a vorbit și despre blocarea Strâmtorilor, „coşmarul absolut în Marea Neagră”.

„Se poate? Da. Cu ce efecte? Catastrofale pentru ţările mici riverane – în asemenea caz extrem – care trebuie să-şi schimbe fundamental strategiile de apărare a teritoriului naţional şi, mai presus de toate, să-şi programeze căi de înlocuire a circuitelor navale comerciale căci este limpede că nimeni nu se va mai grăbi să navigheze printr-o zonă cu tensiuni militare”, a punctat acesta.

În opinia sa, Turcia poate aplica prevederile Convenţiei de la Montreux.

„Pe timp de pace, navele comerciale au libertate completă de trecere, zi şi noapte, oricare ar fi pavilionul sub care navighează şi tipul lor de încărcătură, clauză care se aplică şi navelor militare, dar cu obligaţia de a naviga doar ziua şi fără a le fi îngăduit să acosteze. În cazul statelor non-riverane, nu pot intra în Strâmtori decât nave de linie uşoare, nave mici de luptă şi nave auxiliare, ceea ce exclude navigaţia pentru nave de linie, cele cu un tonaj de peste 10.000 t şi a celor care au un cel puţin un tun cu calibrul superior a 203 mm, precum şi a port-avioanelor şi submarinelor. În cazul statelor riverane, navele lor militare de linie au trecerea autorizată (cu condiţia să treacă prin strâmtori doar câte una o dată, escortate de cel mult două torpiloare, dacă au un tonaj de peste 10.000 t). Este autorizată şi navigaţia pentru submarinele acestor state riverane, construite sau cumpărate în afara Mării Negre (un singur drum autorizat, cel spre portul oficial de staţionare) sau a celor construite pe şantierele Mării Negre dacă este nevoie să meargă pentru reparaţii, cu condiţia ca Turcia să fie anunţată în timp util şi cu obligaţia absolută să navigheze pe timp de zi şi la suprafaţă. În ce priveşte prezenţa în Marea Neagră a navelor militare ale altor state există o limitare foarte importantă: tonajul maxim global admis este de 30.000 t şi un maximum individual de 2/3, adică 20.000 t pentru fiecare dintre navele puterilor străine de Marea Neagră cu condiţia folosirii în măsura în care le permite totalul global de 30.000 t. Această cifră poate fi ridicată la nivelul de 45.000 t în cazul în care cea mai puternică flotă riverană ar fi cu 10.000 t superioară flotei celei mai importante existente la data semnării Convenţiei. Mai poate exista şi o clauză excedentară de 8000 t acordată non-riveranilor pentru cazul unei operaţiuni umanitare. Tonajul global maxim al tuturor navelor străine care se pot afla în tranzit prin Strâmtori nu trebuie să depăşească 15.000 t şi în nici un caz nu trebuie să fie mai mult de 9 nave militare. În plus, navele de război ale statelor non-riverane nu pot staţiona mai mult de 21 de zile în Marea Neagră. În cazul unui război, Turcia nefiind parte beligerantă, statutul pentru navele comerciale rămâne acelaşi ca pe timp de pace. Este însă interzisă trecerea flotelor militare ale statelor beligeranmte care nu au voie, în zona strâmtorilor, „să execute o captură, să exercite dreptul de vizitare sau să facă vreun gest ostil”. Problema apare (în cazul în care admitem că această Convenţie, realizată pe timpul Societăţii Naţiunilor, nefiind declarată drept nulă, este recunoscută de facto de ONU şi acceptată de Organizaţia maritima internaţională) se poate aplica de către Turcia prevederea că poate autoriza trecerea unor nave militare în caz de misiune aprobată de forul internaţional (posibil de executat de NATO, spre exemplu, sub mandat, n.n.). În cazul unui război în care Turcia este parte beligerantă au libertate de trecere navele comerciale ale ţărilor cu care Turcia nu este în război. iar în cazul navelor de război, „trecerea acestora este la completa latitudine a autorităţilor turce”. În cazul unei situaţii în care Turcia percepe o ameninţare directă de război, prevederile sunt aproximativ asemănătoare, cu câteva prevederi restrictive în favoarea Turciei care ar posibilitatea de a bloca circulaţia în strâmtori pentru navele aparţinând ţărilor pe care le socoteşte la originea ameninţării respective”, a spus analistul.

În opinia sa, în caz de situaţie-limită sau de război, Ankara va închide strâmtorile.