Toți operatorii aerieni practică overbookingul inclusiv cei low-cost. Overbooking-ul este o practică foarte des întâlnită, legală, reglementată. Presupune vânzarea unui număr mai mare de bilete față de numărul de locuri disponibile. De ce? Statisticile demonstrează că nu toți pasagerii se prezintă pentru zbor. Procentajul acestor no-shows variază între 5%-15%.

Costurile de zbor pentru o companie aeriană sunt costuri fixe. Indiferent de numărul de pasageri, trebuie să plătească același carburant, același număr de angajați pentru zbor. Astfel, pentru a diminua pe cât posibil pierderile, trebuie ca încasările să fie cât mai mari. Ideal este ca toate locurile să fie ocupate.

Cum am menționat însă, nu toți clienții se prezintă la momentul zborului. O statistică a UE arată că șansa ca toți pasagerii să se prezinte este mai mică de 1 la 10,000. Cu asemenea numere, companiile trebuie să își ia măsuri de siguranță pentru a zbura la capacitate maximă. Overbooking-ul este astfel o necesitate, nu un moft, cum ar crede mulți.

Compensații de până la 600 de euro

Ce face totuși o companie aeriană dacă toți pasagerii – inclusiv cei overbooked – îți fac apariția? Primul pas este lansarea către clienți a posibilității de a renunța la zbor, în schimbul unei compensații. Dacă problema nu se rezolvă astfel, compania are dreptul legal de a refuza numărul necesar de clienți, dar este obligată să le ofere ceva în schimb.În America, suma oferită drept compensare poate ajunge până la $1350. În Europa, suma variază între €250-€600, în funcție de distanța parcursă. Compensațiile nu sunt oferite neapărat sub formă de bani, ci se pot da vouchere de călătorie, călătorii dus-întors la orice destinație a companiei etc.Datorită acestui sistem, numărul pasagerilor care doresc să părăsească zborul voluntar este mult mai mare decât cel al clienților care sunt obligați să renunțe.

SURSA: brandweb