Ministerul Transporturilor a fost cel mai afectat de modul în care managerii privaţi au fost numiţi la companiile statului. Societăţile din CFR, Tarom sau Aeroporturile Bucureşti, afaceri de sute de milioane de euro, sunt conduse în prezent de interimari din cauză că managerii privaţi instalaţi iniţial fie au demisionat, fie au fost concediaţi.

Potrivit infomaţiilor obţinute de revista Capital, din 2012, de când a început selecţia, şi până astăzi, 106 manageri şi membri CA din mediul privat s-au perindat prin companiile de stat, însă doar 10% din aceştia se află astăzi în funcţie.

Vă prezentăm o listă scurtă a câtorva nume care au ales să părăsească managementul unei mutinaţionale pentru iluzia reorganizării firmelor de stat, şi au plecat acasă.

Citiți și:

«Corporatiştii» care au plecat de la stat: 106 manageri şi membri CA au fost numiţi şi demişi la stat din 2012 şi până astăzi. Dintre aceştia, abia 10% au rămas în funcţie

Mai bun … sau doar mai puțin prost? OPINIE Claudiu Şerban

EXCLUSIV Statul nu are control asupra firmelor cu management privat

Cine controlează firmele de stat? – OPINIE George Butunoiu

Alexandra Gătej: Politicul a respins managementul corporativ

Guvernanţa corporativă, un vis frumos –  OPINIE Nicolae Demetriade

De exemplu, Tarom, a schimbat trei consilii de administraţie în mai puţin de doi ani. Directorul general a rămas însă acelaşi. În doi ani, CFR SA a schimbat de 6 ori componenţa Consiliului de Administraţie, în timp ce la conducerea societăţii s-au perindat 4 directori, dintre care doi interimari.

Valentin Dorobanțu,
director general CFR Călători
Perioada: ian. 2013 – apr. 2014

Ocupant al funcției de director general al CFR Călători doar ceva mai mult de un an, între ianuarie 2013 și aprilie 2014, Valentin Dorobanțu a ocupat anterior funcții de conducere în cadrul AFER și CFR Călători. El a fost numit la conducerea companiei în perioada în care ministru al transporturilor era Relu Fenechiu. El a părăsit postul de director general după aproximativ 15 luni, invocând "motive personale". În acea perioadă, existau unele zvonuri cu privire la unele suspiciuni legate de o investigație a DNA. Chiar ministrul transporturilor de la acea vreme, Dan Șova, declara că reprezentanții Corpului de Control au solicitat Direcției Naționale Anticorupție informații referitoare la o posibilă investigație care viza anumite contracte de achiziție efectuate de companie în mandatul de director general al lui Valentin Dorobanțu. El a plecat de la CFR Călători, iar acum activează la filiala din România a unui fond de investiții german, în activități conexe transporturilor.

Dan Pascariu,
preşedinte CA Tarom
Perioada: oct. 2012 – nov. 2013

Dan Pascariu a fost preșe­dinte al CA al TAROM doar un an și a rămas în memoria colectivă ca omul care a acționat ulterior în instanță compania de stat pentru a recupera „câteva zeci de mii de euro“, sumă prevăzută în contract „în caz de demitere fără cauză“. Iar de curând, tribunalul i-a dat dreptate. Ministerul Transporturilor a motivat demiterea, în noiembrie 2013, a întregului Consiliu de Administrație prin conflictului dintre membrii acestuia şi directorul general al companiei, Christian Heinzmann. După plecarea de la TAROM, Pascariu a fost membru al mai multor Consilii de Administrație printre care cele ale UniCredit Ţiriac Bank, NEPI, Fabryo sau Romaltyn LTD.

 

 

 

Valentin Belcea,
director general CFR Marfă
Perioada: apr. 2014 – mai 2014

Fost manager al companiilor Graffiti/BBDO (publicitate), Prima TV, International Railway Systems (IRS) şi Protan, cu activităţi în domeniul feroviar, respectiv al deşeurilor, Valentin Belcea a fost absolvent al University of Pennsylvania și a preluat funcția de director general al CFR Marfă în aprilie 2014, dar a demisionat, invocând motive personale, doar o lună mai târziu, în mai. Anterior numirii în poziţia de director general, Belcea a fost membru în Consiliul de Adminsitraţie al CFR Marfă. Timpul scurt petrecut la conducerea celui mai mare operator de transport feroviar de marfă din România, cu o cotă de piaţă de aproape 55% la nivelul anului 2013, nu i-a permis lui Valentin Belcea să schimbe ceva în destinele companiei.

 

 

George Micu,
director general CFR SA
Perioada: apr. 2013 – ian. 2014

Numit în funcția de director general al CFR SA în aprilie 2013 și considerat un apropiat al Ancăi Boagiu, George Micu a fost, anterior, și director al CFR Marfă. Numirea sa ca șef al CFR Marfă a avut loc în aprilie 2013 ca urmare a demiterii lui Dimitris Sophocleos de către ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu. Interesant este că salariul lui Micu, de circa 10.000 de euro lunar, a fost considerat de ministru drept un lucru normal și obligatoriu „deoarece nu ar putea exista management performant fără salarii bune“. Culmea este că, după destituirea sa, în ianuarie 2014, George Micu a dat în judecată societatea CFR SA la Curtea de Arbitraj Internaţional de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României pentru recuperarea unor drepturi băneşti din perioada cât a fost manager general al companiei. El considera că mai are de încasat de la CFR SA suma de 101.232 lei.

Sorin Mândruţescu,
preşedinte CA CFR SA
Perioada: apr. 2013 – sept. 2013

Sorin Mîndruţescu şi-a dat demisia, în septembrie 2013, din funcţia de preşedinte al Consiliului de Administraţie al CFR SA „din motive personale. Mîndruţescu are un background solid în business, fiind şeful Oracle şi fost conducător al Camerei de Comerţ Americane în România (Amcham). Mîndrutescu a rezistat în fruntea CA al CFR doar 5 luni. În cele cinci luni de conducere, echipa condusă de Sorin Mîndruţescu au demarat mai multe acţiuni de restructurare şi modernizare a CFR SA, printre care: negocierea cu Ministerul de Finanţe a subvenţiei pentru mentenanţă şi investiţii, reluarea discuţiilor între partea română şi cea belgiană pentru punerea în practică a memorandumului interguvernamental pentru proiectul Gara de Nord în valoare de 2 miliarde de euro, înfiinţarea Departamentului de Marketing şi reorganizarea şi eficientizarea Departamentului de Fonduri Europene.

 

«Corporatiştii» care au plecat de la stat: 106 manageri şi membri CA au fost numiţi şi demişi la stat din 2012 şi până astăzi. Dintre aceştia, abia 10% au rămas în funcţie

Mai bun … sau doar mai puțin prost? OPINIE Claudiu Şerban

EXCLUSIV Statul nu are control asupra firmelor cu management privat

Cine controlează firmele de stat? – OPINIE George Butunoiu

Alexandra Gătej: Politicul a respins managementul corporativ

Guvernanţa corporativă, un vis frumos –  OPINIE Nicolae Demetriade

 

Radu Merica,
şef CA Aeroporturi Bucureşti
Perioada: apr. 2013 – iun. 2014

Radu Merica, fost CEO Ţiriac Holdings, a fost numit în aprilie 2013 noul preşedinte al Consiliului de Administraţie, al Aeroporturi Bucureşti. La începutul lunii iunie, ministrul Transporturilor de la acea vreme a destituit board-ul companiei, într-o şedinţă de consiliul. Decizia a fost contestată, la acea vreme, de Fondul Proprietatea. Radu Merica a declarat, după demitere, că a găsit la Compania de Aeroporturi contracte defavorabile care aveau valori de 5 ori mai mari decât preţul pietei şi că a sesizat procurorii în legătură cu astfel de contracte. Multe dintre aceste contracte au fost încheiate în baza unor licitaţii, erau legale. Anularea, rezilierea unor asemenea contracte atrage după sine un lanţ întreg de procese cu despăgubiri care pot fi imputate managementului, declara Merica.

 

 

Mustafa Aysun,
preşedinte CA CFR Marfă
Perioada: feb. 2013 – apr. 2013

Economist și bancher, Mustafa Aysun a fost numit șef al Consiliului de Administrație al CFR Marfă în luna februarie 2013, însă a demisionat două luni mai târziu din „motive personale“. Demisia lui a coincis cu perioada în care fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, a anunțat noua conducere a companiei, declarând, la vremea aceea, că directorii și Consilul de Administrație al CFR Marfă nu vor avea atribuții directe în privatizare, însă ar trebui „să mai repare ceea ce se mai poate repara în activitatea companiei“. Cu toate acestea, Mustafa Aysun a spus atunci că nu a resimţit presiuni din partea oficialilor din Ministerul Transporturilor. Ulterior demisiei sale, Mustafa Aysun și-a continuat activitatea în funcția de director al sucursalei Piraeus Bank Domenii din Bucureşti.

 

 

 

Dan Codescu
preşedinte CA Oil Terminal
Perioada: ian.-iun. 2013

Adunarea generală Ordinară a SC Oil Terminal SA, care s-a desfăşurat în data de 27 ianuarie 2014, l-a ales pe Dan Codescu în calitate de preşedinte al Consiliului de Administraţie al societăţii. Însă în luna iunie AGA a respins planul de administrare al companiei propus de CA şi a demis toată echipa în frunte cu Dan Codescu. Acesta a absolvit în 1972 Liceul Teoretic Dimitrie Cantemir din Bucureşti, iar în anul 1977 – Institutul Politehnic, Facultatea de Metalurgie. În perioada anilor 1977-1984 este inginer proiectant la Întreprinderea de pompe Aversa Bucureşti. Ulterior, între anii 1984-1992, a activat ca inginer la Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini. Timp de 12 ani, între 1992 şi 2004, este director general şi preşedinte al Consiliului de Administraţie al SC Intec SA Bucureşti. Este expert la Oficiul Participaţiilor statului şi privatizare industrie –
OPSPI între 2004 şi 2006.

Octavian Bădescu,
director general Prioripost
Perioada: apr. 2013 – sept. 2013

Cinci luni. Atât a durat experiența lui Octavian Bădescu (40 de ani) în funcția de manager la PrioriPost, divizia de servicii express a Poștei Române. Fusese numit prin programul „manager privat la stat“, în luna aprilie din 2013. După ce a fost propus și a ajuns pe lista scurtă, Bădescu a pus la punct un proiect de strategie pe care ar fi trebuit să îl urmeze compania ca să devină profitabilă. Și a pus câteva condiții: avea nevoie de independență, de cooperare şi de resurse investiţionale. Apoi a venit cu un plan de management, „în linie“ cu ceea ce înţelesese el din Planul de Administrare şi din Planul de Management ale Poștei Române. Absolvent de ASE, Octavian Bădescu este astăzi unul dintre cei mai cunoscuți oameni de afaceri în industria de curierat. Principala sa preocupare antreprenorială este în Sameday Courier, companie în care are participații de 65%.

 

Heinrich Vystoupil,
director Tarom
Perioadă: octombrie 2012

Austriacul Heinrich Vystoupil a fost numit în octombrie 2012 director general al Tarom. A fost primul manager privat pus în funcţie. De pe atunci se putea prevesti eşecul, în condiţiile în care austriacul a plecat după 6 zile de la instalarea în funcţie. El a motivat că nu s-a înţeles cu statul asupra contractului. Acesta nu avea o misiune uşoară în România: el trebuia să aducă pe profit compania aeriană Tarom, care a înregistrat pierderi de 200 de milioane de euro în ultimii ani. Heinrich Vystoupil și-a început cariera în domeniul aviației în 1991 la KLM Cargo, ultima funcție aici fiind de Cluster Manager Customer Service pe Europa Centrala și de Est. Ulterior, a fost angajat la Austrian Airlines, mai intâi în calitate de Quality Manager la departamentul cargo al companiei, iar mai târziu ca Head of Sales Support & Marketing pentru piața austriacă. El a mai lucrat în cadrul Qatar Airways şi Lufthansa Consulting.

Alexandra Gătej,
președinte CA CFR Călători
Perioadă: apr. 2013 – mart. 2015

În aprilie 2013 Alexandra Gătej, fosta şefă a Unilever, a fost numită preşedintele Consiliului de Administraţie al companiei de stat CFR  Călători, iar în martie 2015 aceasta a renunțat la post din motive personale. Boardul CFR Călători îşi propunea, la acea vreme, să elimine pierderile istorice. “O restructurare nu se poate face bătând din palme şi la o companie de asemenea dimensiuni şi cu o asemenea greutate în economia românească“, declara Gătej în 2013. Alexandra Gătej s-a născut la Sibiu și a absolvit Facultatea de Cibernetica (ASE Bucuresti) și Wharton University. În 1996, Gătej și-a început cariera la Unilever și în 2005 a ajuns într-o poziție de conducere, prin care coordona activitate multinaționalei din opt țări. În 2008, Gătej a fost numită în funcția de președinte al AmCham Romania – Camera de Comert Americană.

Dimitris Sophocleous,
director general al CFR SA
Perioadă: ian. 2012 – apr. 2013

După ce a ocupat funcții de conducere în cadrul unor companii precum Romtelecom, AD Pharma sau Impact, Dimitris Sophocleous a preluat în luna ianuarie a anului 2012 funcția de director general al companiei CFR SA. După trei luni de la numirea sa, Sophocleous a demisionat în aprilie 2013 de la condurea CFR ca urmare a respingerii planului de management al companiei de către Adunarea Acţionarilor. Atunci, acesta a declarat de mai multe ori că a identificat o serie largă de probleme în activitate, care au produs pierderi societăţii. Conducerea privată a companiei a arătat că după trei luni de la preluarea mandatului Sophocleous a obţinut deja rezultate pentru companie, fiind date ca exemplu reducerea arieratelor faţă de bugetul de stat de la 620 milioane lei în decembrie 2012 la 540 milioane lei în martie 2013.

«Corporatiştii» care au plecat de la stat: 106 manageri şi membri CA au fost numiţi şi demişi la stat din 2012 şi până astăzi. Dintre aceştia, abia 10% au rămas în funcţie

Mai bun … sau doar mai puțin prost? OPINIE Claudiu Şerban

EXCLUSIV Statul nu are control asupra firmelor cu management privat

Cine controlează firmele de stat? – OPINIE George Butunoiu

Alexandra Gătej: Politicul a respins managementul corporativ

Guvernanţa corporativă, un vis frumos –  OPINIE Nicolae Demetriade

Acest articol a apărut în ediția numărul 7 a revistei Capital, 15-21 februarie 2016.