Creşterile importante ale daunelor, precum şi imposibilitatea de a majora substanţial preţurile fără a pierde cotă de piaţă, determină societăţile de asigurare să îşi selecteze din ce în ce mai atent clienţii. Segmentarea clientelei, cum este numită în termeni de specialitate, a devenit o procedură la modă chiar şi pentru companii care, în mod tradiţional, vând poliţa obligatorie de răspundere civilă auto la preţuri cu mult sub media pieţei.
Din analiza Capital, bazată pe datele mai multor calculatoare specializate, rezultă că cei mai afectaţi de aceste schimbări sunt tinerii cu vârsta sub 35 de ani, persoanele care au carnet de conducere de mai puţin de cinci ani şi şoferii care conduc în oraşele din estul ţării. În cazul acestor categorii de şoferi, diferenţa faţă de preţul mediu de pe piaţă ajunge până la 20-30 la sută, în timp ce, comparativ cu categoriile avantajate, preţul este cu până la 70% mai mare. Din selecţia clientelei câştigă, pe de altă parte, şoferii experimentaţi, cu vârste de peste 55 de ani, care conduc în oraşe din vestul ţării. Explicaţia acestor diferenţe de cotaţie ţine de frecvenţa daunelor, substanţial mai mare în cazul tinerilor şi în oraşele mari din estul ţării. Ca parte din aceeaşi strategie de selecţie a clienţilor, societăţile de asigurare care vând românilor ce muncesc în afara graniţelor se uită mai atent la acest tip de clienţi. Preţul unei poliţe RCA pentru românii care lucrează, de exemplu, în Italia, şi care îşi înmatriculează maşinile în ţară s-a majorat substanţial de la începutul acestui an, în condiţiile în care costurile reparaţiilor în ţările dezvoltate sunt cu mult mai mari decât cele din România.
Cel mai ieftin e în Banat
Potrivit datelor rca-ieftin.ro, precum şi cifrelor publicate pe propriul său portal de către Astra Asigurări (societate care vinde mai ales prin propriii agenţi, alegând brokerii doar în cazul Bucureştiului), cele mai mici prime de asigurare pentru RCA sunt plătite de către şoferii din judeţul Timiş. Diferenţele faţă de alte zone din ţară sunt vizibile indiferent de ce alte criterii sunt luate în calcul. Astfel, comparând doi şoferi cu vârsta de 31 de ani şi experienţă în condus de 10 ani, care conduc un automobil Dacia Logan cu o capacitate cilindrică de 1,6 litri şi o putere de 90 de cai-putere, diferenţa dintre Bucureşti şi Timişoara este de peste 50 de lei, în medie. În ceea ce priveşte varianta cea mai ieftină, diferenţa este de aproximativ 30 de lei, adică de la 554 de lei pentru şoferul din Bucureşti la doar 525 de lei pe an în cazul şoferului din Timişoara. La polul opus se află judeţul Constanţa, unde tarifele sunt cele mai mari din ţară.


Articol publicat în Suplimentul Auto Capital care a apărut împreună cu revista Capital și cu Evenimentul Zilei pe 30 septembrie 2013.