Cursul de initiere i afaceri organizat de Institutul Romino-Francez de Administrarea Afacerilor (IROFAI) a atras o multime de candidati. Interesul a fost stirnit nu atit de ineditul temei. Astfel de programe
s-au tot organizat i decursul anilor si nici despre mediul economic sau legislativ nu se poate spune, i acest moment, ca este mai favorabil promovarii afacerilor. Realitatea este ca s-a facut coada la iscriere pentru ca programul a fost gratuit. Au venit oameni si din provincie, studenti si chiar mici itreprinzatori. Multi recunosc faptul ca simt acut nevoia sa se specializeze sau sa se reorienteze profesional, dar nu-si pot permite astfel de investitii i cariera din veniturile personale. Mai mult chiar, ei comenteaza critic politica statului de acordare a platilor compensatorii persoanelor disponibilizate, fara sa se creeze programe speciale prin care sa fie sprijinite sa se dezvolte i alte directii profesionale.
Dat fiind numarul mare de solicitari, selectia cursantilor pentru programul-pilot promovat de IROFAI a fost riguroasa, fiind alese numai persoanele preocupate sa initieze o afacere. Un cuvint greu de spus l-au avut si francezii, cursul fiind structurat potrivit unei metodologii proprii. Dupa o colaborare de mai bine de opt ani cu profesorii de la ASE, presedintele IROFAI, dl Francois Le Bihan, profesor la Universitatea de stiinte Sociale din Toulouse, considera ca ajuns sa cunoasca bine rominii si sa se implice i rezolvarea problemelor acestora de natura profesionalale: „Cadrele din Rominia au cunostinte solide de specialitate si fac fata, la fel de bine ca si francezii, procesului de reorientare profesionala. Ei itimpina doar dificultati de natura psihologica, dar acestea sunt explicabile cind sunt pusi sa se idrepte spre o itreprindere necunoscuta si, cu atit mai mult, cind fenomenul falimentului se tot extinde. Adevarul este ca rominii nu sunt ajutati sa se formeze continuu nici de organizatia unde lucreaza, nici de stat. Deoarece legea nu obliga itreprinderile sa sprijine financiar formarea profesionala a angajatilor, directorii considera ca nu trebuie sa faca nici un efort i acest sens. in Franta, itreprinderile sunt obligate prin lege sa contribuie la formarea continua a cadrelor, prin plata unei taxe de ivatare.”
Colegi de scoala si de business
Directorul executiv al Institutului, dl Bogdan Ionescu, spera sa reitereze programul i luna ianuarie a anului viitor. „Reteta” frantuzeasca de instruire, intitulata „3 ore, 3 zile” s-a bucurat de un succes chiar mai mare decit asteptarile organizatorilor. in prima zi, pe parcursul a trei ore, cursantii, potentiali creatori de mici itreprinderi, au primit „pachetul” cu notiuni juridice si metodologice referitoare la crearea unei SRL. in urmatoarele trei zile cu program complet de lucru – adica opt ore de curs intensiv -, ei au putut dezbate probleme concrete de marketing, contabilitate, finantari si resurse umane, cu ajutorul specialistilor de la IROFAI si de la Camera de Comert si Industrie. Dl Bogdan Ionescu este de parere ca aceasta experienta ar trebui continuata cu expertii Camerei, cu atit mai mult ca, i cadrul acestei structuri, exista deja create birouri de consultanta pentru itreprinzatori. „Ei nu urmaresc acest demers initiat de noi, de la un capat la altul, de la crearea micilor itreprinderi, pina la asigurarea consultantei pe domenii de interes.”
Prin urmarirea viitoare a efectelor si actiunilor concrete intreprinse de participantii la acest program, IROFAI si-a propus chiar mai mult decit deschiderea unui orizont de afaceri. Profesorii acestui institut creat prin parteneriatul dintre ASE Bucuresti si Universitatea de stiinte Sociale din Toulouse sunt constienti de faptul ca viitorii itreprinzatori ai Rominiei au nevoie icontinuu de informatii foarte practice si cit mai condensate. Faptul este confirmat de iscrierea la curs a unui numar isemnat de studenti, chiar de la ASE. Andrei Chitu, student la marketing si comert international i anul IV, spune ca a venit la acest curs finantat de Uniunea Europeana i cadrul programului CRIARE, pentru ca a simtit nevoia clarificarii unor decizii privind iceperea unei afaceri. „Suntem i continuu bombardati cu informatii. Cursul m-a ajutat sa aleg datele care ma intereseaza i mod expres si sa le interpretez.” Mai mult chiar, tinarul de la ASE a descoperit, printre noii sai colegi, si alti studenti, potentiali parteneri de afaceri. „Saptamina viitoare, dupa ce-mi schitez un plan de afaceri, asa cum am ivatat aici, il voi prezenta colegilor mei pentru a deschide impreuna o firma de consultanta.”