Prețul barilului de petrol este indicatorul cel mai important, alături de cursul de schimb leu/dolar, pentru costul carburanților la pompă. Atât cotația internațională a barilului de petrol, cât și raportul dintre moneda națională și cea americană, au fost favorabile unui preț mai redus al carburanților, element vizibil în benzinăriile din țara noastră. 

Cotația țițeiului a început anul în apropiere de 60 de dolari pe baril, dar nu a reușit să atingă acest prag. Evoluția a fost influențată de decizia Organizației Statelor Producătoare de Petrol (OPEC) de a reduce producția zilnică de țiței, decizie luată în decembrie anul trecut. Producția combinată a producătorilor este de 1,8 milioane barili pe zi și era inițial valabilă pentru primul semestru al acestui an, dar măsura a fost prelungită acum până în martie 2018. 

Cotația barilului de petrol Brent s-a menținut în zona 55 – 56 dolari în primele trei luni ale anului, după care s-a apropiat de 50 de dolari. Anunțul făcut de OPEC de prelungire a majorat cu câteva procente cotația, dar oricum a rămas sub 55 de dolari pe baril, în apropiere de pragul de 50 de dolari. Pentru o echilibrare a pieței, „în timp ce producția din SUA continuă să crească, OPEC se bazează pe o creștere a cererii în lunile următoare“, spune Ole Hansen, director Strategie Mărfuri la Saxo Bank. „Să reduci producția e una, dar să ai o strategie de exit pentru stocuri, odată reduse, astfel încât să poți crește din nou producția, e alta“, arată Hansen, care adaugă că această chestiune nu a fost abordată la ultima reuniune a OPEC. 

Situația din Orientul Mijlociu, adică tensiunile dintre micul stat Qatar și vecinii săi, are ca efect tot o presiune pe scădere a prețului barilului de petrol, în sensul că se preconizează disensiuni în rândul membrilor OPEC și implicit dificultăți în păstrarea nivelului mai redus de producție. Blocada impusă Qatarului a fost ridicată pentru transportul de petrol și gaze naturale.

Ieftinire în benzinării

Concluzia este că prețul barilului va rămâne în jurul a 50 de dolari cel puțin până anul viitor. O stabilitate care avantajează consumatorii finali și mai puțin producătorii și distribuitorii de petrol și carburanți, dar care ține piața în echilibru, în sensul că la 30-40 de dolari pe baril, producătorii de țiței au probleme foarte mari. 

 

Pe piața din România, prețul final al carburanților a fost favorabil clienților finali și care urmare a deprecierii cu aproape 6% a dolarului față de leu în primele cinci luni ale anului. Eliminarea supraaccizei de 7 eurocenți și diminuarea cu un punct procentual a cotei de TVA din prima zi a anului au readus prețurile pentru un litru de benzină sau motorină sub 5 lei, mai exact de la circa 5,3 lei până la cotația de 4,8 lei. Nivelul s-a păstrat mai mult sau mai puțin până în martie, când a coborât din nou până în zona 4,7 lei pentru un litru de benzină și 4,6 lei pentru cel de motorină, iar în prezent păstrează aceste niveluri. 

În jurul prețului la carburanți au apărut, în ultimul timp, din nou discuții referitoare la faptul că prețul fără taxe și accize este mai mare decât media din Uniunea Europeană. Diferența de preț este însă pusă de principalii producători și distribuitori de la noi, pe seama modalității diferite de calcul a costurilor, în principal fiind vorba de includerea în preț a unor taxe adiționale. „Sunt metode diferite de calcul“, spune Vlad Rusnac, directorul general al Rompetrol Downstream, care a adăugat că dacă se iau în calcul și aceste taxe, prețul de la noi este mai mic decât medie UE. Pe marginea acestui subiect urmează ca inspectorii Consiliului Concurenței să prezinte un raport în perioada următoare.   

Datele publicate săptămânal de Comisia Europeană arată că preţul fără taxe al carburanţilor comercializaţi în România continuă să fie mai mare decât media europeană, în timp ce taxele aplicate de stat sunt printre cele mai mici din spaţiul comunitar. Astfel, pe data de 15 mai, preţul motorinei fără taxe în România era de 499 de euro pentru 1.000 de litri, în timp ce media europeană era 486 de euro. În ceea ce priveşte benzina, decalajul era şi mai mare. În România, benzina costa pe 512 de euro pe mia de litri, în timp ce media UE era de 497 de euro pe mia de litri. 
În acelaşi timp, taxele aplicate de stat, respectiv TVA şi acciză, sunt cele mai mici din UE în ceea ce priveşte benzina: 528 euro pe 1.000 de litri, sub media UE de 857 euro pe mia de litri. La motorină, taxele din România sunt cele mai mici, după Luxemburg: 494 euro pe mia de litri, faţă de media UE de 702 euro pe mia de litri.