Riscul acvaplanării este cel mai ridicat în viraje, unde apa are tendința de a se acumula, și în denivelările create de trafic în carosabil, care rețin apa. În aceste cazuri poate fi vorba de câțiva centimetri buni de apă care despart anvelopa de asfalt. Cu toate acestea, poți fi în siguranță la volan și pe vreme ploioasă, atâta timp cât respecți câteva reguli de bază.

Pe ploaie, două aspecte sunt de o importanță extraordinară: viteza de rulare și starea anvelopelor. În condițiile în care apa acumulată din precipitații inundă carosabilul, iar anvelopele tale sunt destul de uzate, trebuie să reduci viteza.

„Aversele și anvelopele uzate nu sunt deloc o combinație fericită. De altfel, dacă viteza ta de rulare este prea mare, mașina va acvaplana chiar dacă anvelopele sunt bune. Pe ploaie torențială este indicat să reduci viteza cu până la 15-20 km/h, pentru a permite benzilor de rulare ale anvelopelor să elimine toată apa acumulată între acestea și asfalt,” explică Matti Morri, Technical Customer Service Manager la Nokian Tyres.

Pericolul acvaplanării există și atunci când anvelopele sunt în stare bună, însă anvelopele uzate fac acvaplanarea aproape de neevitat. Într-un test realizat de publicația finlandeză dedicată anvelopelor, Tekniikan Maailma, o anvelopă de vară de înaltă calitate aflată în stare bună de funcționare a început să acvaplaneze pe drum drept, pe o peliculă de apă de 6 mm acumulată pe asfalt, la viteza de 80km/h. Spre deosebire de o anvelopă de vară uzată, care a început să acvaplaneze la 70 km/h și de o anvelopă de iarnă fără ținte care a obținut rezultate și mai îngrijorătoare.

Cum să reacționezi în caz de acvaplanare

· Rămâi calm!
· Ridică piciorul de pe pedala de accelerație pentru a reduce viteza.
· Nu roti de volan stânga-dreapta; în schimb, îndreaptă volanul în direcția de deplasare și păstrează-l în această poziție până la recăpătarea aderenței.
· Nu frâna sau accelera în timpul acvaplanării, deoarece astfel se va reduce aderența și mai mult .RADOR