Cele zece companii de stat monitorizate potrivit acordului de finanţare cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) au acumulat, în 2010, datorii de 1,6 miliarde de euro la cele patru bugete: de stat, de pensii, de sănătate şi de şomaj. Valoarea restanţelor este cu 34% mai mare decât în 2009. Totodată, pierderile înregistrate de aceste societăţi reprezintă 0,75% din PIB, conform evaluării FMI de la jumătatea lunii ianuarie 2011.
Astfel se explică şi insistenţa oficialilor instituţiei financiare ca noul acord, care urmează fie semnat în luna aprilie a acestui an, să se concentreze asupra privatizării sau lichidării celor zece companii.
Şeful misiunii FMI în România, Jeffrey Franks, a explicat, încă de la precedenta vizită la Bucureşti, din noiembrie, că principalul aspect care va fi cuprins în următorul acord va fi rezolvarea problemelor întreprinderilor de stat care au pierderi foarte mari și blochează economia.
Franks a spus atunci că problema companiilor de stat poate fi abordată în două moduri – fie privatizare, fie lichidare – şi a precizat că situația este analizată de Ministerul Economiei și de Ministerul Transporturilor, în subordinea cărora se află cele mai multe companiii de stat. În raportul de evaluare al Fondului, de la jumătatea lunii trecute, avertizările privind companiile de stat au fost reiterate. FMI consideră că aceste societăţi pun frână ieşirii din recesiune. În argumentaţia sa, FMI susţine că ineficienţa companiilor de stat în domenii-cheie, cum sunt energia şi transporturile, determină creşterea costurilor pentru toate firmele din România. Experţii instituţiei mai constată că, în ciuda măsurilor promise de autorităţile române, majorarea tarifelor, tăierea costurilor şi reducerea personalului au avut efecte nesemnificative.
Managementul inadecvat şi rezistenţa sindicatelor la schimbare sunt printre cauzele care au împiedicat restructurarea acestor companii, consideră FMI.
CFR, piatră de moară
Majorarea datoriilor bugetare ale celor zece societăţi, anul trecut, conform datelor publicate recent de Minsiterul Finanţelor, arată că situaţia acestora s-a agravat pe fondul crizei.
Alături de Compania Naţională a Huilei, care, în 2010, a avut datorii de aproape un miliard de euro, se află CFR SA, societate ale cărei datorii au crescut vertiginos anul trecut. Astfel, restanţele către bugete au urcat de trei ori, de la 530 milioane lei, în 2009, la 1,81 miliarde lei anul trecut.
În următorul acord, FMI vrea să includă ţinte de reducere a datoriilor, precum şi criterii de eficientizare a activităţii acestor companii. Discuţiile pentru viitorul acord de tip preventiv au început luna trecută la Bucureşti şi se vor finaliza odată cu încheierea vizitei misiunii delegaţiei FMI şi a Comisiei Europene, pe 8 februarie, când condiţiile acestuia vor deveni publice.