O întâmplare – aşa descrie Andreea Constantin (32 de ani) felul în care a început afacerea Rhea Costa, în urmă cu cinci ani, când „a aruncat“ pe buna ei prietenă Malvina Cervenschi „o bucată de material gri, simplu, fără tiv, pe un umăr“, care „s-a dovedit a fi o adevărată apariţie la un eveniment monden“. „Pe-atunci – povesteşte Andreea -, oferta de rochii de ocazie era parcă trasă la indigo – mai toate erau încărcate, ţipătore -, şi apare rochia asta neaşteptat de simplă, care nu era pe nicăieri şi toată lumea şi-a dorit-o. Timp de aproape doi ani, am tot primit comenzi şi mesaje pe acel model“. Succesul pe care l-a avut prima ei rochie i-a dat curaj să facă trecerea de la activitatea de editor de modă şi stilist la cea de designer. „Am ajuns la creaţie dintr-o pură întâmplare, nu ştiam că o să fac asta. De la o şedinţă foto la alta descopeream cât de uşor îmi este să combin diferite materiale. Improvizam continuu… dacă nu-mi plăceau anumite detalii la o ţinută căutam câte un rest de material şi îl prindem cu bolduri, accesorizam cu ceva, iar rezultatul plăcea tuturor“, își amintește designerul. Fără să aibă vreun plan de afaceri concret, şi-a cumpărat o maşină de cusut şi câteva tipuri de materiale, pe care a cheltuit „vreo 1.500 de lei“, şi s-a apucat să facă rochii acasă, în sufragerie. „Totul a fost pe repede-înainte – explică ea -, nu-mi mai amintesc foarte exact ce şi cum făceam, dar ştiu clar că veneau foarte multe femei la mine şi nu de puţine ori s-a întâmplat să le spun că nu ştiu să fac ce-mi cereau ele. Sunt absolventă de Limbi Străine, iar în privinţa modei am fost autodidactă. Le propuneam drapajele mele, indiferent de ce-şi doreau, şi aşa am reuşit să-mi impun stilul personal“.

O croitoreasă, câteva materiale şi un blog

Din sufrageria proprie s-a mutat cu comenzile „la un atelier cu care am colaborat o vreme. Era însă foarte obositor să merg în continuu acolo, plus că mă întârzia de multe ori cu comenzile. Nu mă simţeam stăpână pe situaţie atâta timp cât nu puteam să controlez eu exact tot procesul de producţie şi mi-am luat o croitorească, pe urmă încă una şi tot aşa“, povesteşte Andreea.

Bilanţul de-acum e mulţumitor: în termeni de notorietate, Rhea Costa a intrat în liga cea mare şi îmbracă vedete din A-list-ul de peste ocean, precum Tyra Banks, Dita Von Teese, Rebecca Romijn sau Britney Spears. Când vine vorba de business, afacerea Andreei Constantin înseamnă o „mică fabrică“ în care cele 30 de croitorese lucrează „undeva la 400 de produse pe lună“, plus şase angajaţi cu responsabilităţi administrative, şi o cifră de afaceri estimată să ajungă la 600.000 de euro în 2014. 

“În primul an nu am lansat propriu-zis colecţii, dar am creat constant look-uri noi – a fost o perioadă extrem de creativă“, spune Andreea, explicând că „au urmat doi ani cu câte două colecţii principale şi alte colecţii capsulă, iar din 2012, odată cu intrarea pe pieţele externe, ne-am aliniat calendarului internaţional al modei şi lansăm patru colecţii anual“.

În cinci ani, brandul Rhea Costa a reuşit să-și creeze o clientelă bine definită – formată nu numai din vedete din showbiz şi persoane publice, ci şi din „femei obişnuite, care lucrează în diferite domenii şi care îşi doresc să arate şi să se simtă bine în pielea lor“.

În România, Andreea Constantin își vinde creațiile prin showroom-ul Rhea Costa din Popa Nan 13 şi magazinul online rheacosta-shop.com, dar rochiile ei de ocazie şi de mireasă se găsesc și pe Molecule F, prima platformă online de promovare şi vânzare a creaţiilor designerilor români, sau în Galeria Designerilor Români din magazinul Cocor. Şi, în curând, brandul va avea un corner şi în Victoria Gallery, primul department store din Bucureşti. În plus, de anul trecut, creaţiile ei se găsesc şi în magazine multibrand și buticuri din Europa, Orientul Mijlociu, Asia, Rusia, SUA, Canada, Australia etc. Deja, vânzările pe alte piețe generează peste 60% din cifra de afaceri a companiei, care, la anul, speră Andreea că va atinge pragul de un milion de euro. „Eu am gândit Rhea Costa de la început ca pe un brand internațional și practic fiecare pas pe care l-am făcut în dezvoltarea colecțiilor, a brandului, a producției, a fost în această direcție. Exportul și creșterea pe care a adus-o au venit ca ceva firesc“, subliniază Andreea Constantin.  

Mai departe, îşi propune tot ca „rochiile mele să ajute femeile atunci când au nevoie (…). Femeia Rhea Costa are încredere în ea, își cunoaște atuurile, și înțelege că rochia sau ținuta este doar un accesoriu care o completează (…), complimentele îi sunt adresate ei, şi nu ţinutei pe care o îmbracă“.

500 Valoarea medie, în euro, a bonului de cumpărături pe sezon. Rhea Costa are în baza de date peste 6.000 de cliente, care cumpără constant

600 Cifra de afaceri, în mii euro, estimată de Andreea Constantin pentru 2014. La anul, creatoarea brandului Rhea Costa speră să atingă primul milion de euro

Poate că tonul este dictat în continuare de designeri celebri, precum Karl Lagerfeld, Vera Wang, Oscar de la Renta sau Emilio Pucci, dar pe covorul roșu se perindă acum cu fast și creațiile Rhea Costa, semnate de Andreea Constantin