Visul oricărui cuplu de a avea „o nuntă ca-n poveşti” a născut câteva sute de companii organizatoare în ultimii ani pe piaţa locală. Lupta dintre acestea a devenit foarte acerbă după ce criza şi-a pus amprenta şi pe acest domeniu.

De la primirea inelului de logodnă, respectiv stabilirea datei pentru nuntă şi până la evenimentul în sine lucrurile se precipită şi pentru multe cupluri acest lucru este un motiv de stres, nervi şi nopţi nedormite. Agenţiile organizatoare de nunţi se oferă să lase dragostei nopţile nedormite. Costurile sunt, însă, pe măsură.

Cuplurile pot apela doar la serviciile en detail ale agenţiilor şi pot cere doar o parte dintre acestea, precum decorarea scaunelor şi a meselor sau aranjamentele florale. Astfel, tariful mediu pleacă de la 1.500 de euro, după cum a declarat pentru capital.ro Tiberiu Kulin, events manager al Chic Mariage.

„Pentru un pachet format doar din decoraţiuni de sală, aranjamente florale, mărturii, preţurile pot varia între 500 euro şi 5.000 euro, sau doar 80-100 de euro pentru nişte invitaţii dacă atât doreşte un client de la noi”, spune şi Andreea  Sacher, coordonator evenimente al Grande Maison des Mariages.

20.000 de euro pentru o nuntă normală0-45252-nunta3.jpg

Cu toate acestea, simplitatea cu care se poate rezolva toată tevatura unei nunţi îi face pe cei mai mulţi dintre clienţi să lase toată organizarea pe mâna firmelor specializate. În acest caz, tariful mediu al unei nunţi este în acest moment de aproximativ 20.000 de euro, explică Alin Caraman, director al Bon Mariage, prima agenţie de acest fel de pe piaţa din România.

„Pentru o nunta medie cu 100 de invitaţi, valoarea încasată de o agenţie poate varia între 10.000 euro şi 25.000 euro”, mai spune Andreea  Sacher, care subliniează că acest preţ include o organizare full-service, în care sunt incluse meniul, rezervarea restaurantului, băutura şi un pachet generos de servicii obligatorii: foto, video, DJ şi sonorizare, invitaţii, buchete, lumânări.

200.000 de euro, nuntă de lux

Caraman spune însă că există şi o categorie de clienţi de lux care sunt gata să plătească sume egale cu valoarea unui apartament pentru a avea o nuntă de vis. „Concret, bugetul nuntilor valoroase a depăşit în multe cazuri 200.000 euro”, spune clar Caraman.

„Cea mai scumpă nuntă s-a realizat potrivit conceptului Emotions Lights, ce reprezintă o diviziune de lux a nunţii la cort, în care am îmbinat cu mare artă servicii de cea mai înaltă clasă”, explică directorul Bon Mariage. Mai exact, cortul în sine este constituit dintr-un material transparent iar pentru realizarea spectacolului se apelează la un regizor, băuturile sunt foarte rare şi meniul la fel.

„Potrivit opiniei noastre, nu există servicii foarte scumpe dintr-un început, ci servicii care pot deveni scumpe, prin dorinţa clientului. Cel mai la îndemână exemplu este cel referitor la aranjamentele florale, putând să realizăm cele mai sofisticate combinaţii de flori, pe cât de frumoase, pe atât de rare”, mai spune Alin Caraman.

Nuntă în sală de bal

0-45254-nunta4.jpgDacă aranjamentele florale, decorul, fotografiile şi meniul sunt detalii stabilite printre ultimele, alegerea locului de desfăşurare a nunţii este cel mai important lucru, după cum spun oficialii companiilor organizatoare.

În opinia celor de la Grande Maison des Mariages, cele mai căutate locaţii sunt “„estaurantele care sunt în mijlocul naturii, pe marginea unui lac, obligatoriu cu terasă, în afara oraşelor aglomerate, mai ales că acum se poartă cununiile religioase afară, pe pajiste, în stil american”.

La mare căuare sunt însă şi sălile din palatele de renume cum sunt Snagov, Stirbey, Ghika, Bragadiru. Aici rezervarea poate ajunge şi la 10.000 de euro. „Conacele particulare, restaurante exclusiviste cu circuit închis sau unele hotelurile de 3-4 stele sunt şi ele preferatele cuplurilor care îşi permit o nuntă mai specială”, spune Andreea  Sacher. „Sunt foarte multi clienţi care ar opta pentru astfel de locuri, dar sunt şi mai puţini cei care îşi permit”, concluzionează aceasta.

„Te iubesc, dar nu am bani de nuntă!”

Criza nu a ezitat să îşi pună amprenta şi pe segmentul nunţilor. Deşi este trist, sunt multe cazurile în care tinerii ajung la concluzia că se iubesc, dar nu au bani să se căsătorească. Asta s-a văzut foarte clar şi în afacerile agenţiilor organizatoare de nunţi.

Cienţii sunt acum mai puţini şi mai atenţi la bugete, companiile lucrează cu marje de profit mai mici, apelează la reduceri şi nu mai speră nici măcar la cifrele de afaceri din anii trecuţi.

„Într-adevăr, raţiunile economice i-au determinat pe clienţi, în ultimele luni, să fie mai atenţi cu bugetele, să aleagă cea mai bună ofertă calitate-preţ”, spune Alin Caraman. Bon Mariage a avut, în 2008, 250 de evenimente, însă anul pentru anul 2009 nu au trecut de 200–220.

Când vine vorba despre cum s-a văzut criza în agenţia sa, Kulin de la Chis Mariage spune că numărul mediu al invitaţilor de la o nuntă în 2009 a scăzut în medie cu 20% faţă de 2008, iar clienţii sunt mai atenţi la valoarea serviciilor. „Dacă în anul 2008 majoritatea clienţilor aveau în jur de 150 de invitaţi la nuntă, anul trecut media a scăzut undeva la 120 de invitaţi. Atunci erau excepţii nunţile sub 70 de persoane, iar acum am organizat nunţi şi de 40 de persoane”, mai spune acesta.

Mai mult chiar, s-a observat că din ce în ce mai multe cupluri amână organizarea nunţii până în ultimul moment, în speranţa că se vor schimba lucrurile în bine. „Un alt efect al crizei, pe care nu l-am mai întâlnit până în 2009 este faptul că oamenii nu mai vin din timp să-şi planifice nunta, ci aşteaptă până în ultimul moment – acest lucru reflectând foarte clar nesiguranţa veniturilor sau instabilitatea financiară de la o lună la alta”, spune Andreea Sacher. Unii chiar se limitează la strictul necesar şi renunţă la decoraţiunile naturale, la limuzină sau la focul de artificii, după cum a declarat oficialul Grande Maison des Mariages.

Agenţiile se zbat să reziste0-45253-nunta1.jpg

Toate acestea se văd foarte clar şi în cifrele de afaceri. „Cifra de afaceri a agentiei înregistrată în 2008 este de 2 milioane de euro. Pentru 2009, un an de criză, aşa cum se ştie, cifra de afaceri s-a situat undeva în jurul a 1,6 milioane euro”, a mai declarat Alin Caraman, director al Bon Mariage.

Prea optimist nu este nici Tiberiu Kulin, de la Chic Mariage. „Pentru anul 2009, estimăm o scadere cu 20% a cifrei de afaceri fata de 2008”, a declarat acesta. Reducerile de preţuri au fost şi ele necesare. „Deoarece am investit în logistică am putut să scădem preţurile şi cu 50% anul trecut”, a spus simplu Kulin.

Pentru a face faţă acestei situaţii deloc plăcute, Grande Maison des Mariages a apelat la discount-uri mai mari pentru anumite pachete de servicii şi chiar pe curs mediu euro-leu constant şi a decis să lucreze cu marje de profit mai mici. „O altă solutie este extinderea afacerii şi pe alte segmente de piaţă, mai mult sau mai puţin în domeniul organizărilor de evenimente, dar care să dea posibilitatea unei activităţi desfăşurate pe tot parcursul anului, şi nu doar pentru aproximativ 6 luni dintr-un an”, mai spune Sacher.

În acest moment, Kulin de la Chic Mariage evaluează piaţa locală a agenţiilor organizatoare de nunţi la 10 milioane de euro, existând în jur de 500 de astfel de companii în toată ţara.