Despre privatizarea CFR Marfă se vorbește de mai bine de opt ani. Subiectul a fost reluat de toți miniștrii transporturilor care s-au perindat prin fotoliul din biroul aflat vizavi de Gara de Nord din Capitală. Însă totul a rămas la nivel de declarații. Până anul trecut, când promisiunea de a vinde un pachet majoritar de acțiuni a fost făcută Fondului Monetar Internațional (FMI). Pe hârtie, termenul-limită este luna octombrie a acestui an, însă un asemenea demers durează, de regulă, cel puțin un an de zile.

Sistemul feroviar din România nu este singurul îngenuncheat de criza din ultmii ani. În parte, acesta este și unul dintre motivele pentru care mai multe state europene au decis privatizarea unităților de cargo, mai profitabile. Banii obținuți vor fi folosiți, aproape fără excepție, pentru plata datoriilor acumulate și pentru susținerea transportului feroviar de călători. În 2012, pentru banii investitorilor vor concura și bulgarii de la BDZ, și polonezii de la PKP, al doilea mare operator feroviar al Europei, și slovenii de la ZSSK. Valoarea acestor companii variază între 100 și 400 de milioane de euro, potrivit presei din cele trei state.

PKP Cargo și ZSSK Cargo sunt, de alt­fel, și singurele companii față de care investitorii au manifestat interes. Bulgarii, prin Vladimir Vladimirov, membru în boardul de conducere al companiei feroviare de stat, au recunoscut că singurele discuții privind preluarea diviziei cargo a BDZ le-au avut cu cei de la Austrian Rail Cargo „cu mult, mult timp în urmă“. Cât de greu ne va fi nouă să găsim un investitor, în condițiile în care singurul element strategic al României pe care CFR Marfă poate miza este portul Constanța și ținând cont de actualele condiții economice?
„Nu există un moment ideal pentru a face privatizarea, Polonia vrea să vândă în plină criză și reușește să își mențină creșterea economică – singura performanță de acest fel din Europa“, este de părere și fostul președinte al Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Răzvan Orășanu.
Actualul director al companiei feroviare de stat, George Micu, afirmă, bazându-se pe rezultatele financiare ale ultimului an, că CFR Marfă poate redeveni profitabilă chiar sub managementul statului. Potrivit acestuia, ultimele șase luni ale anului trecut au reprezentat intrarea operatorului de marfă în echilibru financiar, ceea ce i-a dat speranțe la un profit operațional de cel puțin 20 de milioane de lei în acest an.

Ce are de oferit CFR Marfă

În urmă cu trei ani, liberalul Ludovic Orban declara plin de optimism că statul român ar putea încasa chiar și un miliard de euro de pe urma privatizării CFR Marfă, luând în calcul faptul că statul maghiar obținea pe MAV Cargo, un operator feroviar mult mai mic decât compania românească, 395 milioane de euro de la Rail Cargo Austria. Între timp, pretențiile au devenit realiste. Potrivit lui Orășanu, pierderile sau datoriile ar putea reduce valoarea companiei cu 20%-30%. Situația incertă a patrimoniului ar putea să conducă prețul și mai mult în jos. „O eventuală privatizare a CFR Marfă – care va fi extrem de dificil de realizat – nu va fi, din punct de vedere economic, o fericire pentru stat“, a precizat Orășanu.

Potrivit directorului general al CFR Marfă, compania deține un parc rulant format din 39.064 de vagoane, din care în exploatare sunt 22.119 unități, 866 de locomotive, din care în exploatare sunt 377- 400 de unități și două nave ferryboat. Din punctul de vedere al volumului de mărfuri transportate, operatorul român se situează pe locul 10 în Europa. În România este lider de piață, însă a pierdut mult teren în fața companiilor private. La finalul lui 2010, cota de piaţă a CFR Marfă era de 58% pentru mărfurile transportate şi 45,3% pentru parcursul mărfurilor.

În ciuda reducerilor de costuri și a achitării unei părți din datorie, potrivit informațiilor furnizate revistei Capital, la finalul lunii octombrie, CFR Marfă avea datorii în valoare de 1,24 miliarde de lei, respectiv aproape 288 milioane de euro. 47% din această datorie este către bugetul general consolidat al statului. 2007 a fost ultimul an în care CFR Marfă declara profit. Potrivit datelor Ministerului Finanțelor, acesta se ridica la 1,4 milioane de euro.
După trei ani de criză, compania încheia 2010 cu o pierdere de 127,1 milioane de euro. Conform directorului general al companiei, în 2008, când oficialii anunțau că economia duduie, scăderea activității CFR Marfă a fost de 12,5%. Un an mai târziu, aceasta se mai contracta cu 35%. Nici 2010 nu a fost un an bun, deoarece la final, când s-a tras linie, veniturile erau mai mici cu 3%-4% față de 2009. Pentru reducerea pierderilor s-au operat două concedieri colective, iar numărul angajaților a scăzut de la 17.400 de persoane la aproximativ 8.200.