Cel mai important seminar international sud-est european pe tema rolului consultantei
in management in economiile in tranzitie, organizat luna trecuta la Bucuresti de Asociatia Consultantilor in Management din Romania (AMCOR), in colaborare cu Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, a reprezentat o confirmare a importantei strategice pe care o detine in prezent consultanta in management. Seminarul a fost, in acelasi timp, o oportunitate pentru mediile de afaceri romanesti si cele din unele tari vecine aflate in tranzitie, precum Slovenia si Polonia, de a strange relatiile in vederea intaririi prestigiului acestei profesii relativ noi in Romania.

Mesajul principal transmis de specialistii straini s-a concentrat pe ideea ca si in Romania serviciile de consultanta in management trebuie sa demonstreze anumite standarde de performanta. Prezenta la dezbateri a domnului Ralph G. Rosenberg – Certified Management Consultant (CMC) SUA – a avut scopul explicit de a prezenta rigorile pe care le impune profesia de consultant in management, oriunde in lume. „Acest seminar ofera firmelor romanesti de consultanta, cat si clientilor acestora, un excelent prilej de a afla ce implica standardele de excelenta in domeniul consultantei in management din Romania”, a declarat dl Rosenberg. Consultantul american a tinut neaparat sa faca si o prezentare a conditiilor profesionale si etice care trebuie indeplinite de un consultant, in SUA, pentru a fi certificat CMC. Potrivit standardelor internationale agreate, consultantul in management:
· plaseaza interesele clientului inaintea celor ale consultantului
· trateaza strict confidential informatiile preluate de la client
· evita conflictele de interese
· defineste obiective clare si stabileste scopul muncii prestate
· stabileste costurile percepute inainte de a se apuca de lucru
· nu accepta o misiune decat atunci cand beneficiaza de suportul necesar de expertiza
· demonstreaza profesionalism si integritate privind toate aspectele pe care le implica actul de consultanta.
In opinia expertului american, o problema esentiala in activitatea de consultanta o reprezinta probitatea morala a consultantului, pregatirea sa profesionala, precum si experienta acumulata de acesta in vederea proiectarii unor solutii de schimbare fezabile. In acest context, singura solutie viabila de combatere a diletantismului in domeniul consultantei in management o reprezinta initierea unor standarde profesionale pentru inregistrarea firmelor de consultanta in management si pentru consultantii individuali. „In plus, a precizat dl Rosenberg, prin sistemul de recertificare profesionala, se asigura oricand un inalt grad de calificare si formare profesionala a consultantului, obligat permanent de evolutia pietei de afaceri sa-si imbunatateasca performantele.”

Presedintele AMCOS (asociatia similara AMCOR din Slovenia), Ianco Arah, si Andrzej Glowacki, presedintele SDG (Asociatia poloneza a consultantilor in management), au impartasit din experienta tarilor lor in formarea unei piete a consultantei profesioniste. Specialistii au insistat asupra importantei parteneriatului de dezvoltare comuna intre cele doua parti ale procesului de consultanta: firmele de consultanta, care isi dezvolta competentele (creste experienta practica, se investeste in programe de training, se asimileaza know-how-ul specific) si clientii care invata sa cumpere servicii de consultanta si sa se foloseasca de beneficiile aduse de acestea (noutate, adaptarea unei solutii la un context de piata precum si la un mediu intern specific fiecarei firme).

Necesitatea utilizarii consultantilor in management in procesul de restructurare si privatizare din Romania prin servicii profesionale de know-how, externalizate si independente, a constituit subiectul care a starnit dezbateri sustinute cu nenumarate argumente si de specialistii nostri in domeniul managementului. Presedintele AMCOR, dl George Plesoianu, a relevat importanta implicarii consultantilor in restructurarea proprietatii de stat si a economiei publice nationale. In viziunea sa, consultanta in management functioneaza ca un mecanism cu circuit deschis: „Clientii formuleaza cerintele si problemele, consultantii le analizeaza si le confirma, iar impreuna proiecteaza solutii si proceduri adecvate de aplicare. Solutiile nu vor mai fi predeterminate, ci inovative si realiste, iar raspunderea confirmarii in practica a rezultatelor va fi comuna, atat pentru consultant, cat si pentru client.”

Treptele pe care le parcurg consultantii In management

Avansarea/mentinerea in profesia de consultant in management este conditionata de acumularea unui set de puncte profesionale corelat cu:

1. pregatirea profesionala continua
2. experienta acumulata
3. diferite participari/implicari in actiuni specifice si de promovare a profesiei

Sistemul de atestare internationala a consultantilor In management

In aceasta luna, AMCOR, cu sprijinul unor evaluatori de renume din Anglia, organizeaza sesiunea de certificare profesionala internationala a primilor consultanti romani. Titulatura dobandita este recunoscuta in peste 80 de tari si poarta numele de Certified Management Consultant – CMC.
Procedura este stabilita de AMCOR in conformitate cu metodologia internationala ICMCI.

Conditii preliminare minime:
· apartenenta la asociatia nationala AMCOR
· experienta de minimum trei ani in consultanta manageriala
· diploma universitara in management sau calificare profesionala postuniversitara sau cinci ani de experienta practica in consultanta
· un numar de minimum 1.200 de ore dedicate consultantei manageriale in ultimii trei ani, in plus fata de orele efectuate in cinci ani de experienta practica si o implicare curenta in activitatea de consultanta in management
· indeplinirea statutului de practica independenta.

Etape:

Actiunea de certificare se va face de catre consultanti vest-europeni care detin titlul de CMC (Certified Management Consultant), avand la baza metodologia ICMCI.

1. Elaborarea documentatiei care va sta la baza atestarii:
· intocmirea CV-ului
· un memoriu cu descrierea misiunilor indeplinite in ultimii trei ani
· referinte de la trei clienti finali independenti
· completarea unei cereri de atestare
· plata taxei de atestare.

2. Interviul de evaluare
Dupa acceptarea documentatiei scrise se organizeaza interviul de evaluare de circa o ora, care este structurat astfel:
· 10 minute o prezentare a memoriului privind misiunile realizate
· 20 de minute intrebari legate de aceasta prezentare
· 30 de minute intrebari legate de experienta profesionala, preocupari legate de perfectionarea continua, respectarea Codului etic si profesional.

Consultantii atestati MCM se obliga, in scris, sa respecte prevederile Codului profesional al ICMCI. Aceasta implica asumarea raspunderii pentru toata activitatea de consultanta desfasurata, iar in cazul neconformarii cu cerintele Codului se poate trece la retragerea calificarii. Periodic, atestarea va fi actualizata.

Carta consultantului in management

Reputatia specialistului pe piata de consultanta. Clientul, in mod fundamental, cumpara increderea inspirata de consultant, si plateste chiar un avans, in speranta ca ulterior va primi un serviciu si va avea un beneficiu mai mare decat costul pe care il plateste pentru serviciul respectiv. In acest context, reputatia, referintele si, mai ales, increderea generata de consultant, inca din primele momente si etape ale intalnirii cu clientul, este covarsitoare. Iar cine intentioneaza sa lucreze in domeniul acesta, daca nu intelege ca pe termen lung va plati pretul nesinceritatii sale, ba chiar va iesi de pe piata daca nu intruneste aceste conditii, probabil ca nici nu merita sa inceapa.r
Cat de importanta este reputatia in raport cu experienta, numarul de misiuni, succesul lor? r
r
Din pacate, consultanta in management este inca un termen larg. In cadrul consultantei in management exista opt subdomenii, printre care si consultanta IT. In consultanta IT, de exemplu, probabil cei mai buni si cei mai la curent cu noutatile sunt oamenii foarte tineri, care nu au o experienta indelungata si, probabil, chiar nu au reputatie. Deci, din punctul acesta de vedere, daca cumperi IT sau management information system, poti sa contezi pe renumele unei firme si sa pui mai putin accent pe renumele unei persoane – consultant sau expert si atunci reputatia in sine nu este chiar asa relevanta, iti ajunge doar un „succes story” sau o referinta, pe cand daca vorbim, de exemplu, de alte tipuri de servicii, precum cele de strategie, probabil ca experienta, anii si un fel de „istoric” conteaza foarte mult. Acum, in Romania, un client care isi alege un consultant are criterii mai mult aleatorii. In acest moment, clientii trebuie sa aiba curajul si sa inceapa sa ceara referinte: unde a mai lucrat consultantul, ce a facut etc.r
r
Profesionalism si eticar
r
Deontologic vorbind, este obligatia consultantului sa nu accepte decat misiuni in care a dus discutiile pana in punctul in care a fost convins ca asteptarile partilor sunt clare si pentru el, dar mai ales pentru client. Daca ai curajul si te respecti, daca iti respecti clientul si vrei sa fii sigur ca iti construiesti sansa, ca la sfarsit sa spuna bravo si multumesc, clarifica asteptarile de la inceput. Altfel, fiecare isi stabileste asteptari nerealiste. Clientul poate considera ca misiunea nu a reusit si are, deci, o nemultumire pentru ca ar fi vrut sa obtina mai mult. In cazul in care se dovedeste ca a fost o manipulare din partea consultantului, care a creat artificial niste asteptari nerealiste clientului, iar fata de cat a platit, acesta a obtinut mai putin si este clar in paguba. Piata in ansamblu ar trebui sa-l ajute pe client sa-l elimine pe acel consultant care a creat o asemenea situatie.r
r
Cine are nevoie de consultanti?r
r
Aproape orice agent economic sau afacere, publica sau privata, poate avea nevoie de asistenta si sprijin din partea consultantilor in management.r
• sectorul public are nevoie de servicii profesionale de know-how, externalizate si independente in procesul de restructurare si privatizare r
• firmele private, IMM-urile pot primi consultanta in management specializata : strategica, operationala, managementul productiei, managementul sistemelor informationale, dezvoltarea capabilitatilor de marketingr
• firmele in iminenta de faliment au nevoie de interventie rapida si eficientar
• firmele caracterizate de dezordine, sustrageri, produse de calitate slaba sau indoielnica, munca neproductiva care afecteaza semnificativ rezultatele firmei, indreptandu-se catre o criza financiarar
• firmele cu evolutii bune, dar cu dificultati financiare de marketing si vanzari, cu repercusiuni asupra profitabilitatii si a imaginii de piatar
• firme cu o activitate constant buna, dar in care apar spontan simptome neplacute precum: retele si programe de IT care nu mai satisfac cerintele managementului, calitatea produselor si serviciilor inregistreaza incidente, concurenta este acerba, iar vanzarile scad etc.r
In toate aceste cazuri insa, consultantul nu va putea niciodata sa-si indeplineasca in mod profesionist misiunea daca nu beneficiaza de suportul top-managementului, daca nu exista un proces de colaborare. Deoarece, consultanta nu implica solutii standard (acestea le gasim si in carti), ci un proces de adaptare la conditiile interne si externe ale firmei utilizatoare de astfel de servicii profesioniste.r
r
Sfatul consultantuluir
r
Cum devii consultant in management?r
r
Cariera unui consultant in management incepe de la nivelul de Consultant Junior (CJ) si se incheie cu treapta de Certified Management Consultant (CMC). Din cauza faptului ca, din punctul de vedere al ierarhizarii nivelelor in consultanta in management, pe piata romaneasca nu avem inca niste etaloane suficient de clare, nu am putea decat sa ne raportam la modelele deja consacrate din tari mai avansate la acest capitol decat Romania. Ceea ce numim Junior Consultant este, de fapt, o persoana care lucreaza intr-un nucleu sau cu un colectiv de persoane, care au un portofoliu de misiuni de consultanta, si caruia, probabil, i-ar trebui un an si jumatate – doi in care sa treaca prin 8-16 misiuni diferite, ocazie cu care isi va largi orizontul, dar mai ales va intelege cum se deruleaza o misiune de consultanta. r
r
Scoala te invata in clipa de fata, in Romania, totul despre contabilitate, marketing sau relatii internationale. Dar consultantul ar trebui sa primeasca de undeva o invatatura formala, din toate cate putin. O persoana care sa cunoasca suficient de mult din toate domeniile, cat sa poata sa discute cu specialistii din toate domeniile. Nu inseamna ca este un substitut al lor, pentru ca nu a studiat cu aceeasi intensitate. Pe de alta parte, chiar si cineva cu MBA – master in business administration, nu poate sa inteleaga cum se deruleaza in realitate o misiune de consultanta fara o practica intr-un birou, intr-un colectiv de specialitate. Ii trebuie un tip de practica. Probabil un an si jumatate – doi este o perioada rezonabila in care cineva ar putea sa ajunga Junior Consultant.r
r
Mai departe devine consultant, ceea ce inseamna ca deja i se deleaga niste capitole din proiecte sau proiecte mai mici, si deja pe unele proiecte poate incepe sa lucreze ca Project Manager, sa coordoneze cateva persoane. Dureaza destul de mult pana cand ajunge la un nivel de Senior Consultant, in sensul ca deja va fi lasat sa-si asume responsabilitati pe cont propriu, in raport cu clientii si, de asemenea, cu imaginea si renumele unei firme. Urmeaza alte doua trepte, respectiv cea de Managing Director, pentru care este nevoie de minimum cinci ani de experienta in consultanta si apoi CMC – Certified Management Consultant, post care presupune un numar de cel putin zece misiuni si sapte ani de experienta.r
r
Managing Director este, in mod normal, un Senior Consultant care are si atributii de conducere a unei firme de consultanta. Cea mai inalta treapta a recunoasterii internationale a competentelor, a cunostiintelor si a abilitatilor unui consultant este titlul de CMC-Certified Management Consultant. In acest proces, formarea continua a consultantului este definitorie, altfel e greu sa fii mereu in top.