Chinezii nu au construit doar blocuri în care nu locuiește nimeni. Au construit orașe întregi în care nu locuiește nimeni. Jurnaliștii americani de la CBS News au fost acolo și au realizat un film despre ceea ce ar putea deveni cea mai mare bulă imobiliară din istorie.
<embed src="https://cnettv.cnet.com/av/video/cbsnews/atlantis2/cbsnews_player_embed.swf" type="application/x-shockwave-flash" background="#333333" width="425" height="279" allowFullScreen="true" allowScriptAccess="always" FlashVars="si=254&contentValue=50142079&shareUrl=https://www.cbsnews.com/video/watch/?id=50142079n" />

În Zhengzhou, la ora de vârf, pe o autostradă urbană cu  4 benzi nu circulă decât o singură mașină. Și asta nu e tot: sunt mii și mii de apartamente în care nu stă nimeni.

Nicio altă națiune nu a construit atât de mult, atât de repede, comentează CBS News.

Cât au costat aceste orașe? Guvernul chinez a cheltuit peste 2.000 de miliarde de dolari ca să construiască aceste megapolisuri, doar ca să-și păstreze un ritm mare de creștere a economiei.

Deși peste tot apar sigle ale unor companii multinaționale cunoscute, Apple, Adidas, Starbucks, KFC, Zarra sau H&M nu au venit niciodată în aceste mall-uri goale. Logourile acestor companii sunt false, ci sunt puse doar ca să atragă eventuali cumpărători pentru locuințele din aceste orașe.

"Furnizor care nu există, pentru o cerere care nu există" este singurul mod în care poate fi comentată această situație.

Wang Shi este modest, dar compania sa, Vanke, reprezintă un imperiu imobiliar de 53 de miliarde de dolari care construiește case mai mult decât oricine altcineva în China.

Wang Shi le spune ziariștilor americani că este conștient că în China se dezvoltă o bulă imobiliară, care, atunci când va exploda, va fi un dezastru.

China 2008-2012: Cifre ale dezvoltării explozive

În ultimii cinci ani, China a cunoscut o dezvoltare economică şi urbanistică pe care premierul în exerciţiu Wen Jiabao a detaliat-o într-un discurs ţinut în faţa parlamentului, la sfârşitul celui de-al doilea mandat al său la conducerea ţării.

Transporturi:

– 19.700 de noi kilometri de căi ferate, din care 9.000 km de linii de mare viteză;

– 609.000 noi km de şosele, din care 42.000 km de autostradă;

– 31 de noi aeroporturi;

– 602 noi ancoraje pentru nave de cel puţin 10.000 de tone;

Locuinţe:

– creşterea ratei de urbanizare de la 45,9% la 52,6%;

– 85 de milioane de locuitori din mediul rural au migrat în oraşe;

– 18 milioane de noi locuinţe sociale construite.