Ministrul Trasporturilor, Radu Berceanu va semna, luni, contractul de concesiune al tronsonului Comarnic-Braşov al Autostrăzii Bucureşti – Braşov, au declarat pentru Capital.ro, surse apropiate negocierilor.

Semnarea contractului în valoare de peste un miliard de euro a fost întarziată aproape opt luni, din auza climatului poltic instabil din ţara noastră. „Consorţiul Vinci – Aktor a preferat sa tragă de timp prin propunerea în comisia de negocieri a unor unor clauze tip „Bechtel”, despre care ştiau de la început că nu vor fi acceptate. Au tras pur şi simplu de timp, pentu a vedea ce se întâmplă în România, atât în privinţa viitorului preşedinte şi a Guvernului, dar mai ales în privinţa Ministerului Transporturilor”, au explicat pentru Capital.ro persoane implicate în negcierea contractului.

Acestea au menţionat că, în mod „surprinzător”, imediat după stabilizarea climatului politic din ţara noastră şi alegerea unui nou guvern, reprezentanţii consorţiului Vinci – Aktor au renunţat la „clauzele de forţă” şi au accepat semnarea contractului într-o formă acceptată de ambele părţi.

Lucrări în valoare de peste un miliard de euro

Oferta aleasă de către MTI în urma licitaţiei care a avut loc în luna mai a anului trecut aparţine consorţiul format din companiile Vinci Concession – Aktor Concession – Vinci Construction Grand Projets – Aktor. Detaliile tehnico-economice ale ofertei cuprind:

•lungimea traseului: 55 km;
•viteza de proiectare: 120 km/h;
•durata perioadei de concesiune 30 de ani, din care:
•perioada de proiectare şi construcţie: 4 ani;
•perioada de operare şi întreţinere: 26 de ani.
•costul total al lucrărilor de proiectare şi construcţie: 1.181,28 milioane euro (fara TVA);
•valoarea taxei de utilizare a drumului (în primul an de operare şi întreţinere): 1,75 Euro/ax/100km;
•lungimea totală a tunelurilor duble: 15 km;
•noduri rutiere: 5 (Comarnic, Sinaia, Buşteni, Predeal, Râşnov).

21 de milioane de euro, costul mediu pe kilometru

Tronsonul Comarnic – Braşov este considerat cel mai dificil tronson din cadrul viitoarei autostrăzi Bucureşti – Braşov. Costul total de construcţie şi proiectare este estimat la suma de 1,57 miliarde euro, ceea ce înseamnă că un kilometru al autostrăzii Comarnic-Braşov va costa în medie 21,18 milioane euro.

Acest preţ este, conform reprezentanţilor Ministerului Transportuilor şi Infrastructurii, „sub preţurile înregistrate în Austria – intre 20 şi 35 milioane euro pe kilometru, Slovacia – între 27,43 şi 34,51 milioane euro, Anglia – 32,4 milioane euro şi Franţa – 46,35 milioane euro pe kilometru de autostradă”.

Vom plăti 180 de milioane de euro anual, timp de 26 de ani

Conform contractului, începând din al cincilea an al concesiunii, pe o perioadă de 26 de ani, statul român va realiza plăţi de disponibilitate către concesionar în valoare de 180 milioane euro pe an.
 
Pe de altă parte, taxa pe care utilizatorii acestui tronson de autostradă o vor plăti începând din al cincilea an al concesiunii, după darea în folosinţă a autostrăzii, va fi de 1,75 euro/osie/100 kilometri, ceea ce înseamnă că un autoturism va plăti în primul an o taxă de circa doi euro pentru a străbate cei 55 de kilometri ai tronsonului.

Taxa de autostradă se poate majora

Începând din al doilea an de plată, concesionarul poate modifica tarifele menţionate în funcţie de un raport de calcul bazat pe inflaţie.

Totuşi, porivit unor surse implicate în procesul de negociere, contractul ce va fi semnat luni prevede posibilitatea ca statul român să respingă aceste majorări.

Scurt istoric al concesiunii

Anunţul de participare la procedura de atribuire a „contractului de concesiune de lucrări publice şi servicii pentru proiectarea, finanţarea, construirea, operarea şi întreţinerea autostrăzii Bucureşti – Braşov, tronsonul Comarnic – Braşov” a fost publicat de către operatorul SEAP în data de 7.11.2007.

La etapa de preselecţie au participat 12 consorţii, din care au fost preselectate patru. În luna mai a anului trecut a fost finalizată evaluarea ofertelor finale depuse în cadrul procedurii de dialog competitiv pentru atribuirea „contractului de concesiune de lucrări publice şi servicii pentru proiectarea, finanţarea, construirea, operarea şi întreţinerea autostrăzii Bucureşti – Braşov, tronsonul Comarnic – Braşov”.

S-a ales din trei oferte

Din partea ofertanţilor preselectaţi au fost depuse trei oferte:
1.Consorţiul format din Vinci Concession – Aktor Concession – Vinci Construction Grand Projets – Aktor;
2.Consorţiul Astrada Concession, format din Strabag AG, Egis Projects, Eurovia Construct International, Housing & Construction Holding Co. Ltd ; 
3.Consorţiul Autostrada A3 Comarnic – Braşov, format din Bilfinger Berger – Porr;

Cel de-al patrulea ofertant preselectat, consorţiul Autostrada Prahova, format din Colas SA, Bouygues Travaux Publics SA, DTP – Terrassement SA, Intertoll Europe Zrt şi Meridiam Infrastructure Finance SARL nu a depus oferta.

Un singur castigator

În urma analizei ofertelor finale s-a constatat că:
1.Ofinală depusă de Consorţiul format din Vinci Concession – Aktor Concession – Vinci Construction Grand Projets – Aktor este admisibilă şi a fost declarată câştigătoare, obţinând un punctaj de 95,17 puncte din maximul de 100 puncte;
2.Oferta finală depusă de Consorţiul Astrada Concession, format din Strabag AG, Egis Projects, Eurovia Construct International, Housing & Construction Holding Co. Ltd este inadmisibilă şi, în consecinţă, a fost respinsă.
3.Oferta finală depusă de Consorţiul Autostrada A3 Comarnic – Braşov, format din Bilfinger Berger – Porr este inadmisibilă şi, în consecinţă, a fost respinsă.

DETALII:
Citeste si Autostrada Comarnic – Braşov a intrat în criză de timp
Citeste si Berceanu se ciocneşte cu francezii de la Vinci pe autostrada Comarnic-Braşov