UPDATE:
Premierul Victor Ponta a anunțat constructorul pentru tronsonul de autostradă Comarnic-Brașov.
Asocierea Vinci-Strabag-Aktor a câştigat licitaţia, potrivit premierului Victor Ponta.

În ultimii zece ani, acest tronson de autostradă a mai fost câștigat de două ori de francezii de la Vinci și grecii de la Aktor. Ultima tentativă a avut loc în 2009-2010, atunci când câştigătorul licitaţiei, asocierea Vinci -Aktor, a renunţat la contract. Grupul elen a anunţat că a anulat contractul de construcţie a autostrăzii pentru că statul român nu a acceptat anumite clauze, situaţie care a făcut imposibilă asigurarea finanţării.

În 2010, contractul de concesiune presupunea construirea autostrăzii într-un termen de patru ani începând 2011, valoarea lucrărilor fiind de 1,5 miliarde euro. Pe parcursul celorlalți 26 de ani, adică perioada 2014-2040, firmele Vinci-Aktor urmau să încaseze, în medie, 180 milioane euro pe an, reprezentând acoperirea diferenţei dintre veniturile celor două firme obţinute din taxa de autostradă şi costurile suportate de acestea cu întreţinerea şi repararea autostrăzii.
Prima înțelegere cu Vinci pentru construirea autostrăzii a picat în 2005, imediat după instalarea Guvernului Alianței DA.

Anunțul urmează să fie făcut cu ocazia inaugurării a trei loturi din tronsonul de autostradă Orăștie-Sibiu, eveniment la care vor participa premierul Victor Ponta, ministrul marilor proiecte, Dan Șova, directorul general al CNADNR, Narcis Neaga, alte autorități centrale și locale.
Ministrul Dan Șova anunța pe 9 decembrie, atunci când a expirat termenul limită pentru depunerea ofertelor finale, că pe 20 decembrie va fi anunțat câștigătorul.

Cei doi ofertanați rămași în cursă sunt asocierile formate din companiile Vinci -Strabag-Aktor și Impregilo-Salini, întrucât cel mai mare constructor de autostrăzi din România – Dorin Umbrărescu – patronul firmelor Tehnostrade și UMB Spedition nu a mai depus oferta finală.

9 decembrie – „moment istoric“

la acea dată, capital.ro scria că tronsonul Comarnic-Brașov este primul proiect pe care România vrea să-l facă în regim de concesiune, iar de el depind și celelalte proiecte care vor fi dezvoltate în parteneriat public-privat sau concesiune, susține directorul general al CNADNR, Narcis Neaga. România nu este la prima încercare cu acest tronson, în lungime de peste 55 de kilometri, prima dată fiind încercat în 2004, iar apoi în 2009. Ambele au eșuat, iar acum se amână de mai bine de trei luni.

Inițial s-a dorit desemnarea constructorului în luna august, apoi octombrie, a urmat noiembrie și de-abia acum, pe 9 decembrie, cei trei constructori sunt așteptați cu ofertele finale. „Trăim un moment istoric pentru România. Începem lucrările anul viitor şi vrem să le finalizăm în 2016“, ne declara Neaga, în urmă cu câteva zile. Cert e că va fi prima autostradă pe care șoferii vor fi nevoiți să plătească dacă vor să circule.

Taxa va fi stabilită de autorități împreună cu constructorul, dar va trebui să acopere costurile de construcție, de operare și de întreținere și, mai ales, să ofere constructorului sumele necesare pentru returnarea banilor împrumutați de la bănci și, nu în cele din urmă, un mic profit. Experții din domeniu susțin că doar din trafic autostrada nu se poate susține, chiar dacă Brașovul va deveni cel mai important nod rutier, astfel că statul va fi nevoit să acopere anual, cel puțin în primii 5-10 ani de exploatare, o sumă importantă. Conform calculelor Capital.ro, pe baza datelor primite de la experții din domeniu, statul va fi nevoit, în primii 5 ani, să aloce între 80 și 100 milioane de euro, întrucât din taxă se pot strânge cel mult 50 mil. euro.

Scurt istoric

Pentru tronsonul de autostradă Comarnic – Braşov ofertele pentru preselecţie la dialog competitiv au fost depuse în februarie, pe listă fiind înscrise compania China Communications Construction şi asocierile Spedition UMB-Tehnostrade, Vinci – Strabag – Aktor şi Impregilo – Salini.

Cea mai mare companie de construcții din China, care  s-a înscris în cursa pentru desemnarea constructorului tronsonului de autostradă Comarnic-Brașov, s-a retras din procesul de selectare scria capital.ro, încă din luna august. Atunci am prezentat și care au fost motivele retragerii chinezilor.

Surse din cadrul Companiei de Autostrăzi și Drumuri Naționale ne-au explicat că chinezii au avut pretenții care nu puteau fi acceptate. Printre acestea se regăsesc utilizarea exclusiv de materiale de construcții fabricate în China, pentru care au solicitat anularea taxelor de import, forță de muncă doar din China. Altfel spus chinezii doreau să facă o autostradă în România, dar “fabricată în China. Mai mult, autoritățile române, chiar dacă își manifestă interesul pentru a atrage investiții din China în modernizarea infrastructurii din România, au îndoieli cu privire la capacitatea tehnică și calitatea autostrăzilor realizate de chinezi.

Reticența vine și din cauză că până în prezent nicio companie chineză nu a construit autostrăzi în Europa.

Citește și:

La cât se ridică exproprierile pentru AUTOSTRADA Comarnic-Brașov

”Construcţia autostrăzii Comarnic-Braşov trebuie să se finalizeze în anul 2016, aşa cum este în grafic. Vom vedea ce se găseşte în stâncă pentru că vor fi trei tuneluri, fiecare în lungime de peste 3 km pe tub, lucrări foarte grele şi foarte dure. Începem lucrările anul viitor şi vrem să le finalizăm în 2016”, a declarat zilele trecute Narcis Neaga, directorul general al CNADNR, la inaugurarea unui tronson al centurii Braşov.

Valoarea estimată de reprezentanţii CNADNR, menţionată în anunţ, este de 5,32 miliarde de lei fără TVA, adică 6,6 miliarde de lei cu TVA (25,3 milioane de euro/km), și se referă la construcția, operarea și întreținerea tronsonului de autostradă pe o perioadă de 30 de ani. Tronsonul va fi împărţit în două secţiuni: Comarnic-Predeal şi Predeal – Cristian (Braşov).

Statul român a mai încercat de două ori să construiască autostrada Comarnic-Braşov, ultima tentativă având loc în 2010, când câştigătorul licitaţiei, asocierea Vinci -Aktor, a renunţat la contract. Grupul elen Ellaktor, din care face parte compania Aktor, a anunţat că a anulat contractul de construcţie pentru că statul român nu a acceptat anumite clauze, situaţie care a făcut imposibilă asigurarea finanţării.

"La precedentele două încercări s-a făcut o greşeală foarte mare, anume s-a negociat contractul cu toţi, cu constructorii – asta e negocierea competitivă, negociezi contractul cu constructorii – şi repartizarea riscurilor fără să cheme la masă potenţialii finanţatori. Noi am chemat la masă toate băncile finanţatoare care şi-au manifestat interesul (…) inclusiv instituţiile financiare internaţionale BEI, BERD, Banca Mondială, care şi-au manifestat interesul de a finanţa, parţial, normal, această autostradă, deci de a face parte din creditul sindicalizat care va finanţa autostrada", a afirmat, la finele lunii trecute, Dan Şova, ministrul marilor proiecte, la emisiunea "După 20 de ani".
Totuși, autoritățile au decis în 2012 să reia construscția autostrăzilor în concesiune, adică pe banii constructorului, ceea ce înseamnă că acesta trebuie să-și recupereze investiția, astfel că pe o perioadă de 30 de ani o va avea în întreținere.

Experții de la Jaspers au definitivat încă de anul trecut studiul privind valoarea taxei în România, iar propunerile lor era de aproximativ 5 euro/100 kilometri pentru autoturisme, ne-au declarat surse din cadrul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR).

Potrivit acestora, în urma mai multor discuții s-a acceptat o taxă de aproximativ 3 euro/100 km, pentru primele autostrăzi în concesiune. Este vorba de tronsoanele Comarnic-Brașov, Centura de sud a Capitalei – iar taxa va fi percepută și pe A1 și A2, și Craiova-Pitești.

În toamnă, noul director al CNADNR, Narcis Neaga, a precizat că tariful aplicat pe parcurgerea autostrăzii Comarnic-Brașov va fi situat în jurul valorii de 1,2 eurocenţi pe axă şi osie.

Vezi aici Cât vom plăti taxă pe autostrăzile din România