La finalul lunii aprilie, magazinul online de articole vestimentare, accesorii şi încălţăminte premium Tuatara.ro s-a relansat cu o nouă imagine. Site-ul are 20.000 de clienţi şi peste 200.000 de vizitatori unici pe lună și, conform reprezentanților săi, își propune să realizeze anul acesta o cifră de afaceri de un milion de euro. Știrea ilustrează două caracteristici ale comerțului online autohton: piața continuă să crească (atât prin atragerea de noi clienți, cât și prin lansarea de noi magazine), iar diversitatea produselor se mărește și ea, deși electronicele continuă să domine fără drept de apel.
„Piața de comerț online continuă să crească în România, an de an. Ea a înregistrat mici creșteri chiar și în perioada de recesiune din anii 2009-2010. În 2011, așteptăm o creștere de circa 15-20% pe ansamblul pieței, cu variații în funcție de diversele segmente de produs“, spune Marius Ghenea, președintele Asociației Române a Magazinelor Online. În opinia sa, comerțul cu produse electronice reprezintă circa 70% din totalul pieței. „Pentru următorii ani, estimăm că piața de comerț electronic se va echilibra din acest punct de vedere, astfel încât majoritatea segmentelor de produse să fie reprezentate online în procente similare cu relevanța lor din totalul comerțului românesc“, mai spune Ghenea.
Ca ciupercile după ploaie
Unul dintre motivele pentru care piața continuă să crească, pe lângă faptul că tot mai mulți clienți înțeleg beneficiile shoppingului online, este faptul că lansarea unui astfel de magazin s-a ușurat considerabil. Spre exemplu, ShopMania.biz este o platformă care permite pornirea de magazine online într-un timp scurt și la costuri reduse. Găzduirea unui magazin care comercializează până la 100 de produse este gratuită, iar pentru un magazin care oferă 10.000 de produse proprietarul trebuie să plătească un abonament de 108 lei/lună. „În România, în momentul de față, avem peste 3.000 de magazine active care funcționează pe platforma Shop­Mania.biz“, spune Arthur Rădulescu, director general al Asesoft Net, firma care operează platforma. În medie, în fiecare lună, sunt create circa 300 de noi magazine online.
Rezultatele financiare ale acestei efer­vescențe sunt vizibile. Irinel Burloiu, director de marketing la eMAG, spune că în primul trimestru al anului, afacerile au crescut cu 60% față de aceeași perioadă a lui 2010, iar în cele două săptămâni care au precedat Paştele, vânzările eMAG au crescut cu peste 30% faţă de săptămânile anterioare.
Magazinul Koyos.ro, lansat în octombrie 2010, a crescut, în prima parte a anului curent, cu 50% de la o lună la alta, spune Dana Iorga, director general. „Estimăm că peste 35% din totalul vânzărilor din acest an se vor concentra în ultimul trimestru“, mai spune ea, punctând astfel importanța pe care o au sărbătorile în acest tip de afacere.
Poate ușor paradoxal, marea majoritate a cumpărăturilor online se plătesc încă la livrare sau trebuie să fie ridicate din showroom. La eMAG, clienții preferă plata ramburs, urmată de plata la showroom şi abia apoi plata online. Tot așa, și la Koyos. „În Bucureşti, 50% din cumpărături se fac cu livrare la showroom, pentru că, în continuare, clienţii români nu au încredere în tranzacţiile online şi vor să vadă produsul înainte de a-l cumpăra“, explică Dana Iorga.