Munca de acasă: cum să rămâi motivat?

08 Sep 2021
Munca de acasă: cum să rămâi motivat?

Probabil toți angajații și-au dorit, la un moment dat în viața lor, să lucreze de acasă. În ultimele luni, când unii dintre noi am avut această șansă, am ajuns la concluzia că nu avem productivitatea pe care o aveam la birou. Îți spunem, în acest articol, ce poți să faci pentru a rămâne motivat lucrând de acasă. Este important să poți fi productiv din interiorul casei tale, mai ales dacă locuiești într-un oraș aglomerat și pierzi în trafic foarte mult timp, sau dacă ai aplicat pentru un loc de muncă din alt oraș (sau chiar țară). Este important pentru tine să poți fi creativ și productiv indiferent de unde ai lucra.

Probabil că problema cea mai mare atunci când lucrezi de acasă este lipsa concentrării. Este foarte ușor să fii distras și de data aceasta nu mai este vina colegilor, ci a celorlalți membri ai familiei tale sau a vecinilor. De asemenea, fiindcă nu mai ești supravegheat de șefi, poți avea tendința ca minutele normale de recreere să le petreci jucându-te pe computer. Este foarte simplu să lucrezi din confortul casei tale și poți fi chiar mai productiv decât în mod obișnuit, dar pentru asta trebuie să fii atent la câteva aspecte.  

 

  • Crează-ți un spațiu de lucru care să fie numai al tău. Ai nevoie de un birou, un computer, un raft pentru așezat eventual documentele sau imprimanta. 
  • Nu-ți schimba foarte mult obiceiurile față de perioada când lucrai la birou. Încearcă, de exemplu, să lucrezi continuu 30-50 de minute după care să faci o pauză de alte câteva minute. 
  • Organizează-ți mediul de lucru, în așa fel încât să ai acces rapid la toate lucrurile de care ai nevoie. Dacă ai un birou bine organizat atenția ta va fi mai puțin distrasă.  
  • Fă-ți un to-do list, sau folosește o agendă pentru a-ți prioritiza activitățile. Stabilește obiectivele pentru fiecare zi în parte și asigură-te că duci la îndeplinire obiectivele propuse. Odată ce reușești să respecți agenda zilnică, vei vedea că ai motivația să faci același lucru și în zilele următoare, pentru că vei avea satisfacția muncii bine făcute.
  • Lucrezi de acasă și este perfect, pentru că ai liniștea pe care o doreai și te poți concentra la task-urile zilnice. Cu toate acestea, lucrul de acasă nu înseamnă că trebuie să renunți la comunicarea cu ceilalți colegi. Există canale de comunicare, apelează la ele ori de câte ori simți că ai nevoie să vorbești cu ei, să vă arătați fotografiile făcute în vacanță, să discutați despre filmele văzute sau cărțile citite.
  • Nu uita că și dacă lucrezi de acasă organismul tot are nevoie să fie hidratat corespunzător. În consecință, asigură-te că ai în preajmă apă îmbuteliată pentru casă. Și pentru a fi sigur că nu uiți să bei apă, lucrează cu o sticlă de apă pe masă.
  • Ferește-te, pe cât posibil, de pat, canapea sau fotolii prea relaxante, pentru că acestea sunt asociate de creierul nostru cu odihna și relaxarea. 
  • Creează un flux de colaborare cu restul colegilor, în așa fel încât să știi din timp care sunt zilele cu ședință, care sunt orele de comunicare, cât durează întâlnirile și cine participă la ele. În acest fel puteți fi eficienți, fără a pierde foarte mult timp. Atunci când toată lumea știe ce are de făcut, la asemenea întâlniri se mai discută doar eventualele probleme. 
  • Monitorizează evoluția taskurilor. Există softuri de înregistrare a timpilor și de management al taskurilor, dacă nu cumva taskurile au deja prevăzute timpi de realizare. Chiar și în acest caz, ține o evidență strictă a timpului de care ai avut nevoie.

Una dintre greșelile care poate avea consecințe nedorite asupra stării tale de sănătate este aceea că din dorința de a face mai multe lucruri deodată, fiindcă acum ai mai mult timp la dispoziție, ai putea să muncești prea multe ore în fiecare zi. Este nevoie să găsești un echilibru perfect între lucru – relaxare – odihnă. În plus, trebuie să existe un echilibru între muncă și viața personală. Este important să știi că munca în exces, chiar dacă este făcută din plăcere, poate duce la sindromul de burnout. După ce ai terminat taskurile unei zile închide laptopul, oprește notificările pe telefon sau tabletă și relaxează-te împreună cu familia sau prietenii. Chiar și activități precum gătitul sau curățenia pot fi relaxante.