S-ar părea că bugetul Măsurii 3 – „Granturi pentru investiții acordate IMM”, destinat companiilor afectate de perioada pandemiei, dar care doresc să își continue proiectele de dezvoltare și în acest an sau să își diversifice activitatea, ar trebui suplimentat cu cel puțin 500 milioane de euro sau chiar 1 miliard de euro, atrage atenția REI Finance Advisors, una dintre cele mai mari și mai dinamice companii de consultanță specializate în atragerea de fonduri europene nerambursabile și ajutoare de stat și singura companie de profil din România cu 8 birouri regionale.

În ciuda celor aproximativ 27.000 de aplicanți și al unui buget total de circa 478 milioane de euro, Guvernul României ia în calcul finanțarea pentru doar 10% dintre companiile care au aplicat, respectiv circa 3.000 de afaceri, dar analizează chiar și anularea propunerii de finanțare, lucru extrem de grav pentru IMM din România și pentru imaginea Ministerului Economiei. Micile afaceri din România au depus în ultimii 3 ani proiecte doar pe alocări infime, parte din Programul Operațional Regional, asta deoarece fondurile alocate investițiilor în IMM au fost consumate integral la sfârșitul anului 2018 pentru perioada 2014-2020.

Cofinanțarea medie care depășeste 50%, cu o valoare mare raportată la axele de pe fonduri europene de 20-30% – contribuție a benficiarului, arată nevoia acută de finanțare și necesită o suplimentare cu încă 500 milioane euro sau 1 miliard euro pentru investiții, daca se vor face realocări.

Cum trebuie suplimentat bugetul

„În condițiile date și în contextul nevoii de finanțare al business-urilor românești afectate de pandemie, Guvernul României ar trebui să ia în calcul suplimentarea Măsurii 3 cu sume cuprinse între 500 mil. euro – 1 miliard euro, iar fondurile ar putea veni din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) sau prin accesarea de noi fonduri europene nerambursabile sau chiar apelarea la fondurile neconsumate din Măsura 2, de aproximativ 90 milioane euro. Anularea Măsurii 3, aferentă OUG 130/2020, propunere luată în calcul de Guvern din motive ce țin de o breșă de securitate a datelor, motiv ce nu poate fi imputat aplicanților, – în contextul în care 27.000 companii au pregătit proiectele încă din luna august a anului trecut, au securizat terenuri, au plătit arhitecți și consultanți, – ar putea afecta grav credibilitatea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului. Atragerea de investiții românești și străine ar trebui să fie o prioritate a Guvernului, iar alocarea resurselor nerambursabile ar stimula extrem de mult investițiile în dezvoltare pentru companii”, a precizat Roxana Mircea, partener REI Finance Advisors.

OUG 130 a fost emisă în iulie 2020 și, întrucât nu se punctează în mod expres crearea de locuri de muncă, Schema ajută companiile să își consolideze poziția pe piață și, în mod cert, să creeze minimum 9.000 de noi locuri de muncă. Indiferent dacă se discută de pensiuni/hoteluri cumpărate sau achiziție de echipamente pentru saloane de remodelare, serviciile trebuie prestate de personal calificat, angajat special pentru aceste proiecte.

După depunerea dosarelor însă, în spațiul public au apărut o serie de speculații potrivit cărora cele mai multe proiecte s-ar fi depus în ultimele 2 zile, o practică înrădăcinată deja ca pe axele unde nu contează cât de relevant este momentul depunerii să se aplice majoritatea proiectelor în ultimele 2 zile. 

„Dacă au existat breșe și au fost persoane care au putut accesa și au comunicat procentele de cofinanțare ale proiectelor depuse, recomandăm să se deruleze o anchetă internă și să se tranșeze punctual, prin excluderea de la finanțare strict a acestor proiecte, însă nu pedepsirea unui număr de peste 3.000 de aplicanți pentru o culpă care nu le aparține. Referitor la procentul de finanțare, numărul proiectelor depuse a fost tot timpul publicat și ne așteptam la o concurență acerbă, motiv care a condus la depunerea de numeroase proiecte pe achiziție de clădiri și la o creștere a cofinanțării în scopul maximizării șanselor de reușită a proiectului”, a mai punctat Roxana Mircea.

Măsura 3, gură de oxigen pentru business-urile afectate de pandemie, dar și o resursă vitală pentru creșterea numărului de angajați

Măsura 3 – „Granturi pentru investiții acordate IMM” a fost creată ca un punct de sprijin pentru companiile afectate de criza COVID, de stimulare și continuare a investițiilor din sectoare cheie ale economiei, și așa subfinanțate, cum este cazul companiilor din domeniul transporturilor, comerțului sau HoReCa, dar cel mai important, a fost realizată pentru a dinamiza crearea de noi locuri de muncă în aceste industrii. 

„În calitate de consultanți specializați, cu peste 450 de cereri de finanțare depuse pe Măsura 3 și o mobilizare fantastică a tuturor birourilor din țară, ce a vizat depunerea la timp a tuturor proiectelor, analiza amănunțită a acestora, solicitarea de oferte pentru echipamente, întocmirea devizelor de către arhitecți, crearea bugetului și a planului de investiții, propunerea autorităților de a acorda finanțare pentru numai 10% din total, practic să avem doar circa 45 de companii finanțate din peste 450, ar putea crea dezechilibre uriașe în gestionarea resurselor interne, dat fiind că nu există un calendar de lansare a noilor axe de finanțare pentru exercițiul programatic 2021-2027. Ne așteptăm să mai dureze cel puțin 6-9 luni până vom avea deschise noi sesiuni, iar pe termen lung, indiferent de forma propusă de Guvern – limitarea la 10-15% din total aplicanți sau, mai rău, renunțarea la Măsura 3 – ar fi o lovitură puternică dată de autorități mediului de business din România”, a mai precizat Roxana Mircea.

În cazul în care bugetul nu este suplimentat corect, anularea Măsurii 3 ar putea crea premisele scenariului în care criza s-ar adânci și mai mult în cele mai afectate sectoare ale economiei.

Măsura 3 – „Granturi pentru investiții acordate IMM” vizează ca orice companie cu profit de cel puțin 67.000 euro înregistrat în unul din ultimii doi ani să poată solicita grantul maxim de 200.000 euro conform Măsurii 3 și să atingă 100 puncte dacă aplică pe un cod CAEN cu sold negativ în balanța comerciala a României și cofinanța cu +35% în țară, respectiv 45% pentru zona București-Ilfov.

Ordonanța 130 a fost adoptată pe 31 iulie și publicată în Monitorul Oficial 705/06.08.2020 și a reglementat cadrul de acordare al fondurilor europene pentru a ajuta companiile să depășească actuala perioadă în care sunt afectate economic de pandemia COVID-19, prin intermediul celor 3 scheme de sprijin: Microgranturi (2.000 euro), Granturi pentru capital de lucru (15% din cifra de afaceri înregistrată în 2019, dar nu mai mult de 150.000 euro/companie și 250.000 euro/grup) sau Granturi pentru investiții (între 50 – 200.000 euro).