Anual, în Franța, 4,5 milioane de persoane merg permanent la spa, în condițiile în care țara are aproximativ 50 de milioane de locuitori. În România, numărul este considerabil mai mic, doar câteva sute de mii de români apelând constant la o astfel de metodă de relaxare. Numărul lor este în creștere, motiv pentru care piața locală a atras atenția investitorilor dornici să aducă branduri străine în România. Astfel, la anul vom vedea, la București, primul BuddhaBar-Buddhattitude SPA și cel de-al șaselea din lume. „Raymond Visan, de origine română (fondatorul conceptului Buddha Bar – n.red.) și-a dorit foarte mult să deschidă la București un Buddha Bar. Nu am avut cereri multe pentru aducerea conceptului în România, mai ales că trebuie urmate niște condiții stricte la preluarea francizei“, spune Elodie Fort, marketing & communication al George V Spa. „Un investitor englez și un altul rus sunt cei care vor deține brandul în România. Conceptul prevede deschiderea unui restaurant Buddha Bar la parter și un spa Buddhattitude la etaj“, adăugă el, menționând că locația aleasă pentru această investiție este centrul Capitalei.

Cum se împarte piața

Potrivit informațiilor furnizate de către desprespa.ro, un portal specializat pe acest segment, piața locală a ajuns la o valoare de cinci-șase milioane de euro. În România, există aproximativ 15 spa-uri mari, la care se adaugă alte câteva medii, astfel încât numărul lor se dublează. „În 2011, am observat o ușoară creștere a vânzărilor în interiorul unui spa. S-a înregistrat o creștere a cererii pentru servicii. Este de remarcat și creșterea ponderii masculine în structura clientelei, pondere care ajunge în prezent la 34%-36% de la aproximativ 20%-25% în anii 2006-2007“, spune Ioana Marian, managing partner al desprespa.ro. „În 2012, piața spa anunță o evoluție pozitivă. Ne putem aștepta la un trend de piață crescător, având în vedere că se anunță deschideri ale unor branduri de lux internaționale, pre­cum Buddhabar – BuddhattitudeSPA“, completează aceasta.

Potrivit  unui calcul efectuat de Capital pe baza declaraţiilor reprezentanți­lor din industrie, clienții spa-urilor cheltuie, în medie, 150-200 de lei la un astfel de loc. „Prin hotelul nostru se perindă 3.000-5.000 de oameni, fie veniți în concediu, fie pentru deplasări corporate. Mulți dintre ei intră și la spa. În cazul evenimentelor corporate, peste 80% dintre cei prezenți vin la spa“, spune Sebastian Gongu, managerul Vitarium Spa din cadrul hotelului Alpin. „Acești clienți apelează la terapii de scurtă durată, iar cheltuiala companiei este de 70-150 de lei pe angajat“, adaugă acesta. Spa-ul a fost deschis în decembrie 2010, în urma unei investiții de câteva milioane de euro. Potrivit managerului Vitarium Spa, numărul clienților se dublează de la lună la lună, la fel şi cifra de afaceri.

Potențialul de creștere se observă și în cadrul spa-urilor mari din Capitală, deschise în ultimii doi ani. De exemplu, în zece luni de la deschidere, Orhideea Spa, inaugurat în urma unei investiții de aproximativ trei milioane de euro, a ajuns la 3.500 de clienți. „Creșterea numărului de clienți este constantă. Nu ține cont de promoții sau de reduceri, pentru că avem mereu mulți oameni noi“, spune Dragoș Penca, administratorul proiectului. „Zilnic ne trec pragul peste 100 de persoane. Pe zona de terapii, valoarea medie a bonului este de 200 de lei“, conchide acesta.

500.000 de euro este va­loa­rea  investiției într-un spa mediu, cu patru-șase camere