Cumpărăturile din magazine virtuale nu mai sunt de mult considerate doar o modă sau un moft. Cu toate acestea, nu sunt mulţi clienţii care îşi cunosc toate drepturile şi nici comercianţii care îi informează corect, mai ales în privinţa posibilităţii de returnare a produselor achiziţionate.

Orice produs cumpărat dintr-un magazin online poate fi returnat de client în maximum zece zile de la livrare, fără penalităţi şi fără invocarea vreunui motiv. Dacă vânzătorul nu face cunoscut acest lucru clienţilor săi, atunci termenul este extins la 90 de zile. {i, chiar dacă, pe de-o parte, site-urile care nu fac publică această informaţie îşi asumă riscuri importante, ele încearcă, pe de altă parte, să se protejeze de un posibil fenomen de „testare“ a produselor.
{i cu toate că în cazul vânzărilor de cărţi riscurile de acest fel pot fi chiar mai mari, mai ales din cauza posibilitătţilor de multiplicare a fiecărei cărţi, site-ul dol.ro, aparţinând lanţului Diverta, a postat anunţul cerut de lege. „Există şi riscul testărilor gratuite, însă tot ce putem face este să respectăm legea, iar legiuitorul a luat această decizie fără o consultare prealabilă a societăţilor comerciale care au ca obiect de activitate comerţul electronic“, spune Alexandru Stoica, directorul general al dol.ro. Iar Cătălin Butolo, director de marketing al grupului K Tech – Ultra PRO, proprietarul magazinului virtual ultrapro.ro, spune că, deocamdată, nu sunt motive să se gândească la apariţia unui astfel de fenomen. „Un eventual proces de acest gen poate fi contracarat printr-un sistem care să faciliteze interacţiunea cu clienţii în momentul în care se iniţiază o comandă. În general, atunci când lansează o comandă, clienţii magazinului virtual cunosc foarte bine performanţele tehnice ale produsului pe care urmează să îl achiziţioneze“, adaugă el. {i pe site-ul acestei companii anunţul este postat la „termene şi condiţii“.
Pentru a returna un produs, clientul trebuie să notifice societatea de la care a achiziţionat produsul sau produsele că renunţă la cumpărare. Termenul pentru notificare este de zece zile de la data cumpărării.

Banii recuperaţi în forma dorită de client

Ca urmare a acestei notificări, orice e-comerciant este obligat să returneze contravaloarea produselor achizitionate, într-o formulă agreată de client. {i cum legea nu prevede nimic în privinţa produselor care pot sau nu pot fi returnate, Alexandru Stoica spune că toate produsele distribuite de dol.ro se supun acestei reguli şi pot fi returnate în termenul legal. În schimb, Cătălin Butolo arată că există categorii de produse care nu pot fi returnate, precum cele care fac parte din categoria consumabile sau medii de stocare.
În ambele magazine, proporţia de returnare a produselor este foarte mică, de maximum două produse pe lună. Dar fiecare şi-a luat propriile sale măsuri de protecţie: „în cazul vânzărilor online, ultrapro.ro beneficiază de un serviciu de consultanţă specializat, ceea ce ne facilitează interacţiunea directă cu clienţii“, explică Butolo. Mai mult, fiecare client este contactat şi după primirea comenzii verificarea livrării. {i dol.ro are o echipă specializată care face verificările necesare privind calitatea şi conformitatea produselor comandate de clienţi.  

Protejarea CLIENTULUI MAGAZINELOR ONLINE

(Art. 4 OG. 130/2000 privind regimul juridic al contractelor la distanţă) Comerciantul trebuie să transmită consumatorului, în scris sau pe un alt suport de informaţii durabil, la dispoziţia sau accesibil acestuia, în timp util, în perioada executării contractului, condiţiile şi modalităţile de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală, pentru cazurile prevăzute în prezenta ordonanţă, sub forma clauzei următoare: „Consumatorul are dreptul să notifice în scris comerciantului că renunţă la cumpărare, fără penalităţi şi fără invocarea unui motiv, în termen de 10 ZILE LUCRĂTOARE de la primirea produsului sau, în cazul prestărilor de servicii, de la încheierea contractului“.

Consumatorul poate denunţa unilateral contractul la distanţă, în termen de 10 zile lucrătoare, FĂRĂ PENALITĂŢI {I FĂRĂ INVOCAREA VREUNUI MOTIV. Singurele costuri care pot cădea în sarcina consumatorului sunt cheltuielile directe de returnare a produselor. Termenul de 10 zile prevăzut pentru exercitarea acestui drept începe să curgă de la data primirii lor de către consumator.

În cazul în care comerciantul a omis să transmită consumatorului informaţiile prevăzute la art. 4, termenul pentru denunţarea unilaterală a contractului este de 90 DE ZILE şi începe să curgă, pentru produse, de la data primirii lor de către consumator.

90 de zile
Aceasta este perioada în care un produs cumpărat online poate fi returnat, în cazul în care cumpărătorul nu a fost informat de această posibilitate.

Riscuri asumate
«Există şi riscul testărilor gratuite, însă tot ce putem face este să respectăm legea, iar legiuitorul a luat această decizie fără o consultare prealabilă a societăţilor comerciale care au ca obiect de activitate comerţul electronic.»
Alexandru Stoica, directorul general dol.ro

Cumpărătorii sunt avizaţi
«În general, în momentul în care lansează o comandă, clienţii magazinului virtual cunosc foarte bine performanţele tehnice ale produsului pe care urmează să îl achiziţioneze»
Cătălin Butolo, director de marketing al grupului K Tech – Ultra PRO