‘În perioada următoare, ne vom concentra pe preluarea CFR Marfă. Astăzi (joi – n.r.) trimitem o cerere la GFR prin care le cerem şi alte acte. Vrem să dăm un verdict cât mai repede, vom încerca sub termenul de cinci luni. Noi ne-am pregătit pentru acest caz, am început să ne încălzim încă din februarie, aşa că am încredere că vom reuşi să mergem repede’, a spus, joi, Chiriţoiu.

El a adăugat că a informat Comisia Europeană cu privire la acest caz, iar autoritatea de la Bruxelles urmează să decidă în maximum două săptămâni dacă acest caz rămâne în analiza Consiliului Concurenţei sau este de competenţa Comisiei Europene.

‘Trebuie să vedem dacă s-a respectat decizia CSAT potrivit căreia CFR Marfă trebuie să renunţe la unele componente unde are monopol, precum instalaţiile de încărcare-descărcare, unde are monopol. Acestea se vor muta, probabil, la CFR Infrastructură. Apoi va trebui să vedem dacă sunt anumite trasee unde această concentrare ar avea o poziţie atât de puternică încât n-ar mai exista concurenţă’, a afirmat Chiriţoiu.

Grup Feroviar Român (GFR) a depus legal notificarea la Consiliul Concurenţei pentru a solicita aprobarea achiziţiei CFR Marfă, a anunţat, la începutul acestei săptămâni, Bogdan Chiriţoiu.

”GFR a depus legal notificarea. A transmis şi o serie de completări, respectiv anexele (la contractul de privatizare, care lipseau din dosarul depus săptămâna trecută – n.r.). Mai are o serie de precizări de transmis, în special referitoare la definirea pieţelor”, a afirmat Chiriţoiu.

Declaraţiile şefului autorităţii naţionale de concurenţă vin după ce, săptămâna trecută, GFR a depus o serie de acte la Consiliul Concurenţei, însă notificarea nu era completă, întrucât lipseau anexele la contractul de privatizare.

Termenul până la care Consiliul Concurenţei trebuie să dea un răspuns este de cinci luni de la primirea documentaţiei complete.

Chiriţoiu a precizat, la finele săptămânii trecute, la Sinaia, că nu este exclusă nicio variantă de răspuns din partea Concurenţei.

”Cotele de piaţă sunt mari şi ne uităm la asta. Putem spune ‘da’, ‘nu’ sau ‘da, condiţionat’. Condiţiile pot fi de ordin structural, cum ar fi renunţarea la anumite părţi din aceste companii. Ne putem uita şi la partea de contracte. Este mai puţin probabil să punem condiţii pe partea de preţ, dar ne vom uita şi la asta. Nimic nu este exclus”, a explicat Chiriţoiu.

Întrebat ce se va întâmpla dacă răspunsul Concurenţei va fi negativ, Chiriţoiu a răspuns că, în acel caz, toată tranzacţia va fi blocată.

Duminică, preşedintele Traian Băsescu a declarat că, din informaţiile pe care le deţine, GFR nu va avea banii necesari la termenul stabilit, pentru a duce la capăt preluarea CFR Marfă.

”Pe 4 octombrie, GFR-ul (Grup Feroviar Român – n.r.), cel care a fost declarat câştigător al licitaţiei, trebuie să aibă depozitul de 20,2 milioane de euro ca garanţie, după care în 30 de zile trebuie să vină cu diferenţa de încă 180 de milioane. Nu vreau să descurajez investitorul, dar din câte ştiu nu-i va avea. Şi atunci se caută tot soiul de tertipuri cum a fost şi acela cu întârzierea semnării contractului, că s-a plimbat hotărârea de guvern’, a susţinut Traian Băsescu, într-o emisiune televizată.

Compania Grup Feroviar Român a fost declarată pe 20 iunie 2013 câştigătoare a competiţiei pentru privatizarea CFR Marfă, iar contractul de vânzare-cumpărare a pachetului de 51% din capitalul social al societăţii către societatea comercială Grup Feroviar Român a fost semnat în data de 2 septembrie 2013.

Preţul oferit de GFR a fost de 202 milioane de euro. În plus, GFR şi-a asumat investiţii de aproximativ 900 milioane de lei la CFR Marfă.

Grup Feroviar Român este o societate cu capital social integral privat, care prestează servicii de transport feroviar de mărfuri şi servicii conexe transportului feroviar. GFR face parte din grupul de firme Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica.

GFR exploatează un parc de 8.000 de vagoane şi 260 de locomotive. În asociere cu CFR Marfă în societatea Rolling Stock, GFR a înregistrat, în 2012, un profit de 4,5 milioane euro.

SURSA: Agerpres