Strategia de restructurare a CFR, document dat publicităţii de Ministerul Transporturilor în cursul zilei de astăzi arată clar situaţia gravă în care se află toate societăţile cu capital de stat din domeniul feroviar.

0-55935-cfrmarfacotapiata.jpgDin nefericire, compania CFR Marfă, a cărei privatizare a fost anunţată de mai multe ori în ultimii ani continuă să înregistreze pierderi masive. Astfel, la sfârşitul anului trecut, CFR Marfă mai deţinea doar 58,2% din totalul mărfurilor transportate în sistemul feroviar şi nu mai mult de 48,6% din parcursul mărfurilor. Restul aparţine deja operatorilor privaţi care au reuşit în ultimii ani să câştige tot mai multă cotă de piaţă graţie unei organizări mult mai bune a activităţii.

Conform Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), faţă de anul 2007, ultimul an când CFR Marfă a înregistrat profit volumul de mărfuri transportate de CFR Marfă a scăzut cu 45,4%, parcursul de exploatare a mărfurilor a scăzut cu 51,5%, parcursul tarifar al mărfurilor a scăzut cu 53,2%, traficul internaţional a scăzut cu 78,5%, iar productivitatea muncii a scăzut cu 29,3%.

50 salariaţi/tren

0-55938-cfrmarfapersonal.jpgÎn timp ce societatea CFR Marfă are evoluţia prezentată anterior, performanţele operaţionale ale transportatorilor feroviari privaţi sunt net superioare performanţelor CFR Marfă. Productivitatea salariaţilor, măsurată în tone km/salariat este de trei-patru ori mai mare decât productivitatea salariaţilor CFR Marfă, iar productivitatea vagonului, măsurată în tone km/vagon este de trei-cinci ori mai mare decât productivitatea vagonului exploatat de CFR Marfă. Numărul de personal utilizat de CFR Marfă pentru fiecare tren îndrumat este de circa 50 salariaţi/tren, în timp ce principalii operatori privaţi de transport marfă pe calea ferată utilizează în medie 12 salariaţi/ tren.

0-55936-cfrmarfaindicatori.jpgConform MTI, situaţia financiară a CFR Marfă este în continuare extrem de gravă. Astfel, dacă anul trecut veniturile totale ale companiei atingeau 1,10 miliarde lei, în acest an acestea nu vor fi mai mari de 1,03 miliarde lei. Odată cu scăderea veniturilor vor scădea şi cheltuielile de la 1,45 miliarde lei la 1,37 miliarde. Deşi abia am trecut de jumătatea anului oficialii MTI anunţă deja că „datorită pierderilor financiare acumulate pe primele 6 luni 2010, nu se va reuşi incheierea anului financiar 2010 în echilibru”.

Ca urmare a acestei situaţii, vor fi luate în continuare măsuri de reorganizare şi restructurare vor conduce la o reducere a unui număr de posturi cu o cifră cuprinsă între 3.400 şi 4.600 în funcţie de disponibilitatea partenerilor sociali de a renunţa sau suspenda pentru anul 2011 unele drepturi care se regăsesc în contractul colectiv de muncă.

0-55937-cfrmarfaparc.jpgMai exact, vor fi disponibilizaţi 4.600 de angajaţi dacă sindicaliştii nu renunţă la niciun drept, sau „doar” 3.400 de posturi dacă se renunţă la tichete de masă (valoare  14,7 milioane lei/ 355 posturi), ajutoare materiale de Paşte, Crăciun, Ziua Feroviarului (valoare 11,5 milioane lei/ 370 posturi), prime de vacanţă (valoare  9,4 milioane lei/ 235 posturi), autorizaţii şi permise reduse (valoare 14,6 milioane lei/ 240 posturi).

Conform MTI, „suma cu care prognozăm scăderea cheltuielilor în anul 2011 faţă de anul 2010 este de 300 milioane lei, fără a lua în calcul majorările şi penalităţile aferente anului 2011; în aceasta situaţie, CFR Marfă va avea un Buget de Venituri si Cheltuieli echilibrat din punct de vedere operaţional”.

Prin urmare, dacă planul are succes, în cursul anului 2011, CFR Marfă va putea fi din nou scos la privatizare. Asta deşi există în continuare divergenţe pe această temă, unii susţinând că, odată restructurată şi cu o balanţă pozitivă, compania ar putea aduce bani frumoşi statului, concurând operatorii privaţi. Pe de altă parte, sătui de „gaura neagră” CFR Marfă, guvernanţii par a fi hotărâţi să vândă compania imediat ce acest lucru va fi posibil.