Influența COVID-19 asupra activității firmelor tech de tip startup și scaleup este evidentă: 36,7% dintre fondatorii intervievați au văzut deja evoluții negative și schimbări în business, iar 40,4% estimează că vor fi efecte asupra dezvoltării pe termen scurt și mediu, potrivit studiului realizat de ScaleOut, program de internaționalizare a firmelor românești al Fundației Romanian Business Leaders.

Pe un ton optimist, studiul ScaleOut relevă că 38,5% dintre fondatorii români de firme tech de tip startup și scaleup vor reduce costurile cu forța de muncă din cauza coronavirusului.

“Ca soluții pentru viitor, credem că guvernul are pârghiile necesare pentru a fi alături de firmele tech, dar suntem convinși că fondatorii companiilor digitale vor reuși să își revină și să crească accelerat prin colaborare și, bineînțeles, cu susținerea investitorilor (fonduri de venture capital, business angels, platforme de crowdfunding), plus cu sprijinul comunităților de afaceri. Observăm, de asemenea, că firmele tech încep să colaboreze intern, prin crearea de proiecte comune, și extern, cu alte comunități de business din străinătate.

Schimbul de experiență între ecosisteme

Firmele românești expuse global trec mai ușor prin acest context de pandemie, iar acum este momentul potrivit să încurajăm schimbul de experiență între ecosisteme și de know-how”, a declarat Claudiu Vrînceanu, coordonator și co-fondator al programului ScaleOut.

Comunitățile de business, acceleratoarele de afaceri și educația vor deveni mult mai importante pentru manageri și antreprenori în perioada următoare, post-Covid-19. De asemenea, potrivit ScaleOut, în contextul unei iminente crize economice, situația firmelor românești se va înrăutăți, dar internaționalizarea, mentalitatea “Born Global” și exporturile for deveni mai relevante ca niciodată.

Prin urmare, antreprenorii care vor planta semințele internaționalizării în următorul an își vor proteja companiile pentru viitoarele perioade incerte.

„În mediul eterogen al startup-urilor românești, studiul realizat de Romanian Business Leaders reprezintă o primă și foarte importantă măsurare a pulsului. Importanța este confirmată de numărul mare de respondenți și de răspunsurile foarte specifice și concrete privind planurile imediate.

O reașezare a afacerilor

Vedem în aceste răspunsuri percepția unui impact concret, însoțit de o direcție clară de a reduce cheltuielile, prin amânarea proiectelor și prin scăderea costurilor operaționale și cu forța de muncă”, a declarat Claudiu Constantinescu, Senior Manager, Managementul Riscului, Deloitte România.

Potrivit specialistului Deloitte, dacă în primele săptămâni de la declanșarea crizei, atenția se concentrează în mod firesc pe acțiunile imediate, pe termen mediu, discuțiile migrează spre oportunități ulterioare acestei situații.

„În această perioadă, în diverse domenii de activitate se evidențiază tot mai mult două categorii de jucători: câștigători detașați și pierzători clari, în primul rând din cauza scăderii consumului pe majoritatea segmentelor. Aceasta va duce la o reașezare a businessurilor în viitor, în armonie cu noile tendințe sociale și cu viitorul profil al consumatorului. Câștigătorii pe termen lung vor fi aceia care vor avea viziunea și puterea de a muta perspectiva dincolo de 2020 și se vor repoziționa mai puternici și cu mai multă siguranță”, conform Deloitte, partener al programului ScaleOut.

Evoluție nesigură în contextul COVID-19

Un procent considerabil, puțin peste 40% dintre startup-urile tech, estimează că vor vedea efecte asupra dezvoltării afacerilor pe termen scurt și mediu în contextul COVID-19. Mai mult de o treime (36,7%) dintre fondatorii chestionați de echipa ScaleOut afirmă că au văzut deja evoluții și schimbări considerabile.

“Dacă ne uităm la cifre și la impactul generat, tendința este clară: evoluția unui număr semnificativ dintre firmele de tech, majoritatea early stage, este nesigură în contextul răspândirii COVID-19 și ca urmare a efectelor negative asupra mediului de business”, relevă studiul ScaleOut.

Studiul realizat de ScaleOut, program creat în urmă cu doi ani cu numele Start-Up Bridge în cadrul Fundației Romanian Business Leaders, identifică impactul efectelor generate de răspândirea virusului COVID-19 asupra ecosistemului de startup și scaleup tech din România.

Cu 120 respondenți, exclusiv fondatori de firme tech create de fondatori români, suntem convinși că acest studiu este bazat pe o populație relevantă statistic pentru mediul antreprenorial din România.

Trei zone cu efecte negative

Conform studiului ScaleOut, există trei zone în care startup-urile tech românești se așteaptă la efecte negative din cauza situației economice actuale: întârzierea sau amânarea atragerii și înrolării unor clienţi noi (42,2%), dificultatea atragerii unei finanțări (24,8)% și pierderea unor clienți existenți (16,5%).

“În opinia noastră, investitorii sunt, în general, precauți în actualul context și o parte dintre aceștia, fonduri de venture capital și business angels, și-au blocat procesele de investiții.

Finanțarea este întotdeauna o provocare pentru majoritatea startup-urilor, iar atragerea de bani în vremuri de stagnare economică sau caracterizate prin incertitudini devine o provocare și mai critică. Totuși, în prezent sunt aproximativ 20 de startup-uri tech care se află într-un proces avansat de a ridica o nouă investiție”, potrivit studiului ScaleOut.

Scăderea veniturilor (33,9%) și amânarea implementării unor proiecte stabilite (33,9%) reprezintă efectele cu cel mai mare impact financiar asupra startup-urilor, potrivit studiului realizat de ScaleOut.

Reducerea costurilor operaţionale

De asemenea, 22% dintre antreprenori spun că procesul de atragere a unei finanțări a fost anulat sau amânat, iar presiunea costului cu forţa de muncă reprezintă o problemă doar pentru 10% dintre startup-uri tech.

COVID-19 are un impact parțial asupra joburilor din firmele tech antreprenoriale. În timp ce 61,5% dintre startup-urile tech nu vor reduce costurile cu forță de muncă și nici nu vor redimensiona echipele, 38,5% iau sau vor lua măsuri pentru a diminua cheltuielile alocate cu resursa umană.

Pe cale de consecință, reducerea costurilor operaţionale este acțiunea luată cu prioritate în actualul context pentru 44,7% dintre antreprenori. Amânarea plăților și investițiilor este decizia principala asumată de 26,2% dintre fondatorii tech din România, în timp ce 15,5% dintre antreprenori își reduc cheltuielile de marketing.

Cele 120 firme care au participat la studiul ScaleOut se află în diferite perioade de creștere: seed stage, early growth stage și late growth stage.

O comunitate de antreprenori

Verticalele în care sunt active firmele participante la studiu sunt și cele mai dinamice la nivel mondial: EdTech, HealthTech, Fintech, Cybersecurity, Adtech, e-commerce, mobile, Big Data, Proptech, Ridesharing, AI și Machine Learning, Payments, SaaS.

Ideea ScaleOut (program lansat cu numele Start-Up Bridge în anul 2018) a fost generată de nevoia antreprenorilor români de a trece granițele propriu-zise ale țării (pentru dezvoltare regională), dar și de a-și depăși barierele mentale mai mari sau mai mici pe care le avem toți când vine vorba de business.

ScaleOut creează programe educaționale despre export și internaționalizare, evenimente de comunitate și schimburi de experiență între ecosisteme, de know-how, colaborarea între firmele din domeniu din diverse țări ale lumii.

Fundația Romanian Business Leaders este o comunitate de antreprenori, manageri și profesioniști români din diverse domenii. Ceea ce ne unește este dorința de a contribui la un bine public dincolo de interesele de companie, industrie sau domeniu. Credem că România va fi o țară mai bună pentru business atunci când va deveni o țară mai bună pentru oamenii ei.